Írj nekünk

Dobd fel a futást teljesítménytúrával

123RF | A teljesítménytúra egy kezdő és egy haladó futónak is szuper edzéslehetőséget ad.

A teljesítménytúrák nem csak a legedzettebbeknek kínálnak remek edzéslehetőséget, de egy futással vagy a rendszeres testmozgással ismerkedő kezdőnek is remek kiindulási pont. A túrák hossza, a túra során összegyűjthető szintemelkedések és a szintidőn belüli teljesítés adja a kihívást. A kezdőknek szánt távokon általában bőségesen adnak időt a teljesítésre. 

Miért jó egy futónak a teljesítménytúra?

  1. Nagyon szép tájakon futhatsz, csodás útvonalon haladnak a túrák.

  2. Előnye, hogy rendkívül olcsón lehet nevezni ezekre a rendezvényekre. A nevezési díj általában töredéke a futóversenyek nevezési díjának.  Cserébe természetesen jóval puritánabb a körítés is.


  3. Egyedi, más rendezvénnyel össze sem hasonlítható közösségi élményt adnak. Ismerősökkel találkozhatsz, jókat beszélgethetsz indulás előtt vagy akár menet közben is. A közös túrák és futások számtalan barátságot hoztak már össze.

  4. A futóknak remek edzéslehetőség egy-egy teljesítménytúra teljesítése, hiszen egy hosszú futás egy új helyszínen sokkal érdekesebb, inspirálóbb, mint futni az ezerszer bejárt edzőpályánkon.

  5. Egy túra mindig remek lehetőséget biztosít arra, hogy teszteld a teljesítőképességedet versenyszituáción kívül. Sokan túrákon próbálják ki, hogy milyen 10-20 kilométert, maratoni vagy afeletti távokat teljesíteni, mielőtt futva is nekivágnának egy hasonló futóversenynek.

  6. Remek tapasztalatokat szerezhetsz a frissítéssel kapcsolatban.

  7. Nincs nyomás, hogy hányadik is leszel, hogy milyen időt "futsz". 




Fusd a hétvégi hosszút túrán! 

Abban az esetben, ha komoly versenyterveid vannak a tavasztól-őszig terjedő futóidényre, akkor remek lehetőség alapozáskor őszi-téli teljesítménytúrák beemelése az edzéstervbe. A hosszú futásokra úgyis szükség van. Miért ne csinálnád ezeket az edzéseket olyan helyszínen ahol társakkal futhatsz, ahol gondoskodnak a frissítésedről, és ahol az útvonalat sem neked kell kitalálni.

Mire érdemes figyelni, ha teljesítménytúrára mész?

Teljesítménytúrákat az év egészében szerveznek. Nem akadály az eső, a hó, a jég. A megfelelő felszerelésben minden időben élvezetes a túrák teljesítése. Persze van pár fontos pont, amire mindenképp figyelj.

  1. Légy felkészült!

    Nézz utána, hogy milyen útvonalon megy a tervezett túra. Ellenőrizd a várható időjárást, tervezd meg, hogy milyen időközönként mennyit eszel és iszol, majd ezeknek megfelelően pakolj be a zsákodba.

  2. Ismerd az útvonalat!

    Annak ellenére, hogy a túraszervezők gondoskodnak itinerről, azaz a túra útvonalát bemutató térképről,  jó ha az adott útvonal GPS trackje bele van töltve az órádba vagy a telefonodba, hiszen ha útvonalat tévesztenél, segít visszatalálni a helyes irányba.


  3. Öltözz jól!

    megfelelő öltözék a túrák során sokkal nagyobb hangsúlyt kap. Lehet, hogy a rajtban csak átlagos őszi idő van, de egy hegy tetejére felévre, már csípős szél és jóval hidegebb idő fogad. Érdemes egy picire hajtogatható extra szél vagy esőkabátot is becsomagolni a táskába. Hosszabb túrákhoz pedig jól jön egy extra zokni vagy felső, ha nagyon átnedvesedne rajtad a ruha.  Télen mindig legyen bekészítve a túra vagy futózsákba a kabáton kívül egy vékonyabb, sportolásra alkalmas mellény, sapka, kesztyű és a mindig remekül használható csősál, még akkor is ha nincsen nagyon hideg.

  4. Légy elérhető!

    Mobiltelefon kivétel nélkül mindig legyen nálad. Ha bármi olyan probléma történik, amit nem tudsz magadtól megoldani (pl. sérülés, eltévedés) akkor fontos, hogy tudj segítséget kérni.


  5. Készülj frissítővel!

    Frissítő vésztartalékként. A túrákon nem olyan színvonalú és kevésbé gyakoriak a frissítőpontok, szemben a futóversenyeken megszokottakkal. Sokszor több óra is eltelik két frissítési lehetőség között, ezért nagyon fontos, hogy mindig legyen nálad tartalékban egy-két szelet csoki, energia szelet vagy ha nem futsz, és több mindent is képes vagy magaddal vinni, szendvics. A túrákon frissítésként általában teát és zsíros kenyeret adnak, esetleg, müzliszeletet vagy csokit, de mindig nézz utána, hogy mit ígérnek a szervezők. Előfordulhat, hogy teljesen önellátó az esemény.
  6. A futók és túrázók tempója más. Túrázóként figyelj a futókra, állj félre, ha hallod magad mögött a szuszogó futót, hadd haladjon a saját tempójában. Futóként pedig figyelj a túrázókra, lehet, hogy nagy lendülettel érkezel, ne sodord el a gyaloglót.