Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Gyerek mellett futni is más

Máthé | A baba a futószokásokat is felülírhatja, megtanuljuk értékelni az időréseket a napban.

Én ugyanúgy fogok futni, mint a terhességem előtt ... - gondoltam.

Miután augusztus végén megszületett a kisfiunk, az életünk megváltozott, és vele az én futós életem is. Mivel a szülés előtt is futottam, magától értetődő volt, hogy szeretnék visszatérni az edzéshez a terhesség után is. El is kezdtem a visszakapaszkodást (visszaaraszolást…), mintha a Himalája tetejére kellene egyből felfutnom oxigénpalack nélkül. Fel voltam rá készülve, hogy egy picit változni fognak az edzéseim, de azt vettem észre, hogy a megszokott futórutinjaim alapjaiban változtak meg. Biztosan van, aki meg tudja tartani az összeszedettségét kisgyerek mellett is, és úgy folytatja az életét, mintha mi sem történt volna. Maradjunk annyiban, ahány baba, annyi új rutin, annyi új fejezet akár a futós életünkben is. Szétesett és újra épülő futós rutinjaimból szemezgetek.

1. Amire már nincs lehetőségem: kanapén fetrengés futás helyett

De sokat csináltam ezt, amikor egyszerűen nem tudtam rávenni magam a futásra senki és semmi kedvéért. Csak folyt el a nap, szép lassan a tervezett reggeli futásból kompromisszumot kötöttem egy délelőtti edzéssel, egy délutánival, aztán az ebéd utáni (vagy helyetti) desszert okozta bűntudat este kikergetett futni. Ismerős? Nekem már nem. Komoly logisztika összeszervezni az edzéslehetőségeket, etetéseket, és ha minden klappol a napban, a megbeszélt időben a karomban a kis pelenkással toporgok az ajtóban startra készen, futócuccban. És amikor a férjem hazaér és átveszi a babát, mint a nyíl, úgy lövök ki, hogy minél hatékonyabban használjam ki az edzésre összehozott időt.

2. Zenével futni olyan szuper, csendben még szuperebb

Mindig is szerettem zenével futni, és ezt az állítást még mindig fenntartom, csak közben kiegészítem annyival, hogy „és csendben még szuperebb”. Amikor a kicsi sír, amikor nőni kezd, és egyre hangosabban hallatja a hangját, amikor fáradt vagy nyűgös, a nyafogás is belép a képbe. Majd mindenki nagy örömére elkezd a gyerek beszélni, persze onnantól kezdve be sem áll a szája. Mesél, kérdez, mondja, kérlel – napjában 178 alkalommal. Édesek a gyerekek, de valljuk csak be, azért néha olyan jó a csend. Semmi más, csak a csend. A dolgot nehezíti, amikor a Micimackó vagy a Bogyó és Babóca főcímdala zakatol az ember fejében. Ezekre is kiválóan lehet futni, én ilyenkor mégis viszek zenét, hogy tényleg ne 2 sort ismételgessek újra és újra. Ha pedig sikerült kitörölni a mantraszerűen ismétlődő sorokat, jöhet a csend.

3. Nem árt ellenőrizni, hogy mit veszek fel a futáshoz - nesze neked sok éves rutin!

Egy gyerek érkezésével kissé átrendeződnek a prioritások, összefolynak az évszakok, az éjszakák és nappalok, a hétköznapok és hétvégék. A minap például futás előtt mindent kikészítettem a férjemnek, amire a kicsinek szüksége lehet: pelus, popsitörlő, krém, váltás zokni, váltás body, váltás nadrág, és volt a váltásnak is váltása, ha dupla baleset történne. Szépen sorakoztak egymás mellett a babaszettek, kellékek, én pedig boldogan léptem ki az ajtón futni. Rövidujjú pólóban és ¾-es nadrágban az 5 fokban. 

4. Velem továbbra is lehet együtt futni - ööö, vagy mégsem?

Bárkivel szívesen elmegyek együtt futni, akinek a fél 5-ös indulás 4 és fél 6 között bármilyen időpontban megfelelő. A fiam ugyanis nem igazán tud alkalmazkodni a közösre tervezett futásaimhoz. Ne érje szó a ház elejét, persze valamilyen szintű napirendje már van, de koránt sem betonbiztos, akarom mondani futásbiztos. Ha később alszik el, esetleg többet alszik és hosszabban eszik, mint terveztem, máris 30-60 perc csúszásban vagyunk. Nehéz úgy futópartnert találni, aki ráér és szívesen megvár, ha mégsem úgy jönnek össze a dolgok.

5. Vége az alibidepók korszakának

Csak így hívjuk egymás között azokat a megállásokat edzés közben, melyek nem teljesen szükségesek, amolyan mondvacsinált indokok. Arról beszélek, amikor még nem is igazán vagy szomjas, de megállsz a kútnál inni jó hosszan. Vagy amikor tulajdonképpen nem is kell, de elmész pisili, vagy az órával bíbelődsz. A legprofibb alibidepósok pedig akár még az üzeneteikre is válaszolgatnak a telefonjukon egy megálló alkalmával. Na, ez most nincs. Indulástól érkezésig van x percem, és ha hatékonyan, futásra szeretném azt használni, nem fér bele, hogy bármi egyebet is csináljak.

6. Futás utáni lazítás, csak kicsit másképpen

Ugye, milyen szuper futás után belépni a csendes lakásba, kényelmesen, hosszasan nyújtani, venni egy szuperjó fürdőtmeginni a fehérjeshake-t és hengerezni a tv előtt? Ismerős? Hát, már nekem sem. Az ajtóhoz érve már fülelek, hogy vajon sírás fogad-e, és szerencsémre általában nem. Halkan benyitok, nehogy beinduljon az anya követelés és rohanok is a fürdőszobába, gyors zuhany, és már indulok is megetetni a kicsit, akinek általában éppen eddig a pontig tart a türelme. A férjem ilyenkor általában behoz egy palack vizet, hogy legalább hidratálni tudjam magam futás után. Enni pedig csak a gyermek követeléseinek teljesítése után tudok. 

De nem is bánom, van egy csodálatos, tökéletes kisfiam, akit nagyon szeretek, és hiszem, hogy jobb anyukája leszek, ha a szenvedélyemnek, a futásnak időt és energiát szentelek. Szuper hazaérni úgy, hogy egy boldog kisember vár rám, hiszem, hogy a futással nem elveszem tőle, hanem felértékelem az együtt töltött időt.