Írj nekünk

Fusd magad szépre a hideg napokon

nicoletaionescu | A téli futás része a futás utáni kényeztetés - mert megérdemled!

Télen hosszúkat futunk, indul az alapozás időszaka.

A tél beálltával nem csak a futószokásaink alakulnak át, hanem a testünk, a szervezetünk is kicsit másképpen működik. A hideg napokat legtöbben az edzőterem ablakán keresztül szeretik figyelni, pedig a szabadtéri sportolásról ilyenkor sem érdemes lemondani. A hideg nem csak a futókedvünket teszi próbára, de az immunrendszerünk, a bőrünk, és a hajunk is nagyobb igénybevételnek van kitéve. A szabadtéri futást mégis ajánljunk, még a leghidegebb napokban is.  

 

Így óvd a bőrödet a téli futások alkalmával

A hideg és száraz levegő a bőrt kiszárítja, az kirepedezhet, viszkethet, akár kisebb sebek is keletkezhetnek rajta. Nagyon fontos, hogy a benti és kinti hőmérsékletkülönbség és az általában mindenhol száraz levegő miatt a bőrödet napi szinten hidratáld. A hideg időszakban a zsírosabb állagú krémeket érdemes használni, és vannak úgynevezett „cold” krémek, melyek bár hideg érzetet keltenek felkenve, mégis hideg időben használatosak. Az ajkak védelméről se feledkezz el, főleg szeles időben. Az is hasznos lehet, ha az ajakír ott van nálad a futózsákban vagy kabátban, hogy időnként újra tudd kenni a bőrödet, főleg hosszabb futások alkalmával. Mind az arcodra és az ajkakra is használj fényvédőt tartalmazó készítményeket. A kézfejed védelme érdekében pedig húzz kesztyűt.  Sokat segíthet az is, ha futás előtt és után is bekened a kezed gazdag, tápláló kézkrémmel. A száraz bőr utalhat dehidratációra is, ezért télen se feledkezz meg a folyadék fogyasztásról edzés közben. Persze sokkal körülményesebb a folyadékot magaddal vinni a mínuszokban, és kell egy kis körültekintés, hogy az innivalód iható hőmérsékletű maradjon, de vannak kimondottan téli futásra alkalmas kulacsok és ivózsákok - érdemes szétnézned. Bár egy téli futás után imádunk a forró zuhany alatt állni, tudd, hogy ez is szárítja a bőrt, így ha telente gyakrabban tapasztalod, hogy viszket a bőröd, akkor kerüld a hosszú forró fürdőket, és szappan helyett használj hidratáló tusfürdőt, utána pedig feltétlenül testápolózz. Sokat számít az is, ha odafigyelsz a helység párásítására, ahol a legtöbb időt töltöd. Biztosan hallottál már a D vitamin pótlásának fontosságáról a téli hónapokban. Ezzel kapcsolatban viszont egyeztess a bőrgyógyászoddal! Amiben viszont mi biztosan tudunk neked segíteni, az pár klassz futás utáni arcpakolás ajánlása: 

 

 

Mézes, hidratáló arcpakolások futás után

Hetente egyszer, mondjuk a hosszú futás után beiktathatsz egy házi arcpakolást is az „edzésbe”. Nekünk a méz azért szimpatikus, mert magas vitamin és ásványianyag tartalmának köszönhetően, nem csak belsőleg, de külsőleg is számos jótékony hatása van. Nem csak feszessé teszi a bőrt, de antibakteriális hatása miatt alkalmas a gyulladt, pattanásos bőr kezelésére is. Íme két verzió a házi arcpakolás elkészítésére.

 

Élesztős, mézes arcpakolás

Keverj össze egy fél élesztőt 1 evőkanálnyi mézzel, és adj hozzá annyi tejszínt, hogy kenhető masszát kapj. Kend fel az arcodra a pakolást, és hagyd hatni kb. 15 percig, amíg teljesen ki nem szárad, majd a nagyobb darabokat óvatosan dörzsöld le, majd most le az arcodat és a szokott módon tonizáld és hidratáld a bőrödet.

 

Avokádós – mézes arcpakolás

Keverd össze a felvert tojásfehérjét egy kávéskanál mézzel, valamint 1 pohárnyi pürésített avokádóval. A masszát vidd fel a bőrödre, és pihenj vele 15 percet. Miután letelt az idő, mosd le a bőrödről a pakolást. Az avokádó természetes hidratáló anyagaival segíti megőrizni bőröd puhaságát, valamint hozzájárul az elhalt hámsejtek eltávolításához.

 

Óvd a hajadat is a téli sportolások idején 

A hideg és ezzel járó száraz levegő, a fűtött helység, és a sapka viselése, igénybe veszik a hajat. Futóként egészen biztosan te is vakartad már a fejedet a sapkán keresztül. Ennek az is oka lehet, hogy hideg időben csökken a fejbőr faggyútermelése, ami irritációhoz vezet. Egyetlen dologgal tudsz védekezni, ha nem csak a hajadat, de a fejbőrödet is ápolod. A sapka mindenképp ajánlott télen, hisz védelmet ad a hideg, száraz levegővel szemben. Ha úszni is eljársz télen, akkor pedig nem érdemes megspórolni a hajszárítást. Ha nedves fejbőrrel mész ki a hidegbe, még sapkán keresztül is megfázhat a fejbőr. Télen is nagyon fontos, hogy rendszeresen használj hajvég ápolót és pakolásokat, és manapság egyre népszerűbbek a hajápoló maszkok és olajok is.  A hajmosás ideális gyakorisága heti 1-2 alkalom legyen.  Arra is érdemes odafigyelni, hogy ne túl forró, hanem inkább langyosabb vízzel öblíts, hosszú távon ezzel is megóvhatod a hajad és fejbőröd egészségét. Az arcpakolások után, most pár házi hajpakolás receptjét is ajánljuk:

 

Kókuszolajos pakolás száraz hajra

Hozzávalók: kókuszolaj, 3-8 csepp esszenciális levendula olaj

Samponnal mosd meg a hajad a szokott módon, de ne szárítsd be. A kókuszolajat és a levendulaolajat keverd össze, majd a készítményt vidd fel a nedves hajra. Ezután meleg törölközőbe csavard be a hajad, és hagyd hatni a pakolást körülbelül 20 percig, majd langyos vízzel öblítsd. A hajad erősebb és láthatóan fényesebb lesz miután megszáradt.

 

Wellness futás után

A téli futások legfontosabb és legörömtelibb része az edzést követő kiolvadás és lazulás. Ha van rá lehetőséged, hazaérkezés után azonnal engedj egy kád meleg (nem forró!) vizet, és ülj bele. Javasoljuk, hogy ha a fürdést választod, használj valamilyen hidratáló fürdőkrémet is. Ha illóolajat szeretnél tenni a fürdővízbe, akkor azt előbb fel kell oldani egy kis tejben, tejszínben vagy mézben, mert csak így lehet a fürdővízbe keverni. Ha nem így teszel, akkor az illóolaj kis foltként úszkál majd a fürdővíz tetején. Ha fürdésre nincs idő, akkor egy gyors zuhanyzást mindenképp ejts meg, akár a házilag elkészített tusfürdőddel, mely receptjét már mutatjuk is:

 

Házi illóolajos tusfürdő

Hozzávalók: natúr szappan, 4 dl desztillált víz, 5-15 csepp vaníliás vagy bármilyen számodra szimpatikus illóolaj, 2 evőkanál lenmagolaj de használhatsz olíva vagy napraforgó olajat is. 

Elkészítés menete: Melegítsd fel vizet, közben reszeld le a szappant. A szappant tedd bele a meleg, de nem forrásban lévő vízbe, majd várd meg míg felolvad. Miután kicsit kihűlt, tedd bele az olajat és az illóolajat is a keverékbe. Várd meg míg teljesen kihűl, de közben időről időre kavard meg, hogy egyöntetű maradjon az állaga. Ha túl híg, akkor adj hozzá még szappant, ha túl zselés, akkor keverj bele egy kis vizet.

 

Legkedveltebb illóolajok fürdőbe vagy borogatásként:

Levendula: Többek között görcsökre, izomfájdalmakra, ízületi gyulladásra kiváló, borogatásként és fürdővízbe egyaránt kellemes.

Rozmaring: Görcsökre, izomlázra, sportsérülések kezelésére, ficamra, ízületi fájdalmakra, vérkeringés serkentésére ajánlott a használata. Egy hideg vízzel átitatott törülközőre csepegtess 4-6 cseppet és borogasd a sérült területet.

Kamilla: Duzzadt ízületekre, gyulladásokra, ficamok kezelésére és fájdalomcsillapításra használjuk. Meleg borogatásként enyhíti a fájdalmat és lehúzza a duzzanatot a sérült ízületről, de fürdővízbe is csepegtethető.

 

Wellness teák a hideg napokra

Levendula: Akár az illóolaj, a levendula tea is nyugtató hatással bír. Ha nehezen megy az alvás vagy csak stresszesek a mindennapjaid, elalvás előtt fogyassz levendula teát és az extra nyugtató hatásért csepegtess 1-2 csepp levendula olajat egy zsebkendőre, amit a párnád alá dughatsz. Sokkal könnyebben és nyugodtabban fogsz tőle aludni.

Citromfű: Nyugtató, és mégsem bódító. A citromfű tea gyomorproblémákra és a megfázás kezelésére is kiváló stresszcsökkentő tea, de még sincs az a szokványos gyógytea íze. Kellemes, citromos, friss íze miatt nagyon sokan kedvelik.

 

Vitaminpótlás

Ha hidegben futsz, az nem jelenti azt, hogy mindenképpen lebetegszel, de igaz, hogy a hűvös levegőn végzett mozgás a szervezet számára plusz stresszforrás. A szervezet extra tuningolásához praktikus választásnak tűnhet a különböző vitaminkészítmények használata, de nem csupán a pirulákkal tudod fedezni a vitamin- és ásványianyag-szükségleted! Az immunrendszered működését a legjobban a magas antioxidáns-tartalmú ételek bevitelével tudod fokozni. Erőteljes antioxidáns hatással bír a C- és E-vitamin, valamint a béta-karotin, lutein és likopin.

 

Az orvos tanácsai, hogy elkerüld a megfázást (Dr. Lubics György)

-        Öltözz rétegesen, és kerüld a pamut ruhákat, mert könnyen átnedvesedik és megfázhatsz

-        Ha lefutottad a penzumot, még a meleg lakásban se időzz a nedves ruhában. Szabadulj meg a nedves cuccoktól és irány a zuhany, különben pillanatok alatt rád tud hűlni a ruha.

-        Ne a tél közepén kedd el a futást. Fokozatosan szoktasd a szervezetedet a hideghez, és ha így teszel, az igazán csípős napok sem fognak megakadályozni abban, hogy szabadtéren fuss.

-        A fokozatos mész bele a téli futásokba, a légzőszerveid is megszokják a hideget. Ha mégis úgy érzed, nyugodtan tehetsz kendőt a szád elé.