Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Mennyit kell futnod, hogy boldogabbnak érezd magad?

dolgachov | A testmozgás hatására csökken a frusztráció, enyhül a szorongás, boldogabbnak, összeszedettebbnek érezhetjük magunkat

Egy kutatás szerint már 20 perc is elegendő.

Alig több mint negyed óra futás is pozitívan befolyásolja a közérzetünket, a hangulatunkat – legalábbis ez lett az eredménye az Asics megbízásából nemrégiben készített felmérésének. Habár néha már az is elég a jókedvhez, hogy felhúzzuk a futócipőnket és nekivágunk az aznapi távnak, a kutatás szerint a „bűvös” 20 perc az az időtartam, ami bizonyítottan jó hatással van a hangulatra.

 

A futás enyhíti a stressz negatív hatásait

A kutatás annak a nagyszabású projektnek a része, amely azt vizsgálja, hogy milyen hatással van a sport a mentális egészségre. A tudósok EEG-vizsgálattal feltérképezték a résztvevők (3 profi és 6 amatőr sportoló) agyi tevékenységét a fizikai aktivitás előtt és közvetlenül utána. Az eredmények szerint már 20 perc testmozgás is elegendő ahhoz, hogy mind az érzelmek, mind pedig a kognitív funkciók terén pozitív változásokat tapasztaljunk.

Dr. Brendan Stubbs, a King's College London kutatója, a vizsgálat vezetője elmondta, hogy ezen rövid, 20 perces időtartam után is már milyen sok előnyös változást mértek. A vizsgált alanyoknál 29%-kal nőtt a stresszel való megküzdés képessége, jelentősen csökkentek a negatív érzések, így például a frusztráció is. Emellett az eredményekből leszűrhető az is, hogy a sportnak köszönhetően kevésbé reagál negatívan az ember a kihívásokra és a zavaró tényezőkre.

Ahogy már említettük, a mérések szerint a futás nemcsak az érzelmekre, de a kognitív funkciókra is pozitív hatást gyakorol. Javítja a memóriát, enyhíti a szorongást, valamint segít összeszedettebbnek és átgondoltabbnak lenni.

 

No de meddig tart?

Habár a fent említett kutatásban a sporttevékenységet követően csak néhány percen át figyelték a változásokat, Dr. Stubbs úgy véli, hogy ezek a pozitív hatások még órákig, sőt, talán még tovább is kitartanak. A vizsgálat érdekessége továbbá, hogy az amatőr sportolóknál nagyobb volt az emocionális és a kognitív pozitív hatások mértéke, mint a profik esetében.

 

Mi okozza a jóleső érzést?

A futás közben és után jelentkező felszabadultságnak, boldogságnak kémiai okai (is) vannak: „A futás közben felszabaduló kémiai anyagok, például az endorfin és az endokannabinoidok termelődésének köszönhető a felemelő, feldobott érzés – mondta el Keresztury Emőke klinikai szakpszichológus a Futás egy ösztönös terápia című cikkünkben. – Ráadásul a futás, pontosabban a ciklikus mozgás hatására létrejön egy olyan feszültségoldás, ami a stresszkezelésben is sokat tud segíteni.” Éppen ezért akik hajlamosak a levertségre és a magukba fordulásra, azoknak a futás – főleg a szabadban – tényleg óriási segítséget jelenthet a hangulatuk javításában.

 

 

A cikkhez felhasznált források: womensrunning.co.uk, triathlonmagazine.ca