Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Bringavásárlási tippek kezdő triatlonosoknak

@gabrielle_dottore Instagram engedélyével | Ha triatlonozni is szeretnél, nem kérdés: országúti bringát kell beszerezni

Ki gondolta volna, hogy ennyiféle bicó létezik?

Sok futó szereti megtörni az edzések monotonitását bringázással, sőt sok futóból lesz idővel triatlonos. Viszont a bringázás valahol már technikai sport, és érdemes legalább alapszinten képbe kerülni, hogy milyen fajta bicókat lehet kapni, mi az, ami a személyes céljainkhoz a legmegfelelőbb lehet. Egy tapasztalt bolti eladó tudását nem tudjuk átadni ebben a cikkben, de segítünk, hogy valamennyire képbe kerülj, elsősorban a triatlonos bringákkal kapcsolatban. Mert, ha triatlon versenyen szeretnél indulni, kell egy bringa. Persze mielőtt költségbe vernéd magad, érdemes kipróbálni a bringázást, és akár egy versenyt is kölcsön bicóval, hogy meglásd, tetszik-e annyira a bringázás, hogy beszerezz egy csodás kétkerekűt.

 

A legjobb megoldás: irány az országút! 

Ha kinyitunk egy kerékpáros katalógust, akkor rengeteg típusba futunk bele. Nem véletlenül, hiszen a bicikli olyan, mint a futócipő: ahány terepen futunk, annyi félére lehet szükségünk. Hegyi terepre mountain bike, könnyű terepre cross vagy újabban gravel, városba városi „citybájk”, szabadidős tekerésekhez fitneszkerékpár, több napos túrázáshoz trekking és az országúti hosszú rájdokra pedig az országúti bringa a legmegfelelőbb. Na és nekünk futóknak, kezdő triatlonosnak

A jó választás mindenképpen az országúti lesz! Ezekkel a típusú kerékpárokkal jól lehet haladni a közutakon, ráadásul a triatlon versenyek nagy többségét is burkolt utakon tartják.

 

Az országúti kerékpárok jellemzői

Könnyű váz

A többi típushoz képest a legkönnyebb vázakkal rendelkeznek, ami az esetek többségében már aerodinamikus elemeket is tartalmaz. Leggyakoribb vázanyagok a karbon, titánium vagy aluminium, illetve egyre ritkábban ugyan, de vasból is készítenek még vázakat. 

 

Vékony gumiabroncsok

A gördülési ellenállás minimalizálására vékony és sima gumikat találunk ezeken a kerékpárokon. Gyakoriak a 23, 25, néha  28 mm vastag gumik. Keskeny mivoltuk miatt könnyebbek is ezek a kerekek, megkönnyítve a haladást. 

 

Teleszkópmentesség

A közutak borítása általában sima, egyenletes, épp ezért ezeket a bicikliket nem szerelik fel mozgó felfüggesztésekkel, úgynevezett lengéscsillapítókkal sem a vázban, sem az első villánál. 

 

Sok sebességes váltórendszer

Elől általában két, míg hátul maximum tizenegy fogaskerék szolgálja, hogy széles tartományban válasszunk áttételt, vagyis könnyítve a felfelé haladást, vagy esetleg a száguldást. 

 

Fékváltókar

Az országúti kerékpárokon áttételt (sebességet) váltani a fékkarok elmozdításával tudsz. Nincs külön sebességváltó kar a vázon vagy a kormányon. Ez nagyban megkönnyíti és meggyorsítja a megfelelő áttétel kiválasztását anélkül, hogy a fékkarokról le kellene venned a kezed. Az ilyen fékkar felső része ráadásul úgy van kialakítva, hogy hosszabb időn keresztül is kényelmes fogást biztosít.Koskormány

Az országúti kerékpárok talán legszembetűnőbb jellemzője a tipikus koskormány. A kos szarvához hasonló ívben meggörbített kormányt sok helyen lehet menet közben fogni, így kényelmessé és biztonságossá téve az irányítást. 

 

A kiegészítők hiánya

Nincs sárvédő, nincs lámpa, nincs csomagtartó. Csak ami legszükségesebb a haladáshoz: váz, kerék, pedál, fékek, nyereg, hajtás…. 

A kezdő triatlonosok válasszanak országúti kerékpárt (képünkön egy Cervélo modell)

 

Országúti kerékpárok

A gyakorlatban minden olyan kerékpárt, amelyet országúton való közlekedésre terveztek, ide sorolunk, de az évek alatt finom specializációkat találhatunk ezen biciklik között is.

AERO kerékpárok: a vázkialakítás a legkisebb légellenállást biztosítja, a súly fontos, de másodlagos. Jellemzően vaskos  keresztmetszetű vázak, amiben minden kábelt elrejtenek. A magas peremmel szerelt kerekek szintén aerodinamikai megfontolásból kerülnek rájuk. Az aero kerékpárok keskeny tengelytávval rendelkeznek. 

ENDURANCE kerékpárok: fő cél a kényelem, lévén ezek a kerékpárok a hosszú állóképességi edzéseket szolgálják. Kevésbé aerodinamikusak, mint fenti társaik, ellenben a váz  merevsége és ezáltal tartóssága kulcsfontosságú, és a tengelytáv is szélesebb mint aero társaiké.  

LIGHTWEIGHT kerékpárok: fő szempont a minél kevesebb súly elérése, így ezek a kerékpárok jól vizsgáznak a hegyen, ahol a gravitáció leküzdése fontos tényező. Nincsenek aerodinamikai kialakítású váz csövei, ellenben a kiegészítők súlyára is odafigyelnek (karbon kormány, karbon nyeregcső stb.).

GRAVEL kerékpárok: az országúti kerékpárok legújabb kategóriája. A szélesebb gumiabroncs, a magasabbra épített vázszerkezet lehetővé teszi a kavicsos, egyenletlenebb úton (könnyű terepen) való közlekedést. Ezen kerékpárok  áttételezései segítenek alacsonyabb sebességeket elérni. A gumiméret általában 30 mm feletti és recés, továbbá tárcsafékkel szerelik fel a biztonságosabb megállás érdekében. Alapvetően hosszabb utakra tervezték, ellentétben nagyon hasonló cross társaikkal. 

CYCLOCOSS: alapvetően a rövid, ugyanolyan nevű terepversenyekre fejlesztették ki őket. Szinte mindegyik tárcsafékkel szerelt, rövidebb fejcsővel, ami miatt alacsonyabban fogod a kormányt, így hosszabb távon nem annyira kényelmes. Gumiméret maximum 33 mm-es lehet. 

IDŐFUTAM (TIME TRIAL) kerékpárok: ahogy a név is mutatja, a fő cél a maximális sebesség elérése. Épp ezért az aerodinamika és a súly döntően meghatározzák ezen kerékpárok kialakítását. Kivételesen itt a koskormány helyett úgynevezett szarvkormány van, könyöklővel kiegészítve. A megváltozott testpozíció miatt  a légellenállás javul, így nagyobb sebességeket lehet elérni. Jellemző, hogy nagyobb áttételekkel építik ezen típusú bringákat. 

 

Bringavásárlási szempontok

Most már, hogy tisztában vagyunk új kerékpárunk típusával, adódik a kérdés: mire figyeljünk a továbbiakban?

Jó méret

A legfontosabb, hogy a váz mérete a testméreteiddel összhangban legyen. Újabban a ruhaiparból átvett méretrendszerekre egyszerűsítették a vázméreteket (XS, S, M, L, XL), míg korábban a felső cső hossza volt a meghatározó. Mivel minden gyártó más-más méretrendszert használ, épp ezért fontos lesz utánanézned, hogy a testmagasságodnak melyik a megfelelő. 

A váz anyaga

A karbonkerékpárok esetenként a duplájába is kerülnek, mint hasonló alumíniumvázas társaik. Előnyük a könnyebb súlyú váz és ezáltal a kényelmesebb hajtás (a karbon jól csillapítja az apró egyenletlenségeket). Bármelyiket is választod, a rendszeres karbantartást ne spórold el! 

Megfelelő áttétel 

Kezdésnek ne válassz túl kemény áttételt, amit nehéz hajtani. Elől ne a legnagyobb tárcsa legyen, hátul pedig jó, ha széles a spektrum, és kezdésnek kerülöd a túl kicsi fogaskerekekkel induló sorokat. Ha hegyi terepre mész, akkor is jól jönnek hátul az egyre nagyobb fogaskerekek. Javasolt áttételek kezdőknek: elől 50/34 vagy 52/36, hátul 32-11, ahol a számok a fogas kerekek fogainak számát jelölik.

Új vagy használt?

Elkezdeni kerékpározni egy jó állapotú, méretben tökéletes használt kerékpárral ugyanúgy lehet, mint egy nullkilóméteres új bringával. A használt kicsit költséghatékonyabb megoldás ugyan, ezért egy ilyen darab vásárlásnál alaposan nézd át a lehetséges hibalehetőségeket. Vizsgáld meg, hogy a váz nem sérült-e valahol, próbáld ki a váltót minden sebességen, nézd át a fékeket és a gumik állapotát. Vásárlás után érdemes egy szervizben is átnézetni a kerékpárt, és biztonságossá tenni, kicserélni a kopott alkatrészeket (fogaskerekek, lánc stb.) 

A vásárlás helye

Szakkereskedés, online áruház, bolhapiac? Temérdek lehetőség. Mind lehet jó megoldás, de én mégis a szakkereskedéseket ajánlom. Cipőt a cipő-, bringát a bringaboltból. Egy hazai szakkereskedésben biztosan segítenek a helyes méret kiválasztásában, és garanciád is lesz az új kerékpárodra. Ha pedig használtban gondolkozol, érdemes előtte kicsit nyomozni a kerékpár előéletét illetően. 

Próbáld ki! 

Akár új, akár használt kerékpárt veszel, fontos, hogy próbáld ki előtte! A helyes vázméret, a nyereg minősége és a hajtás mind mind más fénybe kerül, ha tekertél rajta pár km-t. 

Szín, forma

Sokan erre azt mondják, mindegy milyen színű, de ha már lúd, legyen kövér. Sok-sok kilométert fogsz eltölteni új társad nyergében, így az, hogy mentálisan azt fogod-e érezni, hogy tetszik, nem lebecsülendő. Ami viszont biztos, a szín és a forma csak a biztonsági tényezők (méret, kényelem, stabilitás) után jöhetnek. 

 

Összefoglalva

Kerékpáros keresztedzésekhez, triatlonhoz mindenképpen országúti kerékpárt válassz. Bármilyen anyagból is készült a váz, a jó méret a legfontosabb. A kerekek legyenek alumíniumból, a rajta feszülő gumik pedig sima felületűek és szélesek (min. 25 mm). A nyereg legyen kényelmes (bár a tökéletes formájú ülést csak a hosszú használat után, próbálgatásokkal fogod megtalálni) a hajtás pedig az erőnlétednek megfelelő: kezdésnek 50/34 elöl, hátul 32-11 javaslok). Akár tárcsa, akár oldalhúzós fékkel szerelt, a fékpofák legyenek kicserélve, a biztonságos megállást szolgálva.  

Jó tekeréseket az új társaddal!