Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Amit a teljesítménydiagnosztika ad egy futónak

Istock | A teljesítménydiagnosztikával a szervezeted és teljesítőképességed aktuális állapotát határozzák meg

Hogyan ne bukj fel a laktátküszöbben?

A teljesítménydiagnosztika (TD) nem a profik kiváltsága; ha szeretnél tudatosan edzeni, és képbe kerülnél az aktuális edzettségi állapotoddal kapcsolatban, akkor érdemes elmenni egy ilyen vizsgálatra, mert az eredmény iránytűként szolgálhat a továbbiakhoz.

 

Egy új irány

A teljesítménydiagnosztikával a szervezeted és teljesítőképességed aktuális állapotát határozzák meg. Emiatt mentem el én is, bár amikor 16 km/órával futottam a futópadon, akkor egészen más gondolatok kavarogtak a fejemben: kell ez nekem? (Kell). Nem vagyok normális! (Valóban nem). Mit keresek itt? (Magam sem tudom, gondolkozni már nem, hörögni még éppen tudok.)

Az eredmények kiértékelése után teljesen új irányt vettem. Nem csak azért, mert 3 év után újra edzővel kezdtem el dolgozni (majd kiderül, melyikünk bírja tovább), hanem azért is, mert olyan dolgok derültek ki, amikre egyébként nem jöttem volna rá. Az edzéstervem kapott egy ráncfelvarrást, vagyis inkább egy komplett plasztikai műtéten esett át. Most már csak arra van szükség, hogy elfogadjam: minden egy kicsit (nagyon) más lesz.

 

Mi az a laktátküszöb, és miért hasznos?

Mi a laktát (tejsav)? Intenzív erőfeszítés, mint például futás hatására a szervezetünkben tejsav jelenik meg. Amikor hirtelen megnő a szervezet energiafelhasználása, a tejsav gyorsabban termelődik a szövetekben, mint ahogy lebomlik, ezáltal nő a koncentrációja. Ekkor szoktuk az mondani, hogy jaj, de elsavasodtam!

A laktátküszöb az a pont, ahol a szervezet tejsavtermelési és -lebontási sebessége megbomlik, több termelődik, mint amennyit hasznosítani tud a szervezet. A laktátküszöb segít abban, hogy a javasolt edzésintenzitást (pulzuszónákat) meg lehessen határozni. Az állapotfelmérés legfontosabb lépése tehát az, amikor el kell menned a maximális teljesítményig – nálam ez a már említett halálhörgős 16 km/h volt –, hogy az edzészónákat kijelölhessék. A laktátküszöb teljesen egyéni, így egy jó pulzuskontrollos edzéstervnek ez az alapja.

 

Lassulj, hogy gyorsulj!

Tisztán emlékszem, hogy mikor kezdetem el pulzuskontrollal futni. 2012-ben egy elég súlyos sérülés, egy fáradásos szeméremcsont törés után. Akkor már volt 2 órán belüli félmaratonom, de ez a sérülés ráébresztett: valami nem oké, változtatni kell. Így lett az akkor 6 perces tempóból 8 perces, pulzusra figyelős lassú vánszorgás. Hosszú hónapokig.

A legutóbbi teljesítménydiagnosztikám során kiderült, hogy ami anno 8 perc volt, az most 5:15. Akkor 8 perces tempó felett már savasodtam, most pedig a laktátküszöböm 5:15 környékén van. Persze azóta eltelt jó pár év, de mi alapozta meg ezt a fejlődést? A sok-sok hosszú, lassú futás. Ennyi a titok. Azt látom a mérések során, mert nem csak elszenvedője vagyok, hanem „laktátvámpírként” is tevékenykedem (szerzőnk egy teljesítménydiagnosztikai központ munkatársa – a szerk.), hogy nagyon sokan futnak túl gyorsan. És nem fejlődnek úgy, ahogy szeretnének, méghozzá azért, mert hiányzik a jó alap. A ház is összedől, ha ez nincs meg, alap-állóképesség nélkül hiába pörgetjük a motort, egy idő után le fog fulladni. Sok esetben a TD világít rá arra, hogy ez a gond; gyorsan akarunk sokat, pedig csak lassítani, vagyis alacsonyabb pulzuson kellene futni ahhoz, hogy gyorsuljunk.

 

Egy mérés nem mérés

Egy mérés utat mutat. Ha elkezdesz az eredmények alapján edzeni, akkor nagy valószínűség szerint fejlődni fogsz. Érdemes azonban évente egyszer vagy kétszer egy kontrollmérést csináltatni, hogy lásd, jó e az irány, vagy esetleg valamit módosítani kell.

Nekem most ez kicsit olyan, mint egy újrakedzés; új irányt mutatnak az eredmények, új edzővel, új típusú edzésekkel. A célok hasonlóak, mint eddig, de teljesen új ingerek érnek.

Akkor is érdemes megfontolni egy teljes állapotfelmérést, ha elvesztetted a motivációdat, vagy ha nem tudod, merre indulj el.

Bodri Trail
02.22. - 02.22.
Versenynaptár