Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Így szervezz magadnak teljesítménytúrát 6 lépésben

Oravecz Orsolya gyűjteményéből | A teljesítménytúra sport, szellemi feltöltődés, élmény és önismeret

Kaland és sport a természetben.

Ha be kellene mutatnom a sportos oldalam, azt mondanám, hogy természetjárással foglalkozom, két lábon vagy két keréken, mászó beülőben vagy sítalpakon. Van, hogy rövid, kényelmes kirándulásokat szervezek, máskor sok napos hátizsákos túrákon hagyom hátra a városi életem, de előfordul, hogy beleférnek a kitartásomat próbára tevő terepfutó versenyek vagy a bátorságot követelő sziklamászások is. Szeretek részévé válni a természetnek, így töltődöm fel.

 

Hegyen-völgyön át

2019. októberének egyik szombatja, hajnali 4 óra. Csörög a vekker, álmosan kászálódom ki az ágyamból. Egy órával később már a vonaton zötykölődöm. Vár a Börzsöny. 7-kor indulok Drégelypalánkról, majd – útba ejtve Drégely várát, Királyházát, és a Csóványost – 7 órával és 40 kilométerrel később Királyréten iszogatom a forró tejeskávét, miközben a buszomra várok.

Várakozás közben gyors értékelést tartok. Előkotrom a papírt, ami eddig a zsebemben lapult – erre írtam össze a turistajelzés-váltásokat –, majd visszagondolok a megtett útra. Jó kis túra kerekedett az októberi nyárias időben. Reggel még párába burkolózó völgyeket kémleltem, harmatos fűben lépkedtem, majd egyre több izzadságcsepp gyűlt a homlokomra, miközben színes lombok alatt tapostam az avart. Bár az első 4 óra kellemesen telt, utána alaposan megizzasztott a piros négyzet több kilométeres emelkedője, Királyházáról a Csóványosra. Itt elnéztem egy jelzésváltást is. Ugyan a lábaim még bírták a terhelést, mégis úgy éreztem, túlvállaltam volna magam az utolsó nagy mászással, így rövidítettem az útvonalon. Az edzés végén már tudtam, jól döntöttem. Elfáradtam, de nem készültem ki, két nappal később már szívesen mentem ki újra futni.

 

Vágj bele te is!

Így túrafutok mostanában. A teljesítménytúrázással a 90-es évek második felében ismerkedtem meg, később évekig futottam és versenyeztem aszfalton. A terepfutás néhány éve kezdett igazán érdekelni, viszont az időbeosztásom annyira kiszámíthatatlan, hogy nem tudom megjósolni, melyik rendezvény fér bele az időmbe. Emiatt egyre gyakrabban szervezek „teljesítménytúrát” saját magamnak.

Ha te is így döntenél, csak biztatni tudlak, hogy vágj bele, akkor is, ha úgy érzed, kevés a tapasztalatod. Felfoghatod ezt az egészet egy jó kis kalandnak! Segítségül összefoglalok néhány ötletet és tudnivalót.

  1. Tervezd meg az oda- és visszautat!

    Kezdheted úgy, hogy körtúrát teszel, és autóval éred el a helyszínt, ez biztonságot adhat. Kalandosabb, ha a tömegközlekedést választod: a kis falvakból nem mindig egyszerű hazajutni, ezért érdemes előre átnézned a menetrendet.
  2. Az útvonal összeállítása

    Használhatsz ehhez papír alapú térképet – régen cérnával mértük rajta a távolságot –, de jól jöhet például a www.gpsies.com, ahol lépésről lépésre tervezhetsz, és a végeredményt, pontos kilométer és szintemelkedés adatokkal, akár ki is nyomtathatod.

  3. Gondoskodj a navigációról!

    Az útvonalat követheted hagyományos térképen, órára töltött track-kel, gps-szel, vagy mobil-applikációval. Megeshet, hogy az erdőben nincs térerő, így jól jönnek az offline lehetőségek. Én a folyamatosan frissített és ingyenesen letölthető Mapy.cz alkalmazást használom.
  4. Találd ki a frissítésed!

    Az önellátó túráid tervezésénél kulcskérdés a vízellátás, így tanácsos előre utánanézni, van-e forrás az útvonalon. Ismerd meg magad, tudd, mennyi vízre és élelemre van szükséged. Ha van az útvonalon település, ott talán pótolhatod a készleteket. Az ország elhagyatottabb pontjain előfordul, hogy a falusi bolt nap közben csak néhány órára nyit ki.
  5. Az évszakhoz illő felszerelés kiválasztása

    Esőkabát és váltópóló általában még nyáron is jól jöhet, de a hűvösebb hónapokban gondolj a hazaútra is. Ha esős vagy havas időben tömegközlekedéssel utazol, szükséged lesz száraz, meleg váltóruhára és váltócipőre is. Késő ősszel, kora tavasszal fontos a fejlámpa. Hasznos holmi az elsősegélykészlet (ragtapasz, mentőfólia, kötszerek, fájdalomcsillapító) is, ami biztonságot ad, de a „rászorulóknak” is segíthetsz a készletedből.

  6. Ha kell, módosítsd a terveidet!

    Ne feledd, a tempót te diktálod. Az erdőben (is) előfordul, hogy aznap fáradtabbnak érzed magad, megsérülsz, vagy egyéb okból úgy döntesz, hogy nem járod végig az eredetileg eltervezett útvonalat. Ha bármi közbejön, segíthet, ha rövidítesz. Így kellemes emlék marad a túra, és könnyebben vágsz bele a következő túrafutás tervezésébe.
Bodri Trail
02.22. - 02.22.
Versenynaptár