Saját ösvényen Nagy Sára blogja
Írj nekünk

Gyógytornázom, hogy futhassak

Korábban, ha gyógytorna szót meghallottam, műtött emberek rehabilitációja vagy idős emberek korral járó gondjainak kezelése jutott csak eszembe. Januárban megállapították, hogy a térdem megússza a műtétet, ugyanis a porcom remekül van, a fennálló térdfájdalmat az IT szalag gyulladása és beakadása okozza. Kezelési mód manuálterápia és gyógytorna. Manuálterápiával kellene visszaállítani a csípőm fura helyzetét, gyógytornával pedig meg kell erősíteni azokat az izmokat, amely tehermentesíti a szalagot. No és persze henger-nyújtás-henger-nyújtás.

 

Nyilvánvaló volt, hogy a „tízszer átgurulok a hengerrel az IT szalagomon és helyrejön az majd” hozzáállás ide nem lesz elég. Ahogy elkezdtem a célzott terápiát, rohamosan csökkent a térdem feszessége, január első felében sikerült kocognom 11 km-t, ha lazán is, de szintesebb terepen és fájdalom nélkül.

Életemben először elmentem manuálterápiával kombinált gyógytornára, sőt egyből bérletet is vettem. Pár perc után egyértelmű volt, hogy profi kezekben vagyok. Kevés olyan szakemberrel találkoztam, aki ennyire „egyben” látja az embert. Tekintettel arra, hogy a térdem miatt voltam ott, így a gasztroenterológiai bajaim említése meg sem fordult a fejemben, egészen addig, amíg nem jött a kérdés, hogy a hasammal egyébként minden rendben van-e, mert kötőszöveti szinten nem úgy tűnik. Nos, így függ össze minden mindennel. Úgy mentem oda, hogy fáj a térdem, úgy jöttem el, hogy kezelnem kell az asszimmetriát, amit az okoz, hogy a törzsem egyik fele erősebb mint a másik, így az egyik oldal nagyobb terhelést kap. A medencém ferde állása már egy manuálterápiás kezelés után javult, az első alkalom után megszűnt a derekamban mindig tompán érzett feszesség. Megkaptam a kétnaponta gyakorlandó gyakorlatsort.

 

Gyógytornával kapcsolatos téveszméim

1.       Miben menjek gyógytornára? 50 kilóval guggolok a konditeremben futás melletti keresztedzésnek, gyógytornán csak olyan szalagok vannak, amivel bemelegíteni szoktam. Meleg hosszúujjú kiváló választás lesz.

10 perc után nyilvánvaló volt, hogy túlöltöztem. Olyan izmokat mozgattunk meg, aminek létezéséről nem tudtam. A labdán való egyensúlyozós gyakorlatoknak van gyilkosabb változata is, amiről eddig tudtam. Mi? Hogy 3X10 ismétlést nem tudok megcsinálni egy sajáttestsúlyos gyakorlatból? …és másnap izomlázra ébredjek? Gyógytornától?

 

2.       Biztos hasznos lesz, kétségtelen. De bele se merek gondolni, hogy mennyi idő szükséges a gyógyuláshoz.

Amikor másfél hete gyógytornáztam, nyújtottam az előírásnak megfelelően, azt vettem észre, hogy a térdem már alig fáj, inkább a csípőm körül érzek feszességet. De basszus, mind a két lábamban! Bár mind a két lábamon megállapították az ITB szindrómát, eddig csak a balban jelentkeztek a panaszok. Erre most a bal kevésbé fáj, de a jobb is érzékeny lett cserébe. Gyógytornász válasza: Az jó, kezd helyreállni az egyensúly a két oldal között! Azaz gyógyulok.

 

3.       Térdem fáj, térdemet kell kezelni, nem?

Nem. A rendszert egészben kell kezelni. Ha az IT szalag gyulladt, általában a térd külső részében jelentkezik a fájdalom. Azzal eddig is tisztában voltam, hogy farizom megfelelő erősítésével lehet az IT szalagot tehermentesíteni. De az én esetemben a probléma nem csak ebből adódott, a törzsem jobb oldalának erősítése (ami gyengébb mint a bal) épp olyan fontos a szimmetria helyreállításában. Ez már át is vezet a következő ponthoz.

 

4.       Ezer cikket elolvastam, tele a youtube IT szalag kezeléséről szóló videókkal. Mitől tud többet mutatni egy gyógytornász?

Tud. Mint egy szobrász úgy tudja megállapítani, hol nincs egyensúly, mi kell ahhoz, hogy újra helyére kerüljön minden. Mindenkiben van valamilyen asszimmteria, ami extrém terhelésnél kijön. Nálam ez A Kör volt. 152 km alatt megmutatja magát minden, ami nincs rendben.

Túrasí teljesen fájdalommentesen

 

Összegezve az eddigi tapasztalataimat:

1.       A korábbi szúró térdfájdalmam teljesen megszűnt.

2.       Megtanultam, hogy például a farizom edzés nem merül ki a guggolásban és a kitörésben. Ahhoz, hogy az izomcsoport kisebb izmai is bekapcsolódjanak a munkába, így segítve a futást is, célzott gyakorlatokra van szükség. Továbbá a core gyakorlat sem merül ki a plankban. Az is jó, de nem elég ahhoz, hogy a törzsizom minden része csinálja a dolgát.

3.       Egy hónap után eljutottam odáig, hogy az IT szalagom feszességét csak akkor érzem, ha rendesen megterhelem. Ami nálam legjobban bevált sérülés előtt mint edzésterv, hogy a hosszú futásaimat is már jó fáradt lábban futottam. Jelenleg azt érzem, hogy ez még sok. Hengerezéssel, fél nap pihentetéssel ez a kis feszesség teljesen elmúlik.

Már kellemes szintet is belepakolva az edzésbe. Alakul a régi forma :)

 

4.       Azon kaptam magam, ahogy múlik napról napra, hétről hétre a fájdalom, úgy fektetek egyre kisebb hangsúlyt napi szinten a hengerezésre, nyújtásra. Miután arra eszméltem, hogy hosszabb futás után egyből belevetettem magam a munkába és az első telefon közben csináltam valami nyújtásfélét, megfogadtam, hogy igenis tanulok a saját hibámból. Bár nagyon nehéz beépíteni a napi rutinba, de ha a napi futás is tud már olyan természeten lenni mint a fogmosás, akkor egyszer a hengerezés, nyújtás is szokássá tud majd válni.

5.       Minden futónak, aki rendesen pakolja a lábába a heti kilométereket, ajánlom, hogy látogasson el gyógytornászhoz, akkor is ha nincs (még) panasza.