Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Téged mi zavar a téli futásban? 6 probléma - 6 megoldás

Vannak kényelmetlenségek a téli futásoknál, de egy kis odafigyeléssel ezeket el tudod kerülni.

Didergés, hideg, hó és jég - kinek van kedve ilyenkor kint futni?

Ha szeretsz futni, semmi sincs ami megállíthat, hogy kilépj az ajtón, és futni indulj – kivéve a hideg téli időt. Persze maradhatsz bent a melegben és futhatsz néhány kilométert a futópadon is, de az soha nem lesz olyan, mint amikor friss téli levegőt szívhatsz a tüdődbe. A téli futásról elképzelt rózsaszín felhők pillanatok alatt szertefoszlanak, amikor -20 fokot mutat a hőmérő higanyszála. Hirtelen a kellemes kocogás képe darabokra törik – nem is beszélve az elkerülhetetlen orrfolyásról, a lábujjak zsibbadásáról és az ízületekben érzett folyamatos merevségről. Te hogyan küzdesz meg az időjárás viszontagságaival a hideg téli napokon? Kövesd a lenti tippeket, hogy az élmény a tiéd legyen.

1.     panasz: Több réteg ruhában kell elindulnom futni, mert nagyon hideg van, de aztán hamar melegem lesz és izzadni kezdek.

Az ok: Nem mindig sikerül eltalálni, hogy pontosan hány réteg ruha az elég, egy téli futás alkalmával. Aki hidegben indult már futni az tudja, hogy a futás elején egy kis borzongás, a picit fázom érzésén át kell esni. Amint elkezdesz mozogni, a testhőmérsékleted megnövekszik és izzadni kezdesz, ha túl sok a réteg akkor pedig szabályszerűen ömleni fog rólad az izzadtság. Meghatározza a megfelelő öltözködést a hőérzet mellett az is, hogy hol tervezed a futást egy adott napon. Lehet, hogy egy réteggel kevesebb is elég, ha szélvédett helyen futsz, mintha egy szeles útvonalat választasz. Ugyanígy, az sem mindegy, hogy síkon vagy emelkedőn futsz a hideg napokon.

A megoldás: Mindig vedd számításba, hogy merre tervezel futni. Ha alacsony kint a hőmérséklet, de nagyon napos az idő, akkor viselj egy réteggel kevesebbet. Ha este futsz, akkor egy plusz réteg hosszú ujjú jól jöhet ahhoz képest, amit napközben vettél volna magadra. Ha teheted, még a lakásban melegíts be, hogy beindítsd a vérkeringést, majd kapd magadra a legfelső réteget. Így kevésbé fogod érezni a hideget.

hirdetés

2.     panasz: Nehéz hidegben komfortosan lélegezni.

Az ok:  Hidegben csöpög az orrunk még egy könnyebb tempónál is, ezért egyre több levegőre van szükségünk. Ilyenkor következik az, hogy a szánkon keresztül is elkezdünk lélegezni, ami azt eredményezi, hogy a hideg levegő közvetlenül áramlik a tüdőbe. Ha valóban légszomjad van a téli futások alkalmával, akkor tanácsos orvossal konzultálnod erről, mivel ez jelezhet mozgás által kiváltott asztmát is - írja Dr. Alan Cohen fül-orr-gégész a dailyburn oldalán. Ebben az esetben inhalálóra lehet szükség. Amennyiben nincs asztmád, jobb, ha az orrodon keresztül lélegzel, így a beáramló levegőnek több ideje van melegedni. 

A megoldás: Próbálj az orrodon keresztül lélegezni, amikor csak tudsz. Még ha símaszkot is viselsz, akkor sem melegszik fel kellően a szájon át vett levegő. Az orvos szerint, embere válogatja, ki mennyire érzékeny a hideg levegőre. „Egyeseseknek nem számít, míg mások érzékenyebbek, és kellemetlenül szorítja a hideg levegő a mellkasukat" - magyarázza Dr. Alan Cohen. Amennyiben küzdesz a komfortos levegővétellel a hidegben, konzultálj orvossal.

 

3.     panasz: Úgy fáznak a füleim, hogy már fájnak. 

Az ok: A fülek, az ujjakhoz hasonlóan vékony porcokból állnak, ami miatt nagyon érzékenyek a hidegre. „Mindenféle fájdalom érzés, egyfajta automatikus védekező mechanizmus a szervezet részéről" – mondja Dr. Cohen.

A megoldás: Ha sapkát vagy símaszkot viselsz, könnyen túlmelegedhetsz, mert a hőleadás legnagyobb részben a fejtetőn keresztül történik. Az orvos szerint érdemes a fület, de a fejtetőt nem takaró szélesebb homlok és fejpántot, esetleg fülmelegítőt vagy csősálat viselni a fül melegítésére.

 

4.     panasz: A lábujjaim teljesen elzsibbadnak a hidegben.

Az ok: Sajnos a hideg időnek van egy olyan szervezetre gyakorolt hatása, hogy egyes testrészek elkezdhetnek zsibbadni egy bizonyos idő után. Ez annak köszönhető, hogy a véráramlás nem megfelelő a végtagokban, különösen a kéz- és a lábfejfejekben. Ugyanakkor a túl szorosra kötött vagy túl kicsit cipő is okozhat zsibbadást.

A megoldás: Kerüld az olyan zoknikat, ahol a lábujjakat külön-külön kell bedugni, az ilyen zoknikban még inkább korlátozva van a megfelelő vérkeringés. Ehelyett inkább vegyél fel több réteget hagyományos zokniból. Ha ez is kevésnek bizonyul, akkor indokolt lehet a síelésnél használt lábmelegítő tapasz használata is. 

 

5.     panasz: Folyamatosan folyik az orrom.

Az ok: „Minden alkalommal, amikor levegőt szívsz be, az orrod feladata megszűrni, melegíteni, nedvesíteni a levegőt, igazodva a test hőmérsékletéhez, mielőtt az a tüdődhöz érne. Mindezt a másodperc töredéke alatt.”- mondja Dr. Cohen. „Télen különösen nehéz dolga van az orrnak, hogy elvégezze ezt a feladatát. A téli levegő extrém száraz, és erre az orr túlhidratálással reagál, ez okozza az orr csöpögését" - folytatja a szakértő.

A megoldás: Míg van néhány spray, amely lelassítja az orrfolyást, ezek a készítmények nem ajánlottak az ilyen szituációkban (ezek inkább allergiára vannak kitalálva). A legjobb dolog amit tehetsz, hogy zsebkendőt viszel magaddal és türelemmel törölgeted az orrodat. Dr. Cohen továbbá azt is javasolja, hogy érdemes Vaselinnal bekenni az orr környékét, mert a folyamatos orr törlés miatt kidörzsölheted az orr környékét. 

 

6.     panasz: Az ízületeim olyan merevek, hogy kényelmetlenné teszi a futást.

Az ok: A hideg téli időben a szervezet lassabb tempóra kapcsol, így alkalmazkodva a körülményekhez. „A mozgás nem megy olyan olajozottan és hatékonyan mint melegben, az ízületek merevebbek, ez a szervezet természetes reakciója” - mondja Rothstein Bruce elit futó.

A megoldás: Adj több időt a testednek felkészülni az edzésre, mielőtt elindulsz futni. Melegítsd be az izmokat akár hengerezéssel, akár rövid sétával a futás elején vagy gimnasztikával még bent a lakásban, mozgasd át az ízületeket, hogy felkészültek legyenek a futásra. Télen tényleg tartsd be a 10-15 peres bemelegítést, még akkor is, ha unalmas és időpazarlásnak tűnik, mert így tudod megelőzni a sérüléseket - mondja Rothstein Bruce. 

 

A cikkhez felhasznált forrás: dailyburn.com