Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Hogyan lehetsz jobb futó?

A hosszú futásaidnál – és a versenyeken is – törekedj arra, hogy ne fusd el a táv elejét, ha pedig terepen futsz, kalkuláld bele, hogy lassabb lehetsz, mint aszfalton

Erre a 3 dologra mindig figyelj oda!

Nem csak kezdőként, hanem haladó futóként is követhetünk el hibákat egy futóedzésen. De hogyan lehetsz jobb futó, és hogyan érhetsz el jobb eredményeket azon kívül, hogy szorgalmasan edzel? Ezt számos dolog befolyásolja, de mutatunk három dolgot, amire mindig érdemes odafigyelni.

 

  1. Ne fusd el!

    A megfelelő tempóválasztás kulcsfontosságú, pláne egy hosszabb edzésen vagy versenyen. Ha életed versenyén az első kilométereket elfutod, vagyis túl gyorsan kezdesz, az a későbbiekben megbosszulja magát, mert ki fogsz pukkadni, és besavasodva fogod ostorozni magad a butaságodért.
    Kezdj a céltempódnál picit lassabban, majd fokozatosan vedd fel az utazósebességet. Ezzel nem csak a falat, hanem a sérülést is elkerülheted, mert még egy alapos bemelegítés után sem jó ötlet elkezdeni nyomni neki ész nélkül.

  2. Terepen csak ésszel!

    Ha nem szoktál terepen futni, de szeretnéd kipróbálni, akkor első lépésként felejtsd el, hogy síkon és aszfalton milyen tempóra vagy képes. Lehet, hogy 5 perces az utazód, de terepen 6-7 perc is lehet, a nehézségtől függően. Ne akard ugyanazt hozni, mint aszfalton, mert sérüléshez vezethet, ráadásul túl is terhelheted magad. Ha nem vagy hozzászokva a sziklás, csúszós, saras, kavicsos talajhoz, akkor számíts arra is, hogy hamarabb el fogsz fáradni, mert a terepfutás nagyobb koncentrációt igényel, mint a sík aszfalt. Tehát nemcsak fizikailag, hanem pszichésen is megterhelőbb. A táv meghatározásánál ezt érdemes figyelembe venni!

  3. Enni vagy nem enni?

    Futás közben a szervezeted nem az emésztéssel van elfoglalva, hanem azzal, hogy eljuttassa az oxigéndús vért az izmaidhoz. Azért szenvednek sokan hasmenéstől és puffadástól futás közben, mert edzés előtt nehéz vagy puffasztó ételekkel terhelik a gyomrukat, ami aztán gondot okozhat. A megoldás egyszerű: ne egyél közvetlenül futás előtt, pláne ne nehezebb ételeket, és a hüvelyeseket, tejtermékeket is kerüld. (A sokak által kedvelt humusz is puffaszt, tehát azzal is óvatosan!)
    Egyébként 1-1,5 órát simán kibír a legtöbb ember éhgyomorra, tehát felesleges is teleenni magad. Ha fogyni szeretnél, akkor pláne nincs szükség arra, hogy jól belakmározz. Azt mondják, hogy 1 kiló fogyással percenként 10-15 másodpercet is lefaraghatsz a futótempódból, tehát már azzal is jobb futóvá válhatsz, ha megszabadulsz néhány kilótól.