Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Pánik helyett sport, avagy testmozgás és mentális egészségmegőrzés a járvány ideje alatt

@katiekhromova via Twenty20 | A járvány idején is lehet a szabadban sportolni, de tartani kell a 2 métert mindenkitől

Keresd a pozitív pillanatokat!

A jelenlegi szokatlan, furcsa és rendkívül különleges helyzetben óriási támogatást jelenthet a rendszeres sport, illetve az, ha a kétségbeesés és a levertség ellen megpróbálunk tudatosan bevetni néhány mentális praktikát. Ebben segít Bereczki Nelli sport szakpszichológus írása.

 

Segít a sport

Meg kell oldanom az otthoni munkavégzést, miközben a gyerekek is otthon vannak... Nem tudok bármikor vásárolni, étteremben enni vagy a barátaimmal beülni egy kávéra... Elmarad a verseny, amire hónapok óta edzek... Nem lehet élesztőt vagy WC papírt kapni a boltokban...

Biztos te is tudnád folytatni a sort megannyi dolog felsorolásával, amiben korlátozva érzed magad ebben a bezárkózós időszakban, vagy amelyek frusztrációval, félelemmel töltenek el.

Bár maximálisan támogatjuk, hogy #maradjotthon, ne feledd: a sport ebben a nehéz időszakban is a segítségedre lehet. Hogy hogyan? Hat tényezőt gyűjtöttünk össze – ha kiegészítenéd, oszd meg velünk! 

Még engedélyezett a szabadtéri sportolás

Jelen állás szerint az országos tisztifőorvos ajánlása alapján aki nem beteg, nincsenek tünetei, annak szabadtéren nem tilos és nem ellenjavalt a sportolás – természetesen a megfelelő óvintézkedések betartásával! (a szerk.)

A szorongás ellen

Az ismeretlen, bizonytalan helyzetek, különösen, amelyek veszélyt is rejtenek magukban, komoly szorongást válthatnak ki az egyénből, melyet az online és offline csatornákon terjedő információ és pánikkeltés felerősíthet. Úgy érezzük, nincs kontrollunk az események felett, könnyen eluralkodhat rajtunk a levertség vagy kétségbeesés.

Íme néhány szempont, ami egy hasonló, komfortzónán kívüli, mindennapokat felborító helyzetben segíthet a „túlélésben” – micsoda szerencse, hogy a futás, a sport épp ezeket nyújtja!

 

  1. Tarts napirendet és struktúrát!

    A tartós otthonlétben az az egyik legnehezebb, hogy felborul az ember napirendje. Kevésbé folynak össze a napok, ha tudatosan megtervezed őket, és kialakítasz egy új ritmust. A futás és/vagy az otthoni torna egy biztos pont, amit érdemes ugyanabban az időpontban végezni. Mindannyian nagyon jól tudjuk, hogy a futás, a sportolás nem ott kezdődik, hogy felhúzod a cipőd – az előtte-utána étkezést is meg kell tervezned, és sok más rutin is kapcsolódik az edzéshez, amelyek most is biztonságot adnak majd.

  2. Töltsd meg a napjaidat elodázott teendőkkel!

    Kicsit lelassult az élet, és kevésbé rohanósak a mindennapok. Használd fel az időt arra, hogy olyan dolgokat csinálj, amikre máskor sajnálod az időt, vagy amiket halogatsz. Például futás után erősíts is egy picit, majd a szokásosnál is alaposabban nyújts és hengerezz – vedd úgy, hogy ezt az időt a munkába járáson spóroltad meg! A későbbi futóteljesítményed igazolja majd, hogy hasznosan töltötted a plusz időt.

  3. Limitáld a hírek olvasásával töltött időt!

    Mivel minden oldal tele van a koronavírussal kapcsolatos hírekkel, könnyű beleveszni az olvasásukba. Természetesen fontos, hogy tájékozódj, de ügyelj arra, hogy milyen csatornákon keresztül teszed! Sok az álhír és az olyan tartalom, aminek megkérdőjelezhető a forrása, és csak pánikot kelt. Inkább sportolj, addig sem a rémtörténeteket bújod!

  4. Tölts időt a szabadban, ha lehetséges!

    Természetesen önkéntes vagy kötelező karanténban ez nem releváns, de ha teheted, használd ki, hogy kint lehetsz a szabadban! Figyelj a szabályok betartására: kerüld a tömegközlekedést, és háztól házig fuss. Lehetőleg egyedül vagy olyanokkal menj, akikkel egyébként is nap mint nap érintkezel. Kerüld a csoportosulásokat.

  5. Keresd a pozitív gondolatokat!

    Mivel sokkal inkább szem előtt vannak a negatív információk, könnyen abba a hibába eshetünk, hogy túlbecsüljük a negatív események valószínűségét, és ezek a lehetséges negatív forgatókönyvek a gondolatainkat is uralják. „Sokan meg fognak betegedni.” „Mi lesz, ha én is elkapom?” „Mi lesz a nagypapámmal?” „Össze fog omlani a gazdaság.” – és így tovább. Bár ez mind fontos és releváns kérdés, és nem szeretnénk a megbetegedéseket és áldozatokat elbagatellizálni, a statisztikák alapján kevesebb embert érint a megbetegedés, mint feltételeznénk. Bár kontrollunk nincs az események felett, afölött viszont igen, hogy mi mit teszünk a rizikó csökkentéséért. Mivel a sport endorfint termel, nagyobb eséllyel kerülnek előtérbe a pozitív gondolatok. Engedd, hogy a mozgás öröme feltöltsön, és fókuszálj olyan dolgokra, amelyekre van ráhatásod. A negatív gondolatokat igyekezz „átkeretezni”. Sportolás közben vannak az embernek a legjobb ötletei: lehet, hogy a következő futás, edzés alkalmával lesz egy jó ötleted, hogyan töltsd hasznosan a felszabadult idődet, vagy hogyan tedd a mindennapokat könnyebbé a környezetedben élőknek.

  6. Tanuld meg élvezni a pillanatot!

    Ha az edzéseidet a versenyek irányítják, nehéz örömet és motivációt lelni a futásban, ha nem tudod, hogy meddig írja át a vírus a versenynaptáradat. Fuss időnként óra nélkül, úgy, ahogy jólesik! Ha túl távoli a következő verseny, keresd az egyensúlyt, a feltöltődést! Élvezd, ahogy a napsugarak átmelegítenek vagy a szellő cirógatja az arcodat – ami lehet, hogy a „kötelező” edzéseken fel sem tűnne.

 

Persze az is lehet, hogy úgy döntesz, vagy az intézkedések úgy rendelkeznek, hogy futni, sétálni, kirándulni sem merészkedsz ki otthonról. Ne feledd, a fenti tényezőket, bár elsősorban a futásból ismered, más tevékenységekben is megtalálhatod. A sport felvértezett a legfontosabb képességekkel ahhoz, hogy kimaxold a jelenlegi helyzetet. Tarts ki!

Ha úgy érzed, szükséged van még egy kis ráerősítésre a lelki békédhez, sokat segíthet a jóga és a relaxáció is. Rengeteg videót találsz a YouTube-on, egyre több edző tart online órákat, illetve nagyon hasznos telefonos alkalmazások is elérhetőek, amelyek a segítségedre lehetnek ebben az időszakban (pl. Headspace, Calm).