Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Gyors medence, lassú medence...

Istock | Igen, van különbség a medencék között, így az úszásod tempója is más lehet

Ha bizonyos medencékben gyorsabban vagy lassabban úszol, az nem véletlen!

Profi úszók nyilatkozatait hallgatva találkozhatunk a „jó gyors a medence” kifejezéssel, de amatőrként is érezhetjük, hogy nem minden medence egyforma, és most nem a hosszára gondolunk. Van, amelyikben gyorsabban haladunk, és akad, ahol jön az „olyan, mintha lekvárban úsznék” feeling. De mi lehet ennek az oka?

 

Vízmélység, vízfelület

A sekély medencékben lassabban haladunk, mert a saját magunk által az úszás során kavart örvényeknek nincs elég terük szétterjedni, ezért tulajdonképpen saját magunkat lassítjuk. A sekély medencék ráadásul jobban is hullámzanak, ami szintén lassíthat. Általánosságban kijelenthetjük, hogy minél simább a vízfelület, annál simábban megy az úszás is.

Ugyanakkor a túl mély medencében, például egy műugró-medencében is lassúnak érezhetjük az úszást, mert nem látjuk az alját, nincs viszonyítási pont, és kevésbé érzékeljük a mozgást. Ugyanez igaz nyílt vízre is, kivéve, ha olyan szerencsések vagyunk, hogy kristálytiszta vízben úszunk.

Az arany középút a 3 méter körüli vízmélység, az olimpiai szabvány is ez. Itt a hullámok már szépen tudnak terjedni, és jól látszik a medence alja is, mint referenciapont.

 

 

Túlfolyó és pályaelválasztó-bója

Már említettük a hullámokat – ezek is akadályoznak a gyors haladásban. Ezért fontos a feszített víztükör, amit profi túlfolyórendszerrel lehet tökéletesíteni. Olimpiára, vb-re és nemzetközi versenyekre alkalmas uszodákban biztos, hogy a legprofibb rendszert alkalmazzák a tükörsima vízfelület érdekében. Ugyanez igaz a pályaelválasztó bójasorra is, itt is az a cél, hogy a szomszédos sávban úszó által keltett hullámok ne terjedjenek át.

Számít még a pálya szélessége is; minél szélesebb, annál gyorsabb.

 

Vízminőség és vízhőmérséklet

Biztos ti is úsztatok már túl meleg vízben. Nem a legjobb érzés, jól be is lassulunk tőle, és túlhevülhetünk. Nekem a csúcs a 2016-os nagyatádi Ironmanen volt, ahol a Gyékényesi-tó 29 fokos volt. Nem az volt életem úszása, maradjunk annyiban.

Az ideális vízhőfok 25 fok. Ennél hidegebb vízben az izmok kihűlnek, ami szintén nem ideális.

A zavaros, piszkos víz szintén lassíthat, illetve az is, ha az uszoda szellőzése nem megfelelő, így nehezebb a légzés. Ha a kevés, de párás levegő még némi klórszaggal is társul, az végképp odaverhet az úszótempónak.

 

„Itt nyert Katinka, akkor én is gyors leszek”

És persze mint mindenhol, itt is meg kell említeni a pszichés faktort. Ha van szerencséd olyan helyen edzeni, ahol olimpikonok készülnek és versenyeznek, joggal érezheted azt, hogy te is világbajnok teljesítményre vagy képes.

 

 

 

A cikkhez felhasznált forrás: triathlete.com