Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Magas intenzitású edzés: kell ez nekem?

Istock | Szükség van magas intenzitású futásokra, ha megvannak a futásban a megfelelő alapjaid

Eláruljuk: kell. És azt is elmondjuk, hogy miért.

Az intenzív, „meghalós” futásoknak is megvan a helye az edzéstervben, sőt, határozott előnyökkel járnak ezek az úgynevezett HIIT, vagyis high intensity intervall edzések.

 

A HIIT futóedzés felépítése általában a következő: egy 15-20 perces laza bemelegítő szakaszt követ egy nagyon intenzív, de rövid intervallokból, köztük könnyű kocogásokból álló rész (többször ismételve), végül egy laza levezetés. Egy ilyen edzés lehet, hogy kevesebb, mint egy óra, de garantáltan megizzaszt! Például: a bemelegítést követően 40 mp szubmaximális tempó, majd 80 mp könnyű kocogás, 10-szer ismételve. Az ismétlésszám és az intenzív részek hossza természetesen függ az edzettségtől is. De miért érdemes ilyen edzést végezni?

 

 

Egészségesebbé tesz

A HIIT edzések az egészségre gyakorolt pozitív hatását számos kutatás támasztja alá. Egy spanyol vizsgálat során 56 felnőtt férfit és 63 inzulinrezisztenciában (IR) szenvedő nőt figyeltek meg. A kutatás alatt a résztvevők 16 héten keresztül heti 3 HIIT edzést végeztek. Az eredmények szerint mind a nők, mind a férfiak egészségügyi mutatói javultak az edzések hatására.

 

Edzetté tesz

A HIIT edzések nagyszerűen fejlesztik a maximális oxigénfelvevő képességet, vagyis a Vo2max-ot. Az anaerob (oxigén jelenléte nélkül) tartományban végzett edzésmunka pedig gyorsíthatja a futótempót, feltéve, ha már jó alapokkal rendelkezünk. Egy 2017-es kutatás szerint a HIIT edzések fejlesztik a fájdalomküszöböt, de azért korántsem jelenthetjük ki, hogy ezek jobban, mint az alacsony intenzitású futások. A túlterhelés elkerülése és az edzéshatékonyság érdekében érdemes a 80/20-as szabályt szem előtt tartani (80% alacsony intenzitás, 20% magas intenzitás). Ennek az az oka, hogy egy HIIT edzés sokkal nagyobb stresszt jelent a testünknek, mint az alacsony intenzitású tréning, így számos előnye ellenére ezt sem érdemes túlzásba vinni.

 

 

 

A cikkhez felhasznált forrás: podiumrunner.com