Tippek az első terepfutó versenyedhez | Futásról Nőknek

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Tippek az első terepfutó versenyedhez

Túl vagy már több utcai futóversenyen, teljesítettél már félmaratont, akár maratont is, de új kihívásokra vágysz és szeretnéd kipróbálni magadat terepen?

Az első terepfutóversenyed előtt, gondold át a következőket

Először is fel kell mérned, hogy milyen fizikai állapotban vagy. Ha kezdő futó vagy, aki az első 5-10 kilométeres versenyére készül aszfalton, akkor azt javaslom, hogy szerezz tapasztalatot először ebben a műfajban. Ha a sík, aszfaltos futóversenyek világában már van némi rutinod, akkor jöhetnek a rövidebb terepfutó kihívások is. 

Érdemes tudni a terepfutásról, hogy bizonyos szempontból könnyebb de más szempontból pedig nehezebb az aszfalt futáshoz képest. A nehézségét egyértelműen a terep egyenetlenségei, a kövek, gyökerek, sár, az emelkedők lejtők adják. Idő kell hozzá, hogy az idegrendszer, izomzat, ízületek hozzászokjanak a nehezítő körülményekhez. Ha már teljesítettél félmaratont vagy maratont, akkor nagyon sok lehetőséged van terepen versenyezni. Az elmúlt években kifejezetten megnőtt Magyarországon is a terepfutó versenyek száma. Szinte minden hétvégén vannak versenyek, így mindenki válogathat, tudásának, erőnlétének megfelelően. 

A talajjal való érintkezés kevésbé veszi igénybe az ízületeket, mert sokszor puha avaros vagy erdei úton futunk, másrészt terepen a futás tempója sokkal váltakozóbb. Itt arra gondolok, hogy lefelé egy jól futható lejtőn szinte rohanhatunk, de egy hosszú meredek emelkedőn még a legjobbak is gyalogolnak, ezért nem ugyanazok az izmok fáradnak el a verseny során. 

 

A terepversenyek a távok szerint a következők lehetnek

Rövid, gyors versenyek (minimális szintemelkedéssel  kb. 100-400 m+)

Ezek többnyire 5-12km-es távokon szerveződnek, ahol kb. 1 órán belül vagy nem sokkal afelett be lehet érni. Ezeket a távokat akkor ajánlom, ha most ismerkedsz a terepversenyekkel. Azért is jó ilyen rövid versenyen kezdeni, mert ezeken a versenyeken nincs szükség speciális felszerelésre, és ha nincs extrém sár, hó, el lehet indulni aszfaltos cipőben is. Ezeket a versenyeket még könnyedén le lehet futni frissítés nélkül is. Nincs szükség komolyabb kiegészítő felszerelésekre, így ha valakinek mégsem jönne be a terepfutás, akkor nem verte magát komolyabb költségekbe. 

12-42km-es versenyek (szintemelkedés 500 - 3000 m+)

Az ilyen hosszúságú és nehézségű versenyeket már tapasztalt, az aszfaltfutó versenyeken rutint szerezett futóknak ajánlom.  Ezeken a versenyeken már szükség lehet különböző felszerelésekre, különösen, ha nehéz, szintes pályára megyünk, ahol nagy sár van vagy havas jeges körülmények között, extrém meleg, vagy hideg esetén. Ezekhez a távokhoz már komoly erőnlét kell, hiszen összehasonlítva egy aszfaltos maratonnal egy hegyimaratont, elképzelhető, hogy akár 2-3 órával tovább fog tartani, ami azt jelenti, hogy 5-7 órát fogsz eltölteni futással az erdőben. Ha ilyen versenyeken szeretnél indulni, akkor mindenképpen, szerezz be egy jó terepfutó cipőt. Szükséged lesz futózsákra,vagy övtáskára, amibe a kulacsot,frissítőket teszed. Belefér a telefonod, tartalék ruházat, szélmellény vagy szélkabát. 

A harmadik kategória a rövid vagy közepes ultra távok, 42kilométertől-100kilométerig. Mostanában ezeknek a versenyeknek egyre nagyobb a népszerűségük. Ötven-hatvan kilométer körüli távokat azoknak ajánlom, akik maratoni távot síkon már le tudják futni. Ezekhez a távokhoz már komoly erőnlét szükséges, sokat és rendszeresen kell futni. Szorgalmasan kell gyűjteni a kilométereket, hetente minimum 3 futást kell beiktatni mely legkevesebb 40-50 kilométer, legyen összességében. 

Akik tudnak ennyit futni és van egy kis tehetségük is ezekhez a távokhoz azok már gondolkodhatnak, mondjuk egy Mátrabérc trail,vagy az UTH 55 távján is vagy hasonló versenyeken.  Felkészülés szempontjából nincs nagy különbség, ha valaki 50-60kilométeres versenyre vagy 100kilométeresre készül. Akik bőven szintidőn belül le tudnak futni ötvenes távokat ők nagy valószínűséggel 100kilométert is teljesíteni fogják. Azonban itt nagyon oda kell figyelni,mert drasztikusan megnő a túlterheléses sérülések kockázata. Ne akarjunk hirtelen egyből nagyot ugrani, hagyjunk időt a szervezetünknek az alkalmazkodáshoz. 

A negyedik kategória  a 100km feletti versenyek világa. Nyilván senkinek nem egy ilyen verseny lesz az első terepfutó kihívása, ez egy nagyon speciális műfaj, sok tapasztalat, rutin kell hozzá és akkor sem biztos, hogy alkalmas leszel rá. 

Meg kell még említeni a Teljesítmény túrákat is, amelyek ugyan nem versenyek a klasszikus értelmezés szerint, tehát nincs közös rajt és nem osztanak érmet a célban, és a legtöbb túrának nincs eredménylistája sem, viszont aki szeretne belekóstolni a terepfutás világába annak remek lehetőség lehet ilyen rendezvényeken elindulni. Ajánlom mind kezdő, mind haladó futók számára. 

 Az egyik előnye az, hogy rendkívül olcsón lehet nevezni ezekre a rendezvényekre. A nevezési díj általában töredéke a futóversenyek nevezési díjának.  Cserébe természetesen jóval puritánabb a körítés is. Itt általában frissítésként teát és zsíros kenyeret kaptok, esetleg, müzlit vagy csokit. Viszont nagyon szép tájakon lehet futni, nincs nyomás a futón, hogy úristen, hányadik is leszek, vagy ki előz le. Ráadásul a legtöbb túraszervező futóbarát és az ellenőrző pontok nyitásánál figyelembe veszi, hogy a futók tempója jóval meghaladja a gyalogosokét.  Nekem is vannak kedvenc túráim, amelyeken már többször indultam, mint a Börzsönyi Vulkántúra, Tortúra 65, Less Nándor 65, Julianus, Teleki túra. 

A terep/hegyi futásnak sok előnye van, aszfalton is jobb futó leszel tőle, megerősít olyan izomcsoportokat, amelyeket aszfalton kevésbé használsz, a lejtők miatt gyorsulni is fogsz. Sokkal változatosabb, ingergazdagabb egy terepverseny és az ízületeknek is jobb, ha nem a kemény aszfalthoz vered oda a lábad.

 Azonban akik a terepfutásba beleszerettek azok nem csak ezekért az előnyökért futnak, hanem mert a szívük ide húzza őket.  Sokan kikapcsolódni, feltöltődni járnak a versenyekre, mert úgy érzik, hogy a természetben van a helyük.  

Próbáld ki te is, nem fogod megbánni.