Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Mire tanít a saras, jeges és havas futás?

Istock | A csúszós úton való futás a futótechnikát is fejlesztheti

Nézd a jó oldalát!

Csúszós, jeges utak, bokáig érő sárban tapicskolás, lábszárközépig érő hóban trappolás. Ismerős, ugye? Télen lehet ilyesmire számítani, és akár aszfalton, akár terepen futsz, az időjárás okozhat meglepetéseket: a lehető legváltozatosabb terepviszonyokkal találhatod magadat szembe. Nézd a jó oldalát! Mert olyan is van, mutatjuk is.

 

 

A csúszós úton való futás fejlesztheti a futótechnikát

Ha el akarod kerülni a fenékre ülést vagy egy nagyobb esést, akkor a csúszós, jeges úton próbálj meg úgy futni, hogy a saját súlypontod alatt fogsz talajt. Így könnyebb a mozgásodat kontrollálni, sokkal stabilabb leszel, ráadásul, ha elsajátítod ezt, akkor a futótechnikád is javulhat. Ha magad alatt fogsz talajt, akkor kisebb eséllyel fogsz sarokra érkezni, és a talajfogásod is aktív lesz a kontrollálatlan becsapódás helyett, ami optimális körülmények között is jól fog jönni.

 

 

A saras talaj fejlesztheti a koncentrációt, a koordinációt és az egyensúlyérzéket

Sárban futni kihívás, de az ide-oda csúszkálásnak van pozitív hatása is. Egyrészt folyamatosan koncentrálnod kell arra, hogy hova lépsz. Aztán folyamatosan egyensúlyoznod kell, hogy az apró csúszásokat korrigálni tudd. Végül, ha meg is csúszol, akkor sincs minden veszve, hiszen megfelelő egyensúlyozással javíthatsz, és megelőzheted a fenékre esést. Ha sokat futsz ilyen körülmények között, akkor egy idő után egyre könnyebben fog menni, mert szerencsére ezek a képességek fejleszthetők, még felnőttkorban is!

 

A szűzhóban futás erősíthet

Amennyiben havazás után kevésbé ismert vagy népszerű útvonalon indulsz terepfutni, akkor számíthatsz rá, hogy a hó nem lesz letaposva, tehát rád vár ez a nemes feladat. Nemes, de rohadt nehéz. Nagy hóban szinte magas térdemelésben kell futnod, ami alaposan megdolgoztatja a nagy farizmot, a combhajlítót és a vádlit. Ez erősít, de nagyon fárasztó. Ez az állítás az összes felsorolt esetre igaz, ezért nagyon fontos, hogy egy ilyen szempontból megterhelőbb edzés után a szokásosnál még alaposabban nyújts és hengerezz! Hiszen mindhárom esetben (jég, sár, hó) olyan izmokat használsz, és úgy, amilyeneket és ahogy normál körülmények között nem teszed.