Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Mi kell ahhoz, hogy továbblépj a futásban?

@klebersmith via Twenty20 | Futóként is csak biztos alapokra építhetsz

Csak biztos alapokra lehet építeni.

Veled is előfordult már, hogy ugyanazon a körön – vagy legalábbis 2-3 jól bejáratott útvonalon –, ugyanolyan tempóval futsz hónapok, sőt, akár évek óta, és egyszer csak elkezded megunni? Vagy szeretnél gyorsabb lenni, esetleg messzebbre is eljutni? Ilyenkor sokszor felmerülnek a kérdések: Vajon hogyan tovább? Miért nem fejlődsz így is?

 

Mindig ugyanúgy?

Ha heti rendszerességgel ugyanannyit futsz, ugyanolyan tempóban, akkor a szervezeted viszonylag gyorsan adaptálódik ehhez, és egy idő után már nem fogja terhelésnek tekinteni, hanem egy teljesen átlagos tevékenység lesz. Ilyenkor általában azt érzik a sportolók, hogy megrekedtek, és szeretnének valahogy továbblépni. Netán felkelti az érdeklődésüket egy közösségi futóverseny, amire jó lenne felkészülni. Napjainkban már sokszor találkozhatunk céges csapatokkal, céges váltókkal, nagyobb baráti társaságokkal, amelyekben úgymond belehúzzák egymást a társak a „buliba”. De ismerős lehet a híres „Fogd meg a söröm!”-motiváció is, amikor egy fogadás miatt szeretne valaki kicsit továbblépni a megszokott távolságon és sebességen.

 

A továbblépést befolyásoló tényezők

A továbblépés mikéntje számos dologtól függ. Abban az esetben, amikor valaki fiatalon több évig bármilyen állóképességi sportot űzött, sokkal gyorsabban fog fejlődni, mert a fiatalkorban „megedzett” keringési rendszer nem felejt. De emellett fontos hangsúlyozni, hogy az életkor, a nem, a testalkat vagy az életmód mind-mind befolyásoló tényezőnek számít!

A legfontosabb, amit nem hagyhatunk figyelmen kívül, hogy kinek mi a célja, és mennyire messziről indul!

 

A biztos alap megteremtése a futásban

Nem lehet általánosítani, hogy kinek mennyi mennyiségi és minőségi edzést kell végeznie a célja elérése érdekében, mert minden eset más és más! Az viszont szinte biztos, hogy minden felkészülés mennyiségi edzésekkel kezdődik, és ezek a felkészülés teljes időtartama alatt megmaradnak! Mennyiségi edzés akkor is lesz, ha az adott távot biztosan és bármikor meg tudod futni, és csak gyorsulni szeretnél, hiszen az állóképességedre minden távon szükség van. Az is lehet, hogy eddig csak kimentél, és jólesően futottál, aztán kiderül, hogy a fejlődéshez meg kell tanulnod még lassabban futni. Eleinte nehéz elfogadni és feldolgozni azt, hogy a lassabb futás biztosítja a fejlődésedet, de így tudod azokat a rendszereket fejleszteni, amelyek hosszú távon majd a biztos alapot adják. A biztos alapok nélkül nem lehet továbblépni a minőségi edzések irányába, hiszen nagyobb eséllyel alakulnak ki sérülések.

 

No de akkor eleinte csak a mennyiségi edzéseiden kell változtatni? Ez a történet sem fekete vagy fehér. Ha komolyan veszed a futási céljaidat, érdemes edzőhöz fordulni, aki segít neked megtalálni a helyes utat, személyre szabja az edzésterved az alapján, hogy mire van szükséged a további fejlődéshez.

 

A célod határozza meg

A legtöbb tanulmány arról szól, hogy profi állóképességi sportolók is a felkészülésük jelentős részét állóképességi, azaz inkább mennyiségi munkával, alacsonyabb intenzitású edzésekkel töltik ki, és ehhez képest meglepően kevés a magas intenzitás. (Ezt az eloszlást tükrözi az úgynevezett 80/20 módszer, amelyről részletesebben ide kattintva olvashatsz – a szerk.)

Összefoglalva tehát a mennyiségi és minőségi edzések aránya, mikéntje a célodtól, valamint az addig elvégzett edzésmunkádtól függ, ezzel kapcsolatban nincsenek kőbe vésett szabályok, amelyek minden futóra ugyanúgy érvényesek.