Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Hogyan segít a női jóga jobb futóvá válnod?

Virágh-Erdélyi Zsófia gyűjteményéből | „A jóga által még jobban megismertem saját magamat, tisztább lett a testtudatom”

„A futás és a jóga kiegészítik egymást.”

A futók közül rengetegen esküsznek a jógára, míg mások nem igazán tudják megkedvelni. A két mozgásforma a konkrét sporttevékenység szempontjából valóban különbözik egymástól, más területen viszont igen sok a hasonlóság: mindkettő a a testünk, a lelkünk, a tudatunk megismeréséről szól. Együtt, egymást erősítve pedig rendkívüli hatással bírnak. Virág-Erdélyi Zsófi olimpikon maratonfutó és női jóga oktató írásából megtudhatod, miről is szól pontosan a női jóga, és hogyan segítheti a futót.

 

Igen, ez kell nekem!

Ötéves korom óta vagyok az atlétikapálya környékén, szóval a futással már egy nagyon biztos alapokon nyugvó kapcsolatot ápolok, ezzel ellentétben a jóga most épült be az életembe komolyabban. Az egyetemi éveimre vezethető vissza az első találkozás, ahol a stressz kezelésének az egyik eszközeként próbálták velem megszerettetni, de sajnos akkoriban még nem sok sikerrel. Nem tagadom, hogy utáltam, és úgy jöttem ki az óráról: ez nem nekem való. Úgy gondoltam, hogy túlságosan lassú a keringésemet megdolgoztató, izzasztó futáshoz képest.

Aztán teltek-múltak az évek, és várandós lettem. A futást nem szerettem volna annyira erőltetni, ezért igyekeztem egy kímélőbb mozgásformát keresni, és így alakult, hogy a jóga újra visszakúszott a gondolataim közé. A kismama jógával próbálkoztam, de megint nem nyerte el a tetszésemet. Nem találtam azt a nyüzsit, ami a futásban tapasztalok. Annyira szerettem volna, hogy olyan legyen, mint a futás, hogy nem is figyeltem arra, mi is az a jóga úgy igazán. A jóga, a sors, vagy nevezzük akárhogyan, nem adta fel a próbálkozást, mert kicsivel később újra szembejött velem, de most dinamikus jóga néven. Várandósan ezt imádtam, de mégis egy újabb szünet következett. Viszonylag sok jóga nélküli év telt el ismét, majd egy szép napon ültem a közösségi média előtt megkeseredve, a sérüléseim és sikertelenségem medencéjében lubickolva, mikor szembe jött velem egy hirdetés, miszerint női jóga oktató képzés indul a következő évtől. Elolvastam, hogy miről is szól ez, és megtetszett. Sokszor tértem vissza hozzá, haboztam, átrágtam, majd egy szép napon azt mondtam: hogy igen, ez kell nekem.

 

Egyszerre élénkít és nyugtat

Az egyéves képzésem során rá kellett döbbennem, hogy a jóga sokkal több mint egy mozgásforma, és a futáshoz hasonlítani sem lehet – és nem is szabad. Régen az azonnal érezhető pörgést kerestem benne, pedig pont az ellenkezőjéről szól. A jóga felér egy jó kávéval vagy épp egy jó nagy adag nyugtatóval, csak tudni kell megfelelően alkalmazni. Egyszerre tud élénkíteni és nyugtatni, fizikailag átmozgatni és fárasztani. Az én esetemben a nyugtató, harmonizáló, egyensúlyhoz segítő hatását kerestem. A futás egy sport, a jóga pedig egy életmód, ami belső békéhez és harmóniához vezet.

A jóga három részből épül fel: öntudatvezetés, légzésszabályozás (Pránajáma) és testtartás (ászanák). Ez a három külön-külön nem igazán állja meg a helyét, hiszen öntudatvezetést nem gyakorolhatok anélkül, hogy ne legyek valamilyen testtartásban és ne lélegezzek. De nem is ászanázhatok és lélegezhetek anélkül, hogy a tudatom jelen ne legyen.

 

Mégis miben más a női jóga?

A nők ciklikus teremtmények, és a hormonok különleges tánca befolyásolja a mindennapi létünk. A ciklusunkhoz megfelelően alakíthatjuk a jógagyakorlásunkat, ami segítséget nyújt visszatalálni a saját nőiességünkhöz. A női jóga órán nagyobb figyelmet kap az alhas, a csípő területe, és nem feledkezünk meg a gátizmokról sem! Ahogy a női mivoltunkat erősítjük, úgy fogadjuk el egyre jobban önmagunkat, és kerülünk harmóniába a saját testünkkel és ciklusunkkal. Megértjük a testi és érzelmi változásokat, amin keresztülmegyünk minden egyes hónapban, és ahogy egyre jobban ismerjük meg a saját testünket, annál inkább képesek leszünk tudatosan felkészülni az adott időszakra. Megtanuljuk, hogy milyen ászanák válnak a segítségünkre a különböző szakaszokban, és azt is, hogy fordított testhelyzetet és megerőltető ászanákat semmiképp se végzünk a menstruáció során. Megértjük, hogy folyamatos körforgásban vagyunk, és különböző mozdulatok és tevékenységek esnek jól a különböző szakaszokban (a vérzés napjai, a vérzés utáni regeneráló napok, az ovulációt megelőző időszak, az ovuláció, az ovulációt követő erőgyűjtő napok, és a menstruációt megelőző napok). Ha megismerjük a testünket, és a saját ciklusunkat, a menstruáció az egészség jelzőjévé is válik, hiszen az ajuvérda szerint a menstruációnk azt is elárulhatja, hogy helyesen táplálkozunk-, a testalkatunknak megfelelőlen élünk-, jógázunk- vagy edzünk-e. A női jógával képesek leszünk a PMS-tüneteket és a hormonális kilibbenéseket is enyhíteni.

Miért pont a női jóga?

Először is talán azért, mert nő vagyok, és egy olyan nő voltam, aki nem sokat tudott a saját működéséről. Számomra elfogadható volt, mikor 2 hetente jött meg, de az is rendben volt, ha épp nem jött meg. Így esett, hogy szerettem volna többet megtudni a testemről. A jógától önbizalomnövelést is vártam, hisz akkoriban elég nehezen találtam meg a helyem a világban. Az anya, a futó és a nő szerepének a kavarodása az eredményeim rovására ment. Úgy érzem, hogy a jóga mindezekre a lelki és testi problémáimra is megoldást tudott és tud nyújtani.

A jóga és a futás

A jóga hatására az izmok rugalmassá, a test hajlékonyabbá válik. Amit futóként tapasztaltam, az nem más, mint hogy a jóga által még jobban megismertem saját magamat, tehát tisztább lett a testtudatom. A fájdalmakat jobban tudom lokalizálni, és hamarabb ismerem fel a testem apróbb jelzéseit, amivel úgy gondolom, hogy a komolyabb sérülések megelőzhetőek. A jógával nem csak egy egyszerű futás utáni nyújtást érhetsz el, hanem a saját tested megismerését is segíti. Mivel a futónak a legnagyobb ellensége a sérülés, ami legtöbb esetben túlterhelésből, asszimetriából, testi egyensúlyvesztésből adódik, a jóga meg harmóniára és egyensúlyra törekszik, így máris látható, hogy ez a két csodálatos dolog hogyan tudja egymást kiegészíteni.

Amennyire a tested engedi

Hosszú éveimbe telt, míg eljutottam odáig, hogy elfogadjam a jógát annak, ami, és a segítségemre tudjam fordítani. Nem jógázom „Instagram tökéletesen”, és nem hajtogatom magam úgy, mint egy gumilabda. Amit megtanultam a képzésem alatt, hogy a jóga nem is erről szól. Nem kell tökéletesen kivitelezni az adott ászanát, csak annyira érdemes belemenni, amennyire a tested engedi. A különböző ászanákra vannak könnyítések, variánsok, használni lehet eszközöket is, hogy a gyakorlatot a testünk képességeinek határain belül tudjuk végezni.

Szóval próbálkozz továbbra is a jógával, és saját magadat vedd alapul minden gyakorlásod során, mert tudd, hogy hasznodra válhat. Futás után, a regenerálódásod elősegítésére a jóga tökéletes mozgásforma.