Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Tervezd meg a futóéved!

Egy célt megnevezni szép dolog. Az igazi kihívást az odavezető út jelenti. Tervezd meg a futóéved. Tudd, hogy mikor, mit teszel a célod elérése érdekében.

Mindig alaposan megtervezed a munkádat, a családi nyaralást, a karácsonyi bevásárlást, vagy az aktuális nagytakarítást? Miért tennél másképp a futásaiddal kapcsolatban? Ha leírod, mik a céljaid, és hogyan érheted el őket, nagyon nagy lépést teszel afelé, hogy meg is valósítsd őket. Tippjeimmel a káosz elmélet kedvelőinek is igyekszem segíteni. :) 

Ülj neki! Vedd elő a határidőnaplód, a laptopod, vagy akár egy sima üres papírlapot, és írd le:

1. Mit vársz a futástól hosszútávon?

Fogalmazz így például: kikapcsolódást, stresszoldást, erőnlét- vagy teljesítményfokozást, közösséghez tartozást, vagy egyszerűen jobban szeretnék kinézni, és így tovább. 

Futóedzőt keresel?

Várjuk jelentkezésed a futasrolnoknek@futasrolnoknek.hu címen, ha szeretnéd, hogy a Futásról Nőknek Magazin edzői, Lakatos Éva vagy Jakus Béla segítsenek a céljaid elérésében. Edzéstervezés, heti edzéskövetés, telefonos konzultáció, felmérés, versenytervezés stb. a programban. Kezdőknek, hosszú távra készülőknek, terepfutóknak is tudunk segíteni! 

Jakus Béla - futóedző
Lakatos Éva - futóedző

2. Írd le, hogy Mi motivál

Mi az a téged tettekre sarkalló, nagy, de teljesíthető cél, amit szeretnél elérni 2017-ben? Tedd magasra a mércét, de maradj a realitás talaján! Ez motiválni fog a következő hónapokban! Garantáltan erőt ad, ha éppen alábbhagy a lelkesedésed év közben, ha esik az eső, ha fáradt vagy, vagy ha egy éppen aktuális teendőt akarsz indokolatlanul fontosabbnak látni az aznapi edzésnél. Tedd ki a leírt célod olyan helyre, ahol naponta többször láthatod. 

Fogalmazz így például: lefutom életem első 10 kilométerét, az első félmaratont, maratont, teljesítem az első ultratávot, részt veszek az első külföldi versenyemen, fogyni fogok 5 kilót, erősödöm terepen, belevágok a triatlonba, megjavítom az egyéni csúcsomat - találd meg azt a célt, amire beindulsz, amit nem tudsz elengedni.

3. pontosítsd a körvonalazott célodat

Félmaratont/maratont/10 km-t szeretnél futni? Mikor? Hol? Milyen idővel? Mi lesz az az egy-két célverseny, amin mindenképpen részt veszel 2017-ben?  

Ha fogyási céllal kezdesz futni,  fogalmazd meg, hogy mennyit szeretnél leadni. Ha kezdő vagy, találd ki, hogy mi az az álom táv, amit szeretnél idén megfutni. Bármi is legyen a célod, azt számokban, mérhető, ellenőrizhető paraméterekkel, és időbenl is fejezd ki.  Ezek a konkrét tervek nagyon fontosak a fő céljaiddal kapcsolatos formaidőzítések miatt is.

Fogalmazz így például:  február 4-én célbaérek az első 16 km-es terepversenyemen szintidőn belül, április 8-i XY versenyen lefutom a 10 km-es távot 1 óra 5 percen  belül, szeptember 10-én lefutom a félmaratont 1:45 alatt, július 29-én IronMan leszek, heti 3 futás és diéta mellett lefogyok 10 kilót 2017 december 31-ig,  és így tovább.

4. Tervezd meg a célig vezető utat

Ha nem versennyel kapcsolatosak a céljaid, akkor határozz meg kisebb mérföldköveket, melyeket elérve büszkén nyugtázhatod, hogy jó úton haladsz. Ha versenyzel, akkor a kiszemelt fő versenyed mellé válassz néhány kisebb rendezvényt, melyek segítségével egész évben fenntarthatod a motivációdat. Ezeket a kisebb versenyeket, közösségi futásokat használd arra, hogy testileg és szellemileg is felkészülhess a 2017-es éved „nagy dobására”. Néhányan, akikben buzog a versenyszellem, nagyon szeretünk versenyezni. Ma már szinte minden hétvégére mindenféle típusú verseny közül választhatunk. De - mint mindenben - ebben is meg kell találni az egyensúlyt. Egy verseny nagy sokk a szervezeted számára, ezért mindig hagyj időt a regenerálódásra is. Ha leírtad, hogy nagyjából melyik versenyeken szeretnél részt venni, akkor kevésbé fogsz elcsábulni, és hirtelenjött ötlettől vezérelve túl sok olyan versenyen elindulni, ami nem támogat a célod elérésében. Például, ha az első 10 km-es versenyedre készülsz, nem biztos, hogy jó ugyanabban a szezonban a triatlonba is belevágni, vagy az egyéni csúcs-várományos, fő-fő félmaratoni versenyed előtt két héttel egy hosszú, nagyon szintes pályán szervezett terepversenyen elindulni.

Persze, elkerülhetetlen, hogy a „Holnap verseny, ugye, jössz?” kérdésekre néha igennel válaszolj. ☺ Ahogyan az edzésterv, úgy ez a személyes éves terv sem kell, hogy „szentírás” legyen. Ne ess kétségbe, ha nem tudod 100 %-ban tartani. De ha nincs terved, nincs is mitől eltérni, és akkor jön az igazán kaotikus, sehova nem vezető futóév, amikor nem is tudod, mibe pakolod ész nélkül a kilométereket, és nem is fejlődsz.

Ezt is olvasd el!

Így lesznek az álmaidból célok, majd valóság!

Erdélyi Zsófi a szülése után 14 hónappal megfutotta a maratoni olimpiai szintet. Zsófi módszerével te is elérheted a ma még elérhetetlennek tűnő céljaidat

5. Nevezz be, köteleződj el

Ha a célversenyeidnek már elérhető a kiírása, és van rá lehetőség, nevezz be minél hamarabb. Biztosítsd be magad, így mindenképpen beférsz a nevezők közé, mielőtt betelik a lista. Sok helyen élhetsz a korán nevezőknek nyújtott kedvezménnyel a nevezési díjat illetően. De mindenek előtt hónapokra szóló iránymutatást adsz saját magadnak! Elköteleződtél: adott a dátum, megvan a nevezés, a pénz mellet most már „csak” időt és energiát kell fektetned a célod megvalósításába. Egy élő nevezés előre fog lendíteni minden nap!

Ha nem versennyel kapcsolatosak a céljaid, akkor az elköteleződést úgy is megszerezheted, hogy megosztod a terveidet a pároddal, a barátaiddal, csatlakozhatsz egy futó közösséghez akikkel megosztod, hogy mire készülsz. A külső figyelem segíteni tud azokon a napokon, mikor egyedül kicsit nehezebb az indulás.

Ha időben összeállítod a versenynaptárad, már könnyebben tudod a továbbiakat szervezni a futással kapcsolatban is (edző, edzéstervek, alapozó időszakok, edzőtáborok), és az életed más területeidvel kapcsolatban is (pl. munka, tanulás, nyaralás). Nagyot fejlődsz majd a logisztikában, a család-munka-sport hármasának összeegyeztetésében. 

+1. Legyél büszke az eddigi teljesítményeidre

Lenne még itt egy pont, igazából a nulladik: mielőtt belevágsz a tervezésbe, dőlj hátra, és veregesd meg a saját vállad a 2016-ban elért teljesítményedért! Van az a mondás, hogy ha a futás könnyű lenne, mindenki csinálná! Mivel nem csinálja mindenki, bármennyit is sportoltál az évben, biztos, hogy sokaknál jóval többet tettél magadért!

Keress a céljaidhoz kihívásokat! Jó tervezést, jó futásokat! ☺