Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Tabutémákról őszintén: intimhigiénia futónőknek

Istock | Zsúfolt öltözők, izzadás, kidörzsölődés, menstruáció - figyelj a higiéniára, hogy a sport örömét ne rontsd el esetleges fertőzésekkel.

Így kerüld el a fertőzéseket!

Érzékeny műszer az emberi test, minden hatás, ami éri, reakciót indíthat el. Az intimhigiénia ugyanolyan fontos, mint mondjuk a fogmosás, mégis tabunak számít, ritkán esik szó róla, vagy nem elég nyíltan beszélnek róla a szakemberek. Szakmári Imola védőnővel – aki maga is rendszeresen fut – a témával kapcsolatos leggyakrabban felmerülő kérdésekre keressük a választ.

 

Az izzadás egy természetes folyamat, és szükség van rá futás közben. Mégis kérdés, hogy az izzadás okoz-e bármilyen gondot az intim területen.

Igazából az okozhat problémát, hogy ez a meleg, nedves környezet kedvez a kórokozók elszaporodásának. Ha a hüvely saját flórája rendben van, akkor a saját védekezőrendszere megóv a kórokozóktól. Viszont ha valamiért megborul a hüvelyflóra, például egy terhesség alatt vagy antibiotikumkúra után, akkor fokozódhat a fertőzések esélye is.

Mi a teendő, ha így járunk?

Ebben az esetben érdemes végigcsinálni egy flórahelyreállító kúrát, amihez a megfelelő készítményeket a patikában is be lehet szerezni. Van egy másik módszer, ami a tapasztalatok alapján sokaknak bevált, de a tudományos kutatás nem igazolta egyértelműen a hatását. Bio, ellenőrzött gazdaságból származó joghurtba áztatott tampon helyileg segíthet visszaállítani a hüvelyflórát. A módszer azon alapszik, hogy a hüvely természetes flórájának az alapját különböző laktobacillus törzsek adják, amelyeknek egy része a joghurtban is megtalálható.

Futónőként hogyan kerülhetjük el ezt a problémát?

Érdemes odafigyelni arra, hogy az edzés után minél alaposabban megtisztítsd a területet. A legjobb persze az alapos zuhanyzás, de ha erre nincs lehetőség, olyankor a nedves törlőkendők jól jöhetnek. Ebben az esetben olyan intim törlőkendőt használj, amiben nincs alkohol és illatanyag, valamint parfüm. Minél természetesebb összetevőkből álló, irritáló összetevőtől mentes terméket érdemes választani.

Van jelentősége, hogy futás után azonnal vagy csak 20 perc múlva zuhanyzik valaki?

Nincs pontos intervallum, amin belül mindenképpen tisztálkodni kellene. A több órás várakozás semmiképpen sem tesz jót. Persze futás után az alapos nyújtás belefér, és nem valószínű, hogy a több órából baj lesz, de a futás vagy verseny után hosszú órákon át nem zuhanyzol le, és nem cserélsz tiszta alsóneműt, az nem nem jó.

Milyen tünetek utalhatnak arra, hogy valami nincs rendben az intim tájékon?

Viszkető, csípő érzés, bővebb folyás, a folyás állagának, színének változása, illetve amikor a folyásnak szaga lesz, mind mind intő jel lehet. Akár húgyúti fertőzés is kialakulhat az elszaporodott kórokozók miatt, nem szabad tehát félvállról venni a tüneteket. Ilyenkor egyből fel kell keresni a nőgyógyászt, mert minél tovább vár valaki, annál súlyosabb következményei lehetnek a dolognak.

Még ha van is lehetőség egy verseny után a zuhanyzásra, sokszor közös zuhanyzók állnak rendelkezésre, ahol nem mindenki szeret pucéran pancsolni. Mit ajánlasz ilyenkor?

Ha valakit frusztrál a többiek jelenléte, akkor is érdemes a wc-ben, az öltözőben egy tiszta bikinit átvenni, és abban zuhanyozni. Az a bugyi, ami futás közben rajtad volt, semmiképpen sem jó, sima vízzel abból nem lehet kimosni, amit futás közben „összeszedtél”. Nem ad teljesen higiénikus megoldást a tiszta bikiniben való zuhanyzás sem, de ha valaki nagyon ódzkodik a meztelenségtől, akkor még a bikinis megoldás a kisebbik rossz. Ami még nagyon fontos, hogy ezekben a közös zuhanyzókban mindig papucsban zuhanyozz, mert a lábgombát így lehet a leghatékonyabban elkerülni. A közös öltöző padjára pedig bugyi nélkül sose ülj le. A leterített törülköződ elég védelmet ad, nem kell rettegni, de valamit mindenképpen tegyél a pucér feneked és a pad közé.

Örök kérdés a nők között a nyilvános illemhelyek esetében a „leülni vagy nem leülni?"-kérdés. Vannak, akik szerint a kórokozók nem a csésze pereméről másznak rá az emberre, tehát felesleges combizomból tartani magunkat. Mások viszont sosem ülnének rá a deszkára, még a papírral leterített ülőkére sem.

Ebben nincs megegyezés a szakemberek között sem, mert nagyon sok tényezőtől függ ez a kérdéskör is. Ha például le van pisilve az az ülőke, máris közvetlenül érintkeztél egy potenciális fertőzéssel, ami abszolút nem egészséges. Egyes szakemberek szerint viszont csak felesleges kínszenvedés a combizomból tartás, mert semmitől nem óv meg az, hogy nem ülsz rá a deszkára. Ha biztosra akarsz menni, ne ülj rá az ülőkére, illetve nagyon higiénikus megoldás a pisitölcsér, bár ennek a használata nem mindenki számára szimpatikus. Ezt kifejezetten nőknek fejlesztették ki, hogy állva tudjanak pisilni. Persze a nagydolognál ez nem segít...

Mindig is meg akartam kérdezni egy szakembert, hogy ahhoz a futórövidnadrághoz vagy szoknyához, amibe be van varrva egy belső rész, kell-e külön bugyi?

Egyrészt kényelem, preferencia kérdése, másfelől az is fontos szempont, hogy milyen hőfokon mosható az adott ruházat. Egy alsóneműt minimum 40 fokon kell kimosni, de a technikai cuccokra a legtöbb esetben az van ráírva, hogy maximum 30 fokon moshatók. Ha állandóan csak 30 fokon van kimosva a rövidnadrág, és úgy hordja a tulajdonosa bugyi nélkül, az hosszútávon nem egészséges.

Beszéltünk már az intim törlőkendőről, de mi a helyzet az intim mosakodótermékekkel? Megéri külön költeni rájuk?

Lehet értelme. Elméletileg a sima, tiszta víz is megfelelő tisztaságot tud adni, de teljesen megértem, ha valaki úgy érzi, hogy az nem ad elég frissességet. Főleg sportolás után, hiszen a ruha miatt extrán be is izzad a terület. A sima tusfürdő és szappan azért nem jó az intim területekre, mert azoknak lúgos a pH-ja, az intim területnek pedig savas. Főleg azokat a termékeket ne használja senki az intim tájékon, aminek nagyon erős az illata, alkoholos, parfümös, mert ezek az allergizáló anyagok rossz hatással lehetnek. Drogériában és patikákban is lehet kapni olyan intim mosakodót, ami nem illatosított, és a pH-ja is nagyon hasonlít az intim területéhez.

Nyáron és esőben, amikor a ruha átnedvesedik, hajlamos a bőr a kidörzsölődésre. Főleg a mell alatti vonal, a hónalj és a combtő érintett gyakran. Mivel lehet védekezni, megelőzni és kezelni ezt a problémát?

A legtöbben még futás előtt vastag ragtapasszal leragasztják vagy zsíros krémmel bekenik a problémás részeket. A leragasztás alatt felázhat a bőrfelület, mert nem tud elpárologni az izzadság, és nem is szellőzik a bőr megfelelően. A zsíros krémek pedig nyomot hagyhatnak ruhán, ez esztétikai probléma. Viszont gyakorlati gond, hogy futás közben le is izzadhatod magadról a krémet. Ilyenkor vagy újra fel kell vinni a terméket, vagy ki fog dörzsölődni a bőr. Ez is preferencia, megszokás és praktikum kérdése, kinek melyik megoldás válik be, nincs egyik sem károsabb vagy rosszabb hatással a bőrre. Én vazelinnel szoktam bekenni a bőröm egy hosszabb verseny előtt, nekem ez vált be. Az ilyen kidörzsölődésekre a legpraktikusabb a babáknak való popsikrém, hiszen nagyjából ugyanerre való, és biztosan nem irritálja a bőrt.

A szőrzet is állandóan felmerülő kérdés akár a hónalj, akár az intim területeken. Egy időben az ápolatlanság jelképe volt a szőr, mostanában pedig kezd visszatérni ebben is a természetes stílus. Mit mond a szakma: meghagyni vagy leszedetni?

Nincs egyértelmű állásfoglalás, lehet mindkettő igényes, szép, ápolt, tiszta. Mindkettőnek megvan a maga előnye és hátránya, beleszól a divat is, hogy éppen mi a trend ezen a téren. A sportolást annyiban érinti a szőrtelenítés, hogy akár gyantát, epillátort vagy borotvát használ valaki, a szőrtelenítés során mikrosérülések keletkeznek. Szőrtelenítés után aznap már nem ajánlott uszodába menni vagy futni, erősen megizzadni, mert ezek a kicsi sérülések elfertőződhetnek, és az izzadság csípheti is a területet. De már másnapra begyógyulnak az említett sérülések, és utána meg lehet terhelni a bőrfelületet egy jó adag izzadsággal.

Menstruáció alatt sem kell hanyagolni a testmozgást, de mégis kellemetlenséget okoz. Főleg azt nehéz eldönteni, hogy a tampon, a betét vagy az intimkehely közül melyik a legjobb választás.

A három közül bármelyik jó megoldás lehet, ez is „ízlés” kérdése. A betét talán hajlamosabb kidörzsölni a combtövet, és nagyon be tud fülledni miatta a terület egy hosszú futásnál. A tampon ilyen szempontból kényelmesebb, csak a felhelyezésnél kell nagyon ügyesnek lenni, mert ha rosszul csinálják, kellemetlenséget okozhat, és futás közben nehéz arra lehetőséget találni, hogy az ember „megigazítsa”. Fontos, hogy megfelelő időközönként cseréljük a tampont és a betétet. Ez 4-6 óra mindkettőnél, futás közben inkább 4 óránként vagy még gyakrabban ajánlott cserélni. A csere alatt pedig nagyon fontos a tiszta kéz, a kézmosásra viszont futás közben (erdőben vagy egy versenyen) nem igazán van lehetőség. A tampon és a betét esetében a vér az oxigénnel való érintkezés hatására elkezd oxidálódni, bomlani. Akár komoly fertőzést is össze lehet így szedni. Az intimkehely, amit nagyon sokan szeretnek, vákuumos megoldással működik, ezért nem érintkezik oxigénnel, így nem is szükséges cserélni akár ultratávok alatt sem. A kehelynél az a fontos, hogy olyat válassz, ami orvosi szilikonból készült, mert azon nem tudnak megtapadni a kórokozók. De hogy a három közül melyiket választod, kényelem kérdése csupán, csak a cserére kell fokozottan figyelni.

Felmerül a kérdés, hogy akkor szükséges-e bugyit cserélni mondjuk egy ultrafutás során?

Egy-egy kivételes alkalom esetén belefér, hogy egy bugyiban csináld végig, akár egy ultrafutásnál is. Utána jöhet az alapos tisztálkodás, mosakodás, közben a komfortérzet miatt lehet nedves intim törlőkendőt használni.  A nyári izzadós napokra jó praktika, ha teafaolajat csepegtetsz a bugyidra. A teafaolaj kiváló fertőtlenítő és baktériumölő hatással bír. Arra figyelni kell, hogy megbízható forrásból, 100%-os tisztaságú teafaolajat válassz, és először ki kell próbálni egy másik bőrfelületen, nehogy allergiás reakciót váltson ki. Elég 1-2 cseppet a tisztasági betétre, bugyira csepegtetni: ami a nyári futások során különösen jó megoldás. Ez megelőzésnek teljesen elég.

Sokan nem mernek úszni sem elmenni, amikor menstruálnak. Valóban kerülni kell az uszodát a menstruáció alatt a fertőzésveszély miatt?

Nehéz kérdés, mert betétet nem tudsz a vízben használni, az úszó tampon kérdése pedig szintén vitatott. Sokan azt mondják, hogy a tampon azáltal, hogy alulról felszívja a vizet, felborítja a hüvely természetes pH-ját, ráadásul felszívja a hüvely természetes védekezőképességéhez nélkülözhetetlen anyagokat is (ez a probléma  normál tamponnál is felmerül ellenérvként). Az intimkelyhet lehet használni uszodában is. A fertőzések megelőzése érdekében vigyázni kell arra, hogy nem szabad sokáig a vizes fürdőruhában maradni: úszás után rögtön jöjjön az alapos zuhany, a száraz törülköző, a tiszta bugyi. Lehetőség szerint a strandon is fürdőruhát kell cserélni két csobbanás között. A tanulmányok szerint semmilyen vizes cucc nem túl jó a meleg időben.

Vannak, akik szinte állandóan küzdenek valamilyen intim problémával, például felfázással vagy gombás fertőzéssel.

Ha az immunrendszert erősíti valaki, az jó hatással lehet az intim tájék ellenálló képességére is. Érdemes kivizsgáltatni, bár tudom, hogy sokszor nem találják meg az okát, de akkor is érdemes elindítani a folyamatot. Vannak olyan nemibetegségek is, amik nem okoznak más tünetet, de legyengítik az immunrendszer, így a beteg állandóan elkap ilyen-olyan fertőzéseket. De nem csak nemibetegség okozhatja, bármilyen betegség, gyulladás generálhatja a hüvely pH-jának és ellenálló képességének a megborulását. Sajnos ennek nincs más módja, mint sok-sok vizsgálattal kideríteni, mi lehet az oka. Egészen abszurd, de egy foggyulladás is okozhat ilyen jellegű problémát. Ha nem találják meg az okot, ki lehet próbálni a vény nélkül kapható hüvelykrémeket, kapszulákat. Ezeket sem szabad folyamatosan alkalmazni, inkább csak kúraszerűen. Emellett érdemes megfigyelni, hogy évszakhoz, ciklushoz, szexuális élethez képest mikor jelentkeznek a tünetek, köthető-e valamihez a megjelenésük.

Imola és férje futásait a We live in the forest oldalon követheted.