Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Futóedzés atlétikai pályán

by Pressmaster | Lehetsz kezdő vagy haladó futó, a pályaedzés több szempontból is hasznos lehet számodra

Miért, kinek és mikor ajánlott a pályaedzés? Szakértőnk válaszol.

A klasszikus értelembe vett atlétika pálya 400 méter hosszú (a fedett pályák 200 méteresek), rekortán borítású. Általában mindenkinek a televízióban közvetített atlétikai versenyek jutnak rögtön az eszébe egy ilyen pálya láttán, ahol sokak számára felfoghatatlan tempóval futnak a profi sportolók. De vajon tényleg csak nekik való a pálya? Imre Szandi futó- és triatlonedző írásából megismerhetsz számos hasznos tudnivalót a pályaedzésről.

 

 

Nem csak profiknak!

Mostanában olvastam valahol, hogy egy kicsit bárki profinak érezheti magát, ha pályán edz. Elsőre elmosolyodtam, de jobban belegondolva talán tényleg így van. Egy ilyen edzésnek teljesen más hangulata!

Még csak azt sem mondhatnám, hogy kimondottan haladó futóknak ajánlott a pályaedzés, hiszen kezdőként az atlétikai pályán anélkül tudsz rövidebb távokat futni, hogy folyton az órádat kellene figyelned a megtett méterek miatt.

 

Milyen távokra javasolt az atlétikai pálya?

Lényegében mindenre, hiszen 10 000 méteres versenyt is rendeznek atlétika pályán. Sőt, aki az utóbbi időben figyelemmel követi az elit ultrafutók edzéseit, gyakran láthatja, hogy 400 méteres pályán, az igazán „elvetemültek” pedig 200 méteres pályán róják a köröket! Tehát aki jól bírja a monotonitást, vagy éppen pont a monotóniatűrését szeretne fejleszteni, és hosszú edzése van, számára is jó megoldás lehet.

 

Miért jó pályán edzeni?

Különleges hangulat

Kezdhetjük a már említett „egy kicsit én is profinak érezhetem magam”-érzéssel, ami rögtön sokat dob az egész edzés hangulatán. Ez elsőre talán furcsán hangzik, de próbáld ki, felfokozott hangulatban az edzés is sokkal jobban telik.

Résztávozáshoz kiváló!

Könnyebb mérni a távot, így intervallhoz, klasszikus résztávos edzések elvégzésére, de akár fartlek edzésre is kiválóan alkalmas!

• Például egy 200/200 méter váltogatós edzést atlétikai pályán elvégezni sokkal könnyebb, hiszen az órád folyamatos nézegetése nélkül is pontosan tudod, hogy hol van a 200 méter. Így vizuálisan is egyszerűbb a dolog, hiszen csak egy kanyart és egy egyenest kell futni.

• Amikor egy klasszikus 10x400 méteres résztávos edzés a napi penzum megadott pihenőidővel, akkor is könnyebb dolgod van, mert ez a pályán 10x1 kört jelent, csak a pihenőidődet szükséges figyelni.

• A pályaedzés a kezdők futóknak is jó szolgálatot tehet. Lehet az a feladatod például, hogy fuss egy kört, majd gyalogolj egy felet, majd megint fuss egy kört, és újra gyalogolj egy felet – és így tovább az edzettségi szintnek megfelelően.

A lehetőségek tárháza végtelen, és a pálya felfestése mindig segít, hogy éppen hol a „cél”!

Egyszerű megoldani a frissítést

Lényegében helyileg ugyanott vagy végig az edzés során, így könnyű menedzselni a frissítést. Csak kiteszed a pálya szélére a frissítésedet, így gyakorlatilag bármikor kéznél van (de legalábbis nagyon közel).

A rekortán előnyei

Az aszfaltnál sokkal puhább borításról van szó, ez pedig például egy sérülés utáni visszatérésnél is hasznos lehet. Fontos a megfelelő cipőválasztás!

 

Tanuld meg a futóiskolát!

Futóiskola? Sok ember számára szorosan összefügg a piros rekortán pályával. Ez jól is van így, de a futóiskoláról is – mint sok minden másról – megoszlanak mostanában a vélemények. A futóiskola jó és hasznos lehet, fejleszt, erősít, a bemelegítés része. De nagyon fontos, hogy megtanuld rendesen, és hozzáerősödj. Ne rögtön a legnehezebb gyakorlatokkal kezdj! Ennek is megvan a maga logikai sorrendje, felépítése. Indulj teljesen az alapoktól, és adj időt magadnak. A legjobb, ha egy szakember tanácsát kéred, aki látja kívülről a mozgásodat, segíteni tud, és nem hagyja, hogy a második futóiskolázáskor már a legbonyolultabb gyakorlattal próbálkozz.

 

Mikor van a pályaedzések időszaka?

Ez nagyban függ attól, hogy mire készülsz, mikor lesz az esemény, milyen edzettségi szinten állsz. A profi atléták télen is végeznek résztávos edzéseket és futnak atlétikai pályán. De nekik ez a természetes közegük, akár az úszóknak a medence.

Azoknak is ajánlott az atlétikai pálya, akik most ismerkednek a futással, hiszen, mint már említettem, itt a legkönnyebb elvégezni az edzéseket anélkül, hogy az órádat figyelnéd minden másodpercben. A táv adott, és kezdő futóknál pedig nem az intenzitáson van a hangsúly, hanem a fokozatosságon, az edzés sikeres teljesítésén.

A nyári vagy őszi versenyre készülő haladó futóknak a téli felkészülése nem minden esetben tartalmaz résztávos edzéseket. De természetesen egy fartlekért ilyenkor is betérhetnek a pályára, már csak a hangulat miatt is.

Összegezve: lényegében bármikor lehet atlétika pályán futni, csak egy jó edzésterv kell hozzá. Talán azt kiemelném, hogy esőben-hóban kerüld, vagy legalábbis óvatosan használd, mert ilyenkor nagyon csúszós lehet!