Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Használd okosan az okosórád!

@sitthiphong via Twenty20 | Számos hasznos információ segíti az edzéseidet, ha van egy okosórád, amivel méred az edzéseid adatait

Tippek, hogy a legtöbbet hozhasd ki belőle sport közben.

Manapság már sokaknak van okosórája, aki pedig egy kicsit komolyabban sportol, annak kimondottan sportoláshoz fejlesztett órája. De hiába van menő sportórád, ha nem tudod hatékonyan használni, vagy ha nem vagy tisztában azzal, hogy mi mindenre képes.

 

Multisport órák

Léteznek kimondottan futásra tervezett, de úgynevezett multisport órák is. Utóbbit triatlonra, duatlonra, swimrunra tudod használni, vagyis több sportból álló sporttevékenységhez. A multisport óra számolja, hogy mennyit úsztál a medencében, de nyílt vízi edzésen is számíthatsz rá, ezen kívül a bringa és a futás adataidat és versenyen a depóidőt is rögzíti.

Pro tipp:

Úszás esetén az óra csak akkor mér pontosan, ha „rendesen” úszol. Azaz ha technikázós edzésed van (például csak láb, egykaros gyors, stb.), akkor azt nem fogja felismerni. Erre való az úgynevezett drill log: ezt elindítva pörög a stopper, majd a végén manuálisan tudod beállítani a megtett távot.

 

Adatmezők

Ez az, amit sport közben látsz a kijelzőn. Pulzusszám, watt, megtett táv, tempó, sebesség, aktuális tempó, lépésszám, szint... A legtöbb órán egy adott sporthoz több adatmezőt is be tudsz állítani, és ezt mindenképp javaslom is, mert a különböző típusú edzések során más és más adatok lehetnek fontosak.

Például, egy résztávos edzésnél nem árt, ha egyszerre látod az aktuális résztávból eltelt időt (lap time), annak tempóját (lap pace) és a pulzusodat. Egy bringás edzésnél fontos lehet a pedálfordulat, a watt, a táv, de egy más típusú edzésnél az eltelt időt, a pulzust, köridőt és sebességet kell nézned. Ezeket mind-mind be lehet állítani, így biztos, hogy azt látod, amit szeretnél, és nem kell folyamatosan nyomogatni edzés közben az órádat.

Pro tipp:

A lap pace egyébként sokszor sokkal pontosabb képet ad a tempódról, mintha a „sima” tempót (pace) néznéd.

 

Térkép és navigáció

Ha eddig az tartott vissza a terepfutástól, hogy eltévedsz, akkor ideje, hogy újabb kifogást találj. A legtöbb órára rá tudsz tölteni előre egy erre alkalmas programmal elkészített útvonalat, amin az óra végigvezet, vagyis jelzi, hogy hol és merre kell fordulnod, letérned. Ennek a továbbfejlesztett verziója az, amikor nem csak egy vonalat követsz, hanem egy teljes térképet látsz.

Pro tipp:

A legújabb órák már „maguktól” is képesek útvonalat generálni. Elég megadnod, hogy honnan hová szeretnél eljutni, kört szeretnél-e menni, vagy oda vissza. Elkészíti az útvonalat, és végig is vezet rajta.