Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Így gyógyítja a futás a lelkedet!

Instagram @mamintitunder engedélyével | Kevés dolog van az életben ami biztos, de az igen, hogy minden futás egy mosollyal végződik.

A sport a legjobb módszer a mindennapi stressz csökkentéséhez.
Hogyan győzi le a futás a stresszt, miként segít a kisebb-nagyobb problémák megoldásában, és milyen módszerekkel tudod még tovább erősíteni a pozitív mentális hatásait? Bereczki Nelli sport szakpszichológus megválaszolja a kérdéseket!

Stresszelünk, tehát vagyunk?

Mindenki tudja, hogy a stressz, amely mindannyiunk életében jelen van, káros az egészségünkre. De miért is? Mert bekapcsolja az úgynevezett „üss vagy fuss”-reakciót, ami veszély esetén felkészít minket a küzdelemre. Az ősembernek, ha szembejött a kardfogú tigris, a pillanat törtrésze alatt kellett mérlegelnie: megküzd az állattal (üss), vagy elmenekül és elrejtőzik (fuss). A szervezetünk a felszabaduló „stresszhormonok” hatására azonnal a segítségünkre siet a veszélyhelyzetekben, felgyorsul a szívverés, emelkedik a pulzus, hogy a vér gyorsabban eljusson a vázizmokba. Az emésztés leáll, vagy akár gyomorpanaszok is jelentkezhetnek, hogy több energia maradjon a harcra vagy a menekülésre. A stresszreakció adaptív, a túlélésünket segíti. A gond azonban az, hogy nem csak a valós veszélyhelyzetekben kapcsol be, hanem kisebb nehézségek esetén is ugyanez a láncreakció indul el, például munkahelyi vagy családi konfliktusoknál, az idegesítő emberekkel való találkozáskor és még sorolhatnánk a mindennapi stresszorokat.

Számos kutatás szerint a rendszeres sport bizonyítottan előnyös a stressz és a depresszió enyhítésére, megelőzésére, az életminőség javítására.

Bár maga a stresszreakció automatikus, futóként van egy hatékony eszközünk, amely segít a stressz hatásainak a csökkentésében. A mozgás, a sport helyreállítja a szívműködésünket és az immunrendszerünket, valamint az „üss vagy fuss” reakció után segít a szervezetnek visszatérni a normál kerékvágásba. Endorfin szabadul fel, ami hozzájárul a stresszből való regenerációhoz, és visszatér a lelki békénk. Ez magától működik, függetlenül attól, hogy sprintelünk vagy hosszút futunk, és nem kell hozzá semmilyen mantra vagy varázsige. 

 

4 dolog, amiért minden nap érdemes futni indulni

Az élettani hatásokon túl a futás további négy okból is segít a stresszel való megküzdésben.

  1. A futás ütemes, ritmusos, repetitív (ismétlődő) mozgás, és nyugtatólag hat. Pont úgy, mint egy relaxációs zene, ami legtöbbször a természet „zenéjére” épít, mint például a vízesés ütemes csobogása. Az, hogy futás közben kitisztul a fejed, csak magadra és a feladatra figyelsz (énidő), segít egy kicsit hátralépni, és távolabbról szemlélni az aktuális problémáinkat. Gyakran ilyenkor születnek a legjobb ötletek, megoldások!
  2. Az, hogy a futó éned egy fontos szelete az életednek, szintén protektív, azaz támogató hatással bír. Minél több különböző szerepben gondolkodsz magadról (én, mint munkatárs, mint barát, mint futó, mint anya, stb.), annál több olyan helyzetet találsz, ahol az egyik szerepben átélt stressz feloldódik, és sikerélményeket ad.
  3. A futás struktúrát, szervezettséget visz a mindennapokba, és célt ad. Megtanít az életed más részeit is jobban rendezni, és motiválttá, energikusabbá tesz, ami segít felülemelkedni az apróbb bosszúságokon.
  4. A sport, a futás kapcsán sok hozzád hasonló emberrel kerülsz kapcsolatba. A kapcsolatok, a társas támasz egy olyan védőháló, amely kapaszkodót nyújt a nehéz helyzetekben.

 

 

Élvezd ki a pillanatot!

Szeretnéd még tovább erősíteni a futás pozitív mentális hatásait? Íme néhány tipp, amire tudatosan is figyelhetsz sportoláskor!

  • Amikor futni indulsz egy nehéz nap végén, segítheti a ráhangolódást, ha edzés előtt szánsz egy kis időt magadra. Kezdj el befelé figyelni, hagyd, hogy eltávolodjanak a külső zajok és a belső gondok. Ügyelj a légzésre: négy ütemen keresztül lassan szívd be a levegőt, újabb négy ütemen át lassan fújd ki, majd várj két ütemet, és utána kezdd elölről. Tapasztalni fogod a levegővétel kontrollálásának nyugtató hatását.
  • Futás közben, amikor már érzed, hogy távolodnak a gondok, vedd végig magadban a napodat. Keresd meg azokat a dolgokat, amiket jól csináltál – biztosan sok ilyen volt, még akkor is, ha elsőre csak a negatívak jutnak az eszedbe. Amennyiben valami nem úgy sikerült, ahogy szeretted volna, keresd meg benne a tanulságot.

 

Futás után, endorfinnal feltöltődve hagyj magadnak időt, hogy kiélvezd ezt a kellemes érzést. Ha jól ment a futás, legyél büszke magadra! Ha nem voltál a legjobb formádban, akkor se feledd, hogy ezzel az edzéssel is egy lépéssel közelebb kerültél a célodhoz, legyen az a fogyás, az állóképességed javítása vagy egy versenyen a kitűzött idő, táv elérése.