Így tartsd meg a súlyod fogyás után | Futásról Nőknek

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Így tartsd meg a súlyod fogyás után

A fogyás sem egyszerű, de még nagyobb feladat a súly megtartása.

Nagy öröm, amikor a mégleg végre valahára a megálmodott súlyt mutatja, a centik pedig szépen alakulnak. Bizonyára sok energiába került a fogyás, éppen ezért fontos, hogy ne hagyd, hogy azok a fránya kilók visszamásszanak rád! 9 tippünk segít, hogy megtarthasd az idális súlyodat. 

Találd meg a saját rendszered

Az egészséges testsúly fenntartásában komoly szerepet játszik az, hogy motivált maradj a fogyás utáni hétköznapokban is. Nagyon könnyű a vágyott cél elérése után visszalépni a régi ritmusba, ezért akár még több kilót visszaszedni, ha nem sikerül kialakítani az egészséges életmód ritmusát. Ne engedd, hogy ez megtörténjen! Alakíts ki egy saját rendszert, amiben kényelmesen tudod élni a mindennapjaidat, de nem ad lehetőséget a régi szokások visszaköszönésének. Légy engedékenyebb a fogyókúra időszakához képest, de bizonyos pontokhoz ragaszkodj, mint mondjuk rendszeres mozgás, és az egészséges étkezés.

Egyél a szervezet jelzéseire hagyatkozva

Ha odafigyelsz a tested jelzéseire, nem lehet gond, hiszen a szervezet optimális esetben pontosan tudja, hogy mikor van szüksége élelemre. Hallgass az éhség jelzéseire, de különítsd el az unalomtól, hogy ne egyél feleslegesen. Egyél, ha éhes vagy, de figyelj az adagra. Ne várd meg azt az állapotot se, amikor már úgy érzed, hogy a éhségtől kilyukad a hasad, mert ilyenkor habzsolni fogsz és túleszed magad. Van aki a napi ötszöri étkezés híve, bár ezt nem egyszerű betartani. Ha mégis sikerül délelőtt és délután egy kisebb fogást (pl. almát v. bármilyen gyümölcsöt, ha nincs IR-ed vagy nem vagy cukorbeteg) is elfogyasztani, akkor el fog kerülni az erős éhségérzet.

Aludj legalább 7 órát

Persze idealistának tűnik a dolog, de hidd el, hogy van jelentősége. Ha fáradt, kimerült vagy, sokkal könnyebben kívánsz meg magas cukor- és gyors felszívódású szénhidrátos fogásokat. A túl sok vagy túl kevés alvás miatt a hormonrendszered felborulhat, a folyamatos hízás-fogyás jojózásában pedig elveszíted az álomalak elérésébe vetett hited.

Figyeld, hol tartasz, de ne görcsölj rá

Fontos ellenőrizni időnként azt is, hogy tartod-e a súlyodat, nem változott-e a csípőméreted, de ne méregesd magad állandóan. Hetente jelölj ki egy napot a mérlegelésre, és mindig adott időpontban ugyanolyan paraméterekkel végezd el. Legjobb a mérést reggel, éhgyomorra végezni (ilyenkor a legmotiválóbb a mérlegre nézni), de akkor mindig reggel mérd magat a továbbiakban is. Legyen erre egy külön oldal a naptáradban vagy tölts le olyan applikációt, ami segít követni a súlyod változását. Így objektív adatot kaphatsz, de ne feledd, hogy a szervezet ciklikusan változik. Kicsivel több vizet tartasz vissza például a mensturáció előtt vagy a nyári melegben. Ne ess kétségbe, ha ilyenkor azt látod, hogy pár dekával többet mutat a mérleg.

Tudd, hogy mennyit eszel

Így biztos lehetsz benne, hogy sem alá-, sem fölé nem lövöd a napi igényeidet. Az a helyzet, hogy nehezen mérjük fel, mennyit is ettünk, ha nem szembesülünk vele radikálisabban. Bár pepecselésnek tűnhet, sajnos sokan jóval alábecsüljük az elfogyasztott ételek súlyát és kalóriatartalmát, ezért túlesszük magunkat. Nem kell ezentúl minden falatot lemérned, néhány nap alatt már be tudod lőni majd, hogy mekkora az ideális mennyiség a leggyakrabban fogyasztott élelmiszerekből.

Étkezz tudatosan

Próbálj meg ne az autóban bekapni pár falatot vagy gyalogolva enni, hanem ülj le és csak az evésre figyelj. Így megtapasztalhatod, mit érzel egy-egy fogás után, hogyan hat a szervezetedre az étel, mitől érzed magad sokáig jóllakottan. Soha ne egyél úgy, hogy közben a laptopod, telefonod vagy a tévét bámulod, mert a kutatások szerint így sokkal többet eszel, hiszen az agyad nem tud az étkezésre figyelni.

Kattanj a rostra

Az élelmi rostok hozzájárulnak a jóllakottság érzésének kialakulásához. Ezen kívül segítik az emésztést és az anyagcsere megfelelő működését, ami elengedhetetlen, ha nem szeretnél plusz kilókat. A gyümölcsök, zöldségek, hüvelyesek, magvak és teljes kiőrlésű gabonafélék szuper rostforrások, próbáld minden étkezésedbe beépíteni őket.

Maradj engedékeny

A desszert nem bűn! Édességet enni nem valami ördögi dolog, hanem természetes és fontos ahhoz, hogy az ételekkel, étkezéssel fent tudj tartani egy egészséges kapcsolatot. A tiszta, egészséges és kiegyensúlyozott étkezés nem azt jelenti, hogy minden édességet meg kell magadtól vonnod. Már csak azért sem, mert ha lemondásként éled meg, mindig kívánni fogod az édességet. Találj ki magadnak egy olyan rendszert, aminél mértéket tudsz tartani, de mégsem érzed béklyónak, például iktass be heti pár olyan alkalmat, amikor eszel édességet, de ne egy fél tortát, hanem válassz mondjuk napi 2-3 kocka csokit, ami biztosan nem fogja tönkretenni az alakodat.

Sok víz

Minden életmódváltás és fogyókúra alapvető pontja, hogy eleget igyál. A víz eltelít és a látens éhséget is likvidálja (amikor nem is vagy éhes, csak kívánod az ételt). A súlytartás szempontjából is nagyon fontos, hogy mindig elég vizet fogyassz. A napi folyadékszükségletedet befolyásolja az életmódod, a környezeti tényezők, a korod és egyéni igényeid, de általánosságban elmondható, hogy hanapi 1,5-2 liter alatt van a folyadékfogyasztásod, kevés vizet iszol.

Inspiráció: https://www.popsugar.com