Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

S. O. S. trükkök fogyókúrás vészhelyzetekre

Istock | A legtöbben nem vagyunk aszkéták, nem egyszerű tartani a szigorú diétát, és bizony a környezetünk befolyása alól is nehezen bújunk ki. Vannak kis trükkök, amiket alkalmazva rajta maradhatsz a megkezdett úton.

„De kislányom, ez diétás!”

Életmódot váltottál, megpróbálod betartani az új étkezési szabályokat, követed az előírt edzésprogramot, hiszen mindjárt itt van életed első 10 km-es versenye, de aztán eltelik néhány hét, és... Anyukád vár ebédre, a menü sült hús, krumplipüré, ja és süt egy kis „semmiséget” is (azaz összedob egy csokitortát vagy egy tepsi zserbót). Vagy a kolléganőid új sütireceptekkel kísérleteznek, és minden másnap körbekínálják az édes-krémes remekműveiket. De biztosan ismerős az a helyzet is, mikor holtfáradtan hazaesel egy zsúfolt nap után, és semmi másra nem vágysz, mint lerogyni a tévé elé, és betolni egy pizzát. Nos, többek között ilyen esetekben jönnek majd jól az alábbi tippek. Egyik sem csodamódszer vagy varázsszer, de talán segítenek elkerülni a legnagyobb kísértéssel járó diétacsapdákat.

 

Kezdődik a sorozatom, hol a chips?

A szituáció: Az esti bevackózós sorozatnézéshez eddig mindig csoki meg chips? Ha meghallod a kedvenc műsorod főcímzenéjét, már érzed a popcorn ízét a szádban? Ezekről a berögződött szokásokról nehéz lemondani, ilyenkor kell bevetni az akaraterőt. Meg a céltudatosságot. Meg elmondani magadnak: „Kibírom, ellenállok!” Ha viszont nem te vagy a hősök hőse, és néha bizony hagynád a pokolba az egész fogyókúrát, hogy ehess egy zacskó chipset, akkor inkább próbáld ki az alábbiakat.

A trükk: Nem bírsz lemondani a nassolásról? Akkor ne tedd! Persze a nassolás mint kényszercselekvés rossz dolog, ejnyebejnye, de még mindig jobb, ha néha ropogtatsz, mintha sosem ropogtatnál, aztán addig lebeg a szemed előtt a „TILOS!!!” felirat, hogy egyszer csak elkap a hév, és felfalod a sarki kisbolt teljes nasi készletét. Tehát inkább nassolj, csak ne azt, amit korábban! Tarts otthon sárgarépát, kaliforniai paprikát, angolzellert, koktélparadicsomot, zsírszegény túrót (ebből és némi zöldfűszerből finom mártogatóst készíthetsz a zöldségekhez), mozzarellagolyót, teljes kiőrlésű ropit, cukormentes háztartási kekszet, korpás kekszet. Míg a zöldségekből bátrabban falatozhatsz, a sajt és a kekszek mennyiségére ügyelj: az utóbbiból uzsonnára vagy pótvacsorára 3-4 szem megengedett. Törd össze kisebb darabokra, úgy többnek fog tűnni. Ráadásul nagyon jól ropog! A csoki nehezebb ügy... Viszont napi 1-2 kocka magas kakaótartalmú csoki a fogyókúrába is beleférhet! Itt az lehet a trükk, hogy nem falod be rögtön, hanem mint valami cukorkát, szép lassan elszopogatod. Még egy fontos figyelmeztetés: az aszalt gyümölcs nem friss gyümölcs! Igen magas a kalóriatartalma, tehát erre az ételféleségre szintén kiemelten vonatkozik a mennyiségkontroll.

 

„Egyél még egy kicsit, lányom!”

A szituáció: Az édesanyák egyik szeretetnyelve a főzés. Ez alapesetben csodálatos dolog, kivéve, ha az ember lánya fogyókúrázik, és pontosan tudja, hogy attól még nem diétás a lasagne, hogy van benne mondjuk spenót vagy cukkini, és a rizses húsból akkor sem lehet korlátlan mennyiséget felfalni, ha barna rizsből készül. (Személyes kedvencem: „Lányom, egyél nyugodtan az almás pitéből, van benne zabpehely is!” Értem én, hogy a zabpehely egészséges, de attól még az almás pite távol áll attól a kategóriától, amiből „nyugodtan ehetnék”, nem?)

A trükk: Szükség van egy komolyabb beszélgetésre, hogy az anyuka megértse: komolyak a céljaid, és komoly okból váltottál életmódot. Készíthettek együtt olyan fogásokat és olyan módon, hogy abból aztán te is ehess, akár kicsit többet is. A másik lehetőség, hogy néha az ebédet lecserélitek valami más közös programokra, például elmentek színházba, sétálni-kávézni, úszni – és utána salátázni.

 

Egy nehéz nap éjszakája

A szituáció: Egész nap megállás nélkül dolgoztál, a nyugodt, üldögélős ebédelés helyett kis túlzással futtában toltad be a salátát és a grillezett csirkemellet, este pedig holtfáradtan zuhansz be az ajtón, és úgy érzed, hogy a nem falhatod be a hűtő egész tartalmát, menten éhen halsz. Ez az egyik legnagyobb diétacsapda, még úgy is, hogy a táplálkozási szakértők azt mondják – és igazuk is van! –, hogy ha napközben betartod az előírt étrendet, akkor elméletileg elkerül a farkasétvágy. Elméletileg.

A trükk: Ez az a helyzet, mikor nem biztos, hogy a máskor bőven elegendő 1 korpás kifli, 2 szelet sovány sonka, 1 db paradicsom triója működik. Van viszont egy jól bevált módszer, ami sokakat mentett már meg a pizzarendeléstől. Zöldségleves. Pont. Tartalmas, laktató, egészséges és nem utolsósorban gyorsan elkészül! Legyen otthon mindig az „alapkészlet”: vöröshagyma, leveszöldség, paradicsom, mirelit zöldborsó, zöldbab, brokkoli, karfiol, spenót és persze leveskocka (igen, tudjuk, a valódi zöldséglevest szentségtörés leveskockából készíteni, na de cikkünk címében benne van a „vészhelyzet” szó...!). Aki a krémlevesekért rajong, az is gyorsan összedobhatja a light verziót, a csel csak annyi, hogy tejszín vagy tejföl helyett használd az egyik legsoványabb tejterméket, a kaukázusi kefirt. Brokkolival és egy leheletnyi reszelt parmezánnal különösen finom.

 

Cukrászda az irodában

A szituáció: A kolléganőid heti – ha mázlid van, de ha nem, akkor napi – rendszerességgel tartanak sütipartikat az irodában a saját készítésű finomságaik főszereplésével. Muffin, kókuszgolyó, piték, csokis keksz, sajttorta megy körbe, te meg ott ülsz, kitéve a világ legnagyobb kísértésének, és belül zokogsz, miközben ellenállsz. Vagy nem zokogsz belül, hanem a harmadik körnél kiveszed azt a triplacsokis muffint. És megeszed.

A trükk: Őszintén mesélj a kolléganőidnek arról, hogy éppen fogyókúrázol, sőt, életmódváltásban vagy. Nem csak azért, mert kisebb feneket szeretnél, hanem mert csúcsformában akarsz kerülni életed első félmaratonjára, amire egyébként szorgalmasan edzel, és a muffin meg a csokis keksz nem feltétlenül segít a céljaid elérésében. Ha a hölgyek nem az ellenségeid, meg fogják érteni, sőt! Akár arra is megkéreted a sütimester kolléganőket, hogy segítsenek „kifejleszteni” olyan édességeket, amik egészségesek, alakkímélők, ezáltal te is ehetsz belőlük. Ezzel a módszerrel rengeteg fogyókúrás édesség receptjét begyűjtheti az ember. Based on a true story!

 

Buli van!

A szituáció: Családi-baráti összejövetel, az asztal roskadozik a finomságoktól, a szendvicsektől kezdve a házi pizzán meg a tésztasalátán át az illatozó pogácsáig. A fejedben azonnal sivítani kezd a sziréna, hogy itt bizony baj lehet, főleg akkor, ha a nagy kedvenc görög salátán kívül semmi nincs a kínálatban, amit ehetnél. Nem beszélve arról, hogy: „Na de ez a Julcsa (Éva, János, Béla stb.) szülinapja, nem mondod, hogy nem koccintasz (borral, sörrel, koktéllal, bóléval, röviddel, stb.), ne legyél már ilyen ünneprontó!”

A trükk: Ezek az összejövetelek általában úgynevezett „batyus bulik”, azaz senki nem sértődik meg, ha te csirkés salátával, korpás kenyérrel, gyümölcssalival vagy zsírszegény zabkorpás túrógolyóval érkezel. Csak vigyázz, nehogy megegyék előled, bár a görög sali – amiből rejtélyes módon néhány perc alatt mindig eltűnik az összes fetakocka – még mindig ott van mentőövnek.
Az alkohol bizony öl, butít és nyomorba dönt, szóval az lenne a legjobb, ha fogyókúrázóként messziről elkerülnéd. Ha viszont tényleg olyan az alkalom (mondjuk a saját szülinapod, hm?), hogy nagyon szeretnél koccintani, akkor tölts ki magadnak max. 100 ml száraz rozét vagy vörös- vagy fehérbort, és lassan kortyolgasd el. Esetleg adj hozzá 400 ml szénsavas ásványvízzel, mert az így kapott sportfröccs tényleg nagyon sokáig kitart.