Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Hogyan lendülj túl a nehézségeken futás közben?

Istock | Beszorul a levegő, már minden bajod van - ezek előfordulnak futás közben

Mentális trükkök.

Aki állóképességi sportot űz, annak nem ismeretlen a fájdalom. Most nem a sérülésekre gondolunk, hanem arra a fájdalomra, amit egy ultra, egy maraton vagy egy Iroman teljesítése közben érzünk vagy akár egy kezdő az első pár száz méter lefutása során. Azt, hogy hogyan éljük meg a szenvedést, számos fiziológiai és pszichés faktor határozza meg; van, aki jobban tudja kezelni, és akad, aki hamarabb megroppan. Bár a fájdalomtűrés részben fejben dől el, de tény, hogy ha felkészületlenül állsz oda, akkor a keleténél jobban fog fájni, és lehetsz bármilyen erős fejben, nem biztos, hogy be tudod fejezni. De milyen mentális trükköket vethetsz be, hogy könnyebben viseld el a szenvedést? Mondunk is hármat!

 

1. Elmúlik, vége lesz

Egy jól megfutott maraton vagy félmaraton fáj. Nem a komfortzónáról szól. Ha azt érzed, hogy elvesztetted az irányítást, és nem te kontrollálod az eseményeket, hanem fordítva, az mentálisan nagyon megterhelő. „Jaj, soha nem lesz már ennek vége?” „Nem bírom tovább”. Állj! Vedd vissza az irányítást, és tudatosítsd magadban, hogy a szenvedésnek igenis vége lesz, nem tart örökké. Ha ezt mantrázod, könnyebben fogod viselni a nehézségeket.

 

 

2. Kognitív ritmus

Ha csak arra koncentrálsz, hogy „Jaj, de fáj!”, „Jaj, de szenvedek!”, akkor folyamatosan abba akarod majd hagyni. Hogyan tereld el a figyelmed? Az egyik legjobb módszer, ha ritmusosan ismételgetsz bizonyos pozitív szavakat. A ritmikusság fontos. „Erős vagyok”, „sima ügy lesz”, „képes vagyok rá.” Próbálgasd, hogy neked mi működik, és mondogasd mantra-szerűen ezeket a pozitív megerősítéseket. Egy másik jó figyelemelterelő taktika, ha számolod a lépéseidet/pedálfordulatot 8-ig, aztán újrakezded. Ezzel az agyadnak új feladatot adsz, így a fájdalom háttérbe szorulhat.

 

 

3. Fogadd el a körülményeket!

Létezik olyan, hogy minden körülmény tökéletes egy versenyen. A mesében. A végkifejlet szempontjából nagyon fontos, hogyan reagálsz arra, ha nem az elképzelésünknek megfelelően alakulnak a dolgok. Például a „Sokkal hűvösebbre/melegebbre számítottam, nem hiszem el, hogy ennyire meleg/hideg van” és ehhez hasonló mondatokkal többet ártasz magadnak, mint gondolnád, mert erőteljesen befolyásolja, hogy mennyire fogod nehéznek érezni a versenyt, a kihívást. Fogadd el a helyzetet, ne lovald bele magad a hisztibe, így elkerülheted a negatív spirált.

Egy személyes példa: a hétvégén hosszút futottam terepen, az 50 kilométeres Vérmókust. 25 kilométernél konstatáltam, hogy csurom víz vagyok, mert az ivózsákom kiszakadt, és jól eláztatta a futómellényemet, kabátomat, aláöltözőmet. Szerencsére volt nálam egy száraz felső, a bűnös tartályt az első kukába kidobva pedig megállapítottam, hogy tök könnyű lett a zsákom, meg hogy milyen jó, hogy nulla fok van és nem 35, tehát simán végigmegyek azzal a fél liter vízzel, amit a benzinkúton vettem. És így is lett.

Tény, hogy ahhoz, hogy hideg fejjel reagáljunk egy váratlan helyzetre, kellenek az évek meg a rutin, de érdemes edzésen is kihívások elé állítani magunkat, hogy éles helyzetben jobban tudjuk kezelni a váratlan szituációkat.