Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Fogyni szeretnél? Így segít a szakértő!

Csanaky Lilla engedélyével | Fogyni vágyó futóként egyáltalán nem mindegy, hogy mikor és mit eszel. Ha támogatásra van szükséged, érdemes kikérned egy jól képzett szakértő véleményét a sporttáplálkozásról!

Ha egyedül nem megy...

Amennyiben túlsúlyos vagy, és fogyni szeretnél, az elhatározás az első fontos lépés. Természetesen egyedül is belevághatsz az életmódváltásba, hiszen így is elérhetsz komoly sikereket – csak az a lényeg, hogy kezdd el!

Ha viszont komoly túlsúllyal rendelkezel, esetleg egészségügyi problémával is küzdesz, vagy mondjuk egy jelentősebb versenycélt is kitűzöl a fogyás mellé, illetve ha egyszerűen csak azt szeretnéd, hogy legyen melletted a fogyókúrás utadon egy hozzáértő, akkor érdemes konzultálni/együtt dolgozni egy táplálkozástudományi szakemberrel vagy dietetikussal. Táplálkozástudományi szakértőnk, Csanaky Lilla segítségével és a saját tapasztalataink alapján elmondjuk, hogy mire érdemes figyelned, amikor szakembert keresel, valamint azt is megtudhatod, hogy mi történik a közös munka elején.

 

A szakember kiválasztása

Fontos tisztában lenni azzal, hogy aki táplálkozási témakörben segítséget szeretne kérni, az milyen szakértőhöz fordulhat. Nyilván óriási különbség van egy főiskolát/egyetemet végzett, szakképzett dietetikus és táplálkozástudományi szakember, illetve egy néhány hétvégés kurzust elvégző táplálkozási tanácsadó tudása között. Az előbb említett szakemberek széles körű tudással rendelkeznek a táplálkozástudomány területén, beleértve a szervezet élettani, biokémiai folyamatainak alapos ismeretét is, ami ebben a hivatásban nélkülözhetetlen.

– Ha valakinek bármilyen krónikus betegsége van, például inzulinrezisztencia, pajzsmirigyprobléma, cukorbetegsége vagy valamilyen emésztőrendszeri betegsége, akkor mindenképpen dietetikushoz forduljon! A dietetikus szakember az, aki a főiskolán/egyetemen tanultak alapján elmélyült tudással bír a szervezet pontos működéséről, ezáltal a betegre szabott, hosszú távon is egészséges étrendet tud összeállítani – hangsúlyozza Csanaky Lilla.

De az egészséges emberekre is ugyanez vonatkozik: ha biztos kezekben szeretnéd tudni magad, keress dietetikust (az mdosz.hu weboldalon megtalálod a dietetikusok adatbázisát) vagy MSc szintű egyetemi végzettségű táplálkozástudományi szakembert.

Az első lépések

Miután megtaláltad a számodra megfelelő szakembert, lesz még néhány további teendőd. Nem kell megijedni, nincs félni valód, minden a te érdekedben történik. A szakértőknek megvannak a saját módszereik, ami viszont minden alapos táplálkozástudományi szakemberben közös, hogy – az alany egészségi állapotát figyelembe véve az esetleges vérvizsgálati eredmények, laborleletek stb. mellett – kérnek egy úgynevezett táplálkozási naplót. Röviden: írd le, hogy mit eszel. De semmiképp ne trükközz!

– Minden szakembernek megvan a saját bevált módszere, beosztása a pácienseivel kapcsolatban. A legtöbb esetben, így nálam is, még az első nagy konzultáció előtt le kell adnia a kliensnek egy táplálkozási naplót. Ez nagyon fontos a sikeres együttműködéshez, hiszen részletes képet adhat az egyén addigi táplálkozási szokásairól – mondja Lilla. – Legalább három napos naplóról van szó, tapasztalataim alapján ennyit még a legkevésbé precíz ember is aránylag részletesen lejegyez. Általában azt szoktam kérni, hogy két, nem egymást követő hétköznap, valamint egy hétvégi nap szerepeljen benne, mert ezek így együtt reprezentálják jól az illető étkezési szokásait, természetesen a konzultáció keretében érdemes kitérni az általános táplálkozási szokásokra is. Fontos, hogy ne csak az adott ételféleségeket, de a mennyiségeket is felvigye a naplóba a változtatni vágyó. Ezeken a napokon tehát érdemes méricskélni a hozzávalókat az ételek elkészítésekor, vagy legalább szemmértékre meghatározni az adagot, mondjuk egy éttermi étkezés esetén, mert így tudja a lehető legpontosabb képet kapni a szakember.

– Amire nagyon oda kell figyelni, amikor táplálkozási naplót ír valaki, hogy ne a dietetikus vélt elvárásainak próbáljon megfelelni. Ha mintaszerűen akarsz enni ebben a három napban, akkor a naplód nem a realitást fogja tükrözni. Nagyon fontos az őszinteség, hogy a páciens például minden kis falat nasit, minden korty alkoholt feljegyezzen, mert így ismerjük meg a szokásait, és így szerzünk információt arról, hogy mi történhet a szervezetében.

A táplálkozási naplót akkor lehet igazán jól alkalmazni, ha azt utána a szakember egy szoftver segítségével kiértékeli. Azaz a lehetőségekhez mérten pontos adatokat tud mutatni a kliensnek, hogy milyen makro- és mikrotápanyagból mennyit visz be a szervezetébe, minek a szintje magas, miből van hiány és így tovább. Nagyon sok mindenre remekül rávilágíthat egy jól kitöltött, ezáltal jól kiértékelhető táplálkozási napló.

Mit kér még a klienstől a szakember?

Ez probléma- és egyénfüggő. Hiszen ha valaki azért fordul dietetikushoz, mert például kiderült róla, hogy pajzsmirigy alulműködése vagy IR-je van, akkor a szakember kérni fogja a leleteit is. Akár beteg, akár egészséges ember a kliens, az étrendje összeállításakor rendkívül fontos az aktuális egészségi állapotának ismerete, ezért gyakran vérvizsgálat, nagylabor eredményére is szüksége van a szakértőnek.

– Én sportolókkal is dolgozom, náluk rengeteget segíthet, ha bele tudok nézni a teljesítménydiagnosztikai felmérésük eredményeibe is – árulja el Csanaky Lilla. – Ebből a testösszetétel-adataik mellett azt is láthatom, hogy például a sportolás során adott intenzitás-tartományokban milyen arányban használ a szervezetük szénhidrátot, zsírt, stb.. Sportolók esetében ezek az adatok nagyon fontosak.

 

Egyénre szabott étrend

A leadott táplálkozási napló mellett van még egy fontos eleme a „felkészülésnek”, ami az egyénre szabott étrend összeállításában is elengedhetetlen a szakember számára: egy részletes kérdőív.

– Egy alapos szakember információkat kér az egyén táplálkozási szokásairól, az ízléséről, a sportolásáról: milyen jellegű ételeket szeret vagy nem szeret az illető, szokott-e főzni, ha igen, milyen gyakorisággal és mennyi időt szán a főzésre, szokott-e ételt rendelni, honnan és mit, és mit sportol, van-e edzésterve és még sorolhatnám – mondja Lilla. – Ezek az adatok mind mind segítenek a személyre szabott étrend összeállításában. Pont az a személyre szabás lényege, hogy az egyén mindennapjaira hangolja az étrendet. Olyan mértékű változásokat próbálunk átvinni, amit „elbír” a kliens élete, mert így lehet sikeres az életmódváltás, így lehet realitása annak, hogy beinduljon az átalakulás.

Nem csak a kilók számítanak

Az előzetesen bekért adatok, leletek elemzése után következhet a személyes konzultáció.

– Ennek fontos része a testösszetétel-mérés, melynek során képet kapunk többek között a testzsírszázalékról, a vázizomarányról, a zsigeri zsír szintjéről. Hogy ez miért fontos? Csupán csak a magasság és a súly által kiszámítható testtömegindex értéke nem elegendő a kellően pontos kép meghatározásához, különösen igaz ez a sportolók esetében. Ha tudjuk a többi adatot is, akkor egyrészt egyértelműen láthatjuk, hogy miből is indulunk ki, mihez kell viszonyítani a későbbi kontroll és visszamérések alkalmával. Ez ráadásul nagyon jó motivációt is adhat a fogyni vágyónak, aki otthon, a sima mérlegén csak a testsúlyát tudja csekkolni, a többi adatot nem. Hiába érzi magán a változást, ha a mérleg esetleg ezt nem mutatja markánsan, akkor elveszítheti a lelkesedését. Pedig közben az is előfordulhat, hogy a többi paraméter már szépen pozitív irányba változott! A testösszetételt tehát nagyon lényegesnek tartom rendszeres időközönként lemérni.

 

Fogyni vágyó sportoló

Amennyiben valaki rendszeres sport mellett és számára fontos sportcélokat dédelgetve szeretne belevágni a futásba, hasznos, ha a pontos edzéstervét meg tudja mutatni a táplálkozási szakembernek.

– Sokat segít, ha látom, hogy a sportoló mennyi időt tölt el egy edzésen egy-egy pulzustartományban, hiszen az edzés időtartama mellett annak intenzitása és jellege (pl. résztáv, tempófutás, stb.) is befolyásolja az energiafelhasználást. Az is számít például, hogy melyik napszakban vagy milyen terepen edz – sorolja Lilla. – Mindezek figyelembe vételével állítjuk be az étrendet, az étkezés időpontjait. Ebben a témakörben óriási szerepe van a visszapótló/regeneráló étkezésnek: az edzést követő étkezés kulcsfontosságú a teljesítménynövelésben.

Befolyásolja a túlsúly a sportteljesítményt?

– Alapvetően már akár 2-3 kilónyi hízást megérez, megtapasztal az ember a futásnál, főleg abban az esetben, ha rendszeresen ellenőrzi a teljesítményét – mondja Lilla. – Hiszen többletsúlyt cipelni nagyobb megterhelést jelent a szervezetnek. De jelentősebb túlsúly esetén a teljesítménycsökkenésnél jóval markánsabb probléma a sérülésveszély kockázatának növekedése: túlsúly esetén az ízületekre, a keringési rendszerre, a szívre egyaránt nagyobb teher hárul, ezért is érdemes odafigyelni a testsúlyra.

Fontos viszont megjegyezni, hogy a másik véglet is komoly veszélyeket rejt magában! Ha valaki túl keményen fogyókúrázik, és nem visz be elegendő tápanyagot a szervezetébe, az bizony a teljesítménye rovására mehet – nem beszélve a kialakuló hiánybetegségekről! Ergo nem lehet azt mondani, hogy a legvékonyabb futó a legjobb futó, sőt. Ráadásul amennyiben a testzsírszázalék túl alacsony, akkor a csontritkulásra is nagyobb az esély.

 

Működik, mert...

Ez a cikk nem azért született meg, mert kötelezővé szeretnénk tenni minden fogyni vágyó számára a dietetikussal, táplálkozástudományi szakemberrel való közös munkát. Sokkal inkább azért, hogy aki tervezgeti, hogy szakértő segítségét kéri, annak megmutassuk: már az együttműködés legeleje is rengeteg pozitívummal jár együtt. A továbbiakban pedig – ezt személyes tapasztalatok alapján is elmondhatjuk – még több előnyét tapasztalhatod, ha ezt az utat választod:

Jó érzés biztonságban lenni. Jó érzés, hogy a szakember ismeri az egészségi állapotodat, az életmódbéli szokásaidat, az ízlésedet, és ez alapján ad tanácsot, étrendet, és sok esetben bátorítást, motivációt.

Jó érzés, hogy van kihez fordulni. Aki már túlesett egy életmódváltáson, az pontosan tudja, hogy mennyi kérdés merül fel közben, amire mi, „földi halandók” nem biztos, hogy tudjuk a választ. Ilyenkor óriási segítséget jelent a szakember mindenre – a tudományos dolgok mellett többek között a főzésre, a bevásárlásra, a különböző márkájú élelmiszerek adataira, a változatos ételkombinációkra – kiterjedő tudása.

Jó érzés, hogy fogják a kezedet. Itt már erősen bejön a lelki rész. Minden súlyvesztésközpontú életmódváltásban akadhatnak holtpontok. Ebben az esetben a szakember nem csak abban tud segíteni, hogy a konkrét táplálkozási dolgoknál megkeresse és megtalálja a stagnálás okát, de abban is, hogy lelkileg átsegítsen a holtponton a tudásával. Nem azzal, hogy több órás lelkesítő beszédet tart, hanem azzal, hogy megoldásokat kínál a problémára (oké, persze, lelkesítő beszédet is tarthat, de természetesen ez nincs benne a munkakörében).

Jó érzés, hogy tanulsz. A dietetikussal való közös munka során az ember még jobban megismeri a saját szervezete működését, pontosabb képet kap arról, hogy a különböző ételekre, valamint a táplálkozási változtatásokra hogyan reagál a teste. Ez a későbbiekben, amikor már a saját útját járja, rengeteget segíthet az elért eredmény megtartásában.

Ne dőlj be a látszatnak!

A mai internet és közösségi média által uralt világban könnyen félrevezetheti az embert egy magát táplálkozási tanácsadónak valló személy, aki a bikinis, fürdőruhás fotóival „reklámozza” magát. Egy bikinis kép még nem jelenti azt, hogy az illető képzett szakember, bármennyire is jól mutat a fotón. Természetesen a bikinis fénykép nem kizáró ok, amennyiben ott van mellette a megfelelő végzettség, szakképesítés és tapasztalat. Ha viszont nincs, akkor mit sem számít a jó külső. Lehet, hogy valaki nagyon csinos, egészséges és fitt, de attól még nem biztos, hogy ért a táplálkozástudományhoz.