Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Neked mennyire fáj a futás?

123RF | A fájdalommal és sérüléssel küzdő futók legtöbbje a térdére panaszkodik.

Nem fáj, csak másként jó - szoktuk mondani.

Futók vagyunk. Futunk esőben, szélben, fagyban és kánikulában. Futunk a teljesítőképességünk határán, sokszor akkor is, ha fáj. Azonban tapasztalt futóként is elbizonytalanodunk, ha a fájdalomcsillapításra terelődik a szó.

Ha parázs vitát akarunk generálni, elég csak a fájdalom témakörét felvetni a futócimboráink között.

Biztosak lehetünk benne, hogy nagyon eltérő véleményeket fogunk hallani.Vannak, akik etikai kérdést csinálnak belőle. Vannak, akik szerint a fájdalom a futás része, csillapítani nem ér. Olyanok is vannak, akiknek ez nem okoz problémát, simán bekapnak egy-egy fájdalomcsillapító pirulát, ha úgy érzik szükségét. És persze vannak, akik szinte egy komplett háziorvosi táskában elférő patikát visznek magukkal a versenyre.

 

Még tapasztalt futóknak is nehézséget jelent megállapítani, hogy az éppen érzékelt fájdalommal lehet-e futni.

Amellett, hogy a fájdalom nem természetes és szükségszerű, sok esetben jó szolgálatot tesz, mert segítségével egy nagyobb baj is megelőzhető. A fájdalom jelezhet egy kezdődő sérülést, amit idejében felismerve megkímélhetjük magunkat egy súlyosabb károsodástól, hosszabb kihagyástól. Ugyanakkor a fájdalomcsillapításról sem kell feltétlenül lemondanunk, ha futni szeretnénk.

Dr. Lubics György, háziorvos, ultrafutó - civilben Lubics Szilvia ultrafutónő férje – is azt mondja, bizonyos keretek között nyugodtan lehet gyógyszerrel is fájdalmat csillapítani futás közben.

„Alapvetően nincs semmi probléma azzal, ha egy versenyen fájdalomcsillapítót használunk, feltéve, ha ezt a versenyszabályzat megengedi. Ugyanakkor nem árt fejben tartani, hogy a fájdalom a szervezetben azt jelzi, hogy valami nincs rendben. Bekaphatunk egy pirulát, hogy megszüntessük a kellemetlen érzést, de ezzel a kiváltó okot még nem szüntetjük meg” – magyarázza a szakember.

„Ha megjelenik a fájdalom, érdemes ezért végiggondolni, hogy miért fájhat? Ne az legyen az első reakció, hogy fájdalomcsillapító után nyúlunk, hanem hogy számba vesszük, mi okozhatja a fájdalmat. Futás közben például okozhat fejfájást a dehidratáltság vagy a sóhiány, lábfájást egy rosszul választott cipő vagy a nem megfelelő zokni, hátfájást pedig a mozgás közbeni rossz tartás.

Futóként tudom, hogy milyen érzés az, ha valami probléma lép fel pont a célversenyünkön, amire nagyon sokat készültünk. Ezért is mondom, hogy ilyen alkalmakkor belefér, hogy a verseny ideje alatt fájdalomcsillapítót használjunk. Persze érdemes itt is józan fejjel gondolkodni. Ha sportsérüléssel küzdünk, és mondjuk, az Achilles-problémánkra veszünk be fájdalomcsillapítót, akkor ezzel azt kockáztatjuk, hogy túlságosan elnyomjuk a fájdalmat, és további sérülést is összeszedhetünk.

Nem árt figyelembe venni azt sem, hogy a fájdalomcsillapító gyógyszer hosszú távon irritálhatja a gyomrot, puffadást, gyomorgörcsöt, illetve hányingert is okozhat. Ezért azt szoktam tanácsolni, csak olyan fájdalomcsillapítót használjon mindenki futás közben, amit már korábban kipróbált. Verseny után, ha nem szűnik a fájdalom, vagy rendszeresen újra- és újra jelentkezik a futásainkon, akkor érdemes felkeresni egy szakorvost, és kivizsgáltatni a fájdalom okát.”

Lubics Szilvia 2017-ben teljesítette a 217 km-es Badwater ultrafutóversenyt a kaliforniai Halálvölgyben, ahol a távon felül a nagy meleggel kellett megküzdenie.

És mit csinál egy bajnok?

Az ultrafutó Lubics Szilviát nem kell bemutatnunk a futás szerelmeseinek. A civilben fogorvosként dolgozó futónő véleménye is az, hogy nem árt, ha olykor fájdalomcsillapítót veszünk be, de ő maga bevallottan nagyon ritkán él ezzel a lehetőséggel.

„A sok és hosszú futások ellenére sem szoktam gyakran fájdalommal küzdeni. Ha probléma merül fel, akkor az leginkább a sarokcsontomnál, illetve a csípőmnél jelentkezik, de ezekre a fájdalmakra sem szoktam fájdalomcsillapítót használni. Azt gondolom, hogy ha egy versenyen a helyzet úgy hozza, akkor érdemes csillapítani a fájdalmat, de a hétköznapokban én ezt nem alkalmazom. Úgy vélem, hogy edzeni csak egészségesen szabad, ezért ha beteg vagyok, vagy valamilyen sportsérüléssel küzdök, kivárom, míg meggyógyulok, és csak egészségesen edzek újra. Mivel én is orvos vagyok, tudom, hogy mit reszkírozok akkor, ha betegen vagy sérülten futok.

Persze vannak olyan helyzetek, amikor ésszerű fájdalomcsillapítót használni futás közben. Ilyen szituáció lehet, amikor a verseny közben ránk tör a menstruációs görcs vagy fájni kezd a fogunk. Az Atacama sivatagban rendezett több napos futóversenyen volt legutoljára az a ritka alkalmak egyike, amikor fájdalomcsillapítót használtam. Erre azért volt szükség, mert a verseny ideje alatt végig magunkkal kellett vinnünk egy hátizsákot az összes holminkkal együtt, és ez elég komoly hátfájdalmakat okozott. Az első két nap vettem be fájdalomcsillapítót, de a harmadik nap már nem, mivel nem hatott, és nem akartam egy esetleges gyomorproblémát kockáztatni.”

Fájdalomcsillapítás, csak okosan

Mindenkinek a saját felelőssége eldönteni, hogy mikor és milyen körülmények között él a fájdalomcsillapítással. Arra azonban a háziorvos és Szilvi is felhívja a figyelmet, hogy a fájdalomcsillapítók az egész testre hatnak, nem csak a sajgó testrészekre. Ezért érdemes jól megválasztani, milyen készítményt használunk a fájdalom enyhítésére. Vannak olyan fájdalomcsillapító gyógyszerek, amiket azért nem tanácsos edzés előtt bevenni, mert lázcsillapító hatásuk összezavarhatja a testünk hőszabályozását, így túlmelegedhetünk, dehidratálttá válhatunk. De előfordulhat, hogy olyan pirulát veszünk be, amelynek olyan erős fájdalomcsillapító hatása van, hogy kevésbé érezzük, hogy megerőltetjük magunkat futás közben, és könnyebben lesérülhetünk. Kérjük nyugodtan szakorvos, patikus segítségét, hogy megtaláljuk a nekünk leginkább megfelelő fájdalomcsillapítót.

Neked hol fáj a futás?

Kíváncsiak voltunk, hogy a női futók hogy állnak a fájdalomcsillapítással, ezért egy mini felmérés készült ennek feltérképezésére. 

Az 569 válaszadó nő 22%-a kevesebb mint 1 éve fut, 35,3% 1-3 év közötti futómúlttal rendelkezik, 42,7% pedig már rutinos futó, azaz több mint 3 éve edz. A megkérdezettek legtöbbje 36,7% heti 10-20 km között szokott futni, 29,5% 20-40 km között, 22,5% 10 km alatt, és a legkevesebben de azért nem elhanyagolható százalékban 11,3% 40 km felett gyűjt kilométereket. 

A felmérésben résztvevőknél (62,7%) a futás miatt leggyakrabban a térdfájdalom jelentkezett. A futókat érintő fájdalmak listáján ezután a vádli fájdalmát jelölték meg a legtöbben 34,5%, majd az egyéb izomfájdalmakat 30,2%. Sokan említették még a derék, csípő, combhajlító fájdalmát valamint kellemetlenségeket okozott már futás közben sokaknál a menstruációs görcs, fej - és gyomorfájdalom, valamint a hányinger.

A válaszadók 51%-a használt már fájdalomcsillapítót mozgásszervi fájdalomra, menstruációs fájdalomra, fog- vagy fejfájásra azért, hogy teljesíteni tudjon egy futóverseny és csillapítsa a futás alatti vagy utáni fájdalmat. A fájdalomcsillapító készítmény kiválasztásánál (több szempontot is megjelölhettek a válaszadók) 67,9%-ban a legfontosabbnak azt tartották, hogy a készítmény legyen hatékony, szüntesse meg a fájdalmat. 56%-ban azt is megjelölték, hogy a fájdalomcsillapító biztonságos összetevőkből készüljön, valamint 38%-ban az is szempont volt, hogy a készítmény hasson gyorsan.

 

További részletek.