Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Futás és testmozgás császármetszés után

Istock | Egyéni helyzettől függ, hogy mikor térhetsz vissza a futáshoz egy császármetszés után

Mikor térhet vissza a kismama a rendszeres sporthoz?

Dr. Oláh Orsolya szülész-nőgyógyász, urogynekrológust a császármetszés következményeiről és magáról a műtétről és annak következményeiről kérdeztük. Rákosi Dóra, a Császárvonal projekt gyógytornásza, IBCLC (szoptatási tanácsadó), négyszeres császáros édesanya. Őt a hegkezelésről és a műtét utáni rehabilitációról kérdeztük a futás szemszögéből. 

Miben más egy császármetszés adta terhelés a női szervezet számára, mint egy természetes szülés?

Dr. Oláh Orsolya: A császármetszés a legtöbb esetben nagyobb terheléssel jár egy szövődménymentes hüvelyi szüléshez képest, ezt bizonyítja a hosszabb lábadozás és a hosszabb kórházi tartózkodás is. Traumás természetes szülésnél, hüvelyfali és súlyosabb (III., IV.) fokú gátrepedéseknél sokkal hosszabb lehet a lábadozás és utána akár hónapok, évek telhetnek el a teljes regenerációig, de előfordulhat, hogy az eredeti állapotot nem lehet megközelíteni.

Milyen következményei, szövődményei lehetnek a császármetszésnek?

Dr. Oláh Orsolya: Egy császármetszés egy nagy hasi műtét ennek minden lehetséges szövődményével, például az intraoperatív vérzéssel, postoperatív fertőzésekkel, hegesedéssel, érzéstelenítésből/altatásból fakadó lehetséges szövődményekkel. Szövődmény nélkül is hetekig eltarthat a felépülés, például a hasmetszés területén tapasztalható fájdalom felüléskor, felálláskor az első hetekben megnehezítheti a baba ellátását, és legtöbbször maga a szoptatás sem megy igazán gördülékenyen. A későbbi várandósságok alatt pedig nagyobb a kockázata a lepény beágyazódási rendellenességeinek és a hegszétválásnak.

Mit gondolsz a futás elkezdéséről egy császármetszés után?

Dr. Oláh Orsolya: A futással különösen óvatosan kellene bánni szülés után, függetlenül attól, hogy császármetszés vagy hüvelyi szülés történt. Szülés után a kismedencei kötőszövet és a medencefenék még hónapokig (akár a szoptatás végéig) nem nyeri vissza az eredeti feszességét, mindenre, köztük a hirtelen mozgásra és erőlködésre is nagyon érzékeny és sérülékeny. Emiatt az urogynekológusok egy jelentős része szerint a biztonságos futás a szülés után kb. 9 hónappal kezdhető meg. A futás az egyik legnagyobb terhelés a medencefenéknek, minden futólépésnél hatalmas terhelésnek van kitéve. Normál esetben ezt a kismedencei szervekre és az azt felfüggesztő kötőszöveti hálózatra eső terhelést a medencefenéki izmok csillapítják. Ha a medencefenék gyenge vagy sérült, sőt, hüvelyi szülésnél szakadhat is, ezt a funkcióját nem tudja betölteni, így a kismedencei szervek károsodhatnak, túlnyúlhatnak, hajlamossá válhatnak a kismedencei süllyedésekre, tartós vizeletinkontinenciára. Ezeknek a szöveteknek a túlnyúlása hüvelyi szülés alatt is bekövetkezhet, és itt nagyon fontos faktor a genetika, a magasabb anyai életkor is, szóval a háborítatlan legszebb szülés után is kialakulhatnak ezek a medencefenék defektusok. A medencefenék a várandósság alatt is meggyengülhet, vagyis az előbbiektől a császármetszés sem tud teljesen megvédeni, de tény, hogy a menopausa előtti medencefenék defektusok császármetszés után ritkábbak, mint hüvelyi szülést követően. 

Amit nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy szülés után mennyire fontos a sportolással kapcsolatban a türelem és a fokozatosság!

Dóra, te gyógytornászként mit gondolsz a császármetszés utáni futásról?

Rákosi Dóra: Nehéz általánosságban beszélni erről, hiszen nem mindegy, hogy előtte milyen edzettségi állapota volt az illetőnek, milyen előzményekkel vág bele ebbe a sportba, esetleg a műtét után mennyit tett a teste regenerációjáért. A szöveti gyógyulás minimum három hónapig tart, és még utána is folytatódik, ez sajnos tény. Az biztos, hogy idő kell ehhez a folyamathoz. Akárhogy is nézzük, ez egy nagy hasi műtét, sok réteg átvágásával. Ezeknek meg kell erősödniük, stabilnak, teherbírónak kell lenniük a zökkenések alkalmával is. Az óvatos megközelítés szerint akár egy év is szükséges a műtét után a futás elkezdéséhez, míg van a bátrabb nézőpont, mely szerint éppen terhelésre van szüksége a kötőszövetnek a regenerációhoz, s ezen nézőpont követői szerint a futás közbeni vizeletcsepegés is belefér, ez lehet átmeneti, és elmúlik, ahogy erősödik a test.

Rákosi Dóra: Szerintem fontos lenne, hogy magunkra, a testünk jelzéseire figyeljünk ebben a kérdésben is. És nem szabad elfelejteni, hogy császármetszés után ugyanúgy, mint hüvelyi szülés után, a testnek időre van szüksége. Ezt nem lehet elspórolni, siettetni. De nagyon sokszor az van az emberben, hogy bármilyen panasz esetén azonnal visszavesz a terhelésből, esetleg teljesen elhagyja azt. Holott lehet, hogy pont terhelést kellene még adni. Nincs ebben a szituációban sem fekete meg fehér, csak egyéni élethelyzetek és adottságok vannak. Abban nem hiszek, hogy lenne gátizommentesítő futás, hiszen a gát akkor is terhelést kap, ha valaki csak kocog. Nagyon jó, ha valaki 1 percet fut, majd sétál, majd megint fut, mert az a cél, hogy minél fokozatosabban és a saját testünket figyelve vezessük vissza a futást az életünkbe, és közben semmilyen tünetet ne hagyjunk figyelmen kívül! Nincs minden emberre univerzálisan ráhúzható protokoll.

A nemzetközi ajánlás szerint szülés után minden nőnek érdemes egy szülés utáni rehabilitációval foglalkozó gyógytornászhoz ellátogatni!

Tud-e a nőgyógyász olyan vizsgálatot végezni, amivel kiszűrhető a méhsüllyedés, hólyagsüllyedés, a gát nem feltétlenül látványos sérülése, panasza?

Dr. Oláh Orsolya: Annak megállapítása, hogy egyénenként a kismedence milyen állapotban van, nagy általánosságban a nőgyógyász által is felmérhető, de még pontosabb képet kaphat az ember egy urogynekológiai vizsgálaton. Nekem ez a szakterületem, sok páciens érkezik hozzám csak emiatt, így van bizonyos fokú rutinom ebben. Segíthet a pontos kép felállításában egy perineométer és/vagy egy EMG, olyan eszközök, amikkel a medencefenéki izmok ereje mérhető, és közvetve a beidegzésük is vizsgálható. Segíthet még a medencefenék ultrahang, amivel a páciensnek is megmutatható, hogy mennyire tudja kontrolláltan mozgatni ezeket az izmokat, és ezzel zárhatja ki a szakember, hogy szülésnél károsodott-e maga a medencefenéki izomzat. De a legfontosabb még mindig a klasszikus hüvelyi tapintásos vizsgálat, amivel az izmok állapotán kívül a kismedencei süllyedések is vizsgálhatóak.

Milyen kezelési lehetőségek vannak ezekben az esetekben?

Dr. Oláh Orsolya: Medencefenék defektus esetén akad, akinek hüvelyi elektrostimulációra van szüksége, mert annyira erőtlen a medencefenék. Van, akinek elegendő a gyógytornász-gátizomterapeuta segítsége, és van, akinek pesszárium kell átmenetileg-tartósan. Végül pedig van, akinek műtétre van szüksége.

Milyen jelek utalhatnak arra, hogy még nem áll készen a test a futásra?

Rákosi Dóra: Nagyon fontos, hogy a saját testünkre folyamatosan figyelve térjünk vissza a futáshoz. Ha vizelet- és/vagy székletinkontinencia, nem vagy nehezen halasztható, állandó sürgető vizelési, székelési inger, nehézség, nyomás, keményedés, húzó érzés jelentkezik a medence területén futás közben, akkor érdemes elgondolkodni azon, hogy készen áll-e a testünk. Ezeken túl még intő jel lehet a fájdalmas szexuális élet, a szétnyílt hasizom, a csökkent hasi erő, funkció, a medencetáji fájdalom, a folyamatos vagy megnövekedett vérzés, ami nem köthető menstruációs ciklushoz (a szüléstől számított nyolc hét után is), bármilyen panasz az ízületekben, térdben, csípőben és így tovább. A panaszok nem feltétlenül azt jelentik, hogy a futás ki van zárva, de ha huzamosabb időn belül nem javulnak az intenzitás vagy a rendszeresség csökkentésére sem, esetleg egyre rosszabbak lesznek, akkor elképzelhető, hogy vissza kell térni a tornához, gyalogláshoz.

Gyenge kötőszövet is egy jele annak, hogy nincs rendben a szervezet?

Rákosi Dóra: Eleve függ attól, hogy testünknek milyenek a kötőszöveti jellemzői: lazább, lágyabb kötőszövetű-e valaki, vagy feszesebb, tónusosabb. Ezt talán mindenki látja magáról. Aki lazább, annak több a striája, megnyúlt a bőre, nagyon hajlékony, lazábbak az ízületei, így a bokája, csuklója stb., míg egy feszesebb kötőszövetű emberre ez kevésbé jellemző.  A szülés utáni időszakban nem szabad elfelejteni, hogy sokan még szoptatnak is, s megvan az a hormonális változás ekkor, ami minimális relaxinhormon-emelkedést is jelent. Aki lágyabb kötőszövetű, arra ez a nagyon alacsony hormonszint hatással lehet, nekik okozhat ízületi instabilitást. 

Mit lehet ellene tenni?

Rákosi Dóra: Aki lágyabb kötőszövettel rendelkezik, annak a stabilizálásra, erősítésre egy kicsit jobban kell figyelnie. De érdemes először nem a futós, hanem a kevésbé zökkenős mozgásokkal megerősíteni a területet, erre nagyon jó a tempós gyaloglás. A relaxinnal nem igazán lehet mit csinálni, ha valaki szoptat, akkor ez a hormonhelyzet még jó pár hónapig adott lesz. Persze ilyenkor lehet még jobban odafigyelni az étkezésre, kollagént szedni, de hatalmas változást ezek sem fognak előidézni. Ilyenkor én több idegrendszeri tréninget szoktam javasolni (pl. egyensúlyfejlesztés), az SMR-eszközök bevonását, fasciatréninget.

Mi az, ami a futás helyett javasolt?

Rákosi Dóra: Szuper mozgásforma például a szobabicikli, az elliptikus tréner, a hat hét letelte után is lehet vele próbálkozni. Ha a futás a fő cél, akkor a gyorsabb gyaloglást szoktam javasolni, gyerek nélkül vagy a kicsit felkötve hordozókendőben, hogy a karok is szabadon mozoghassanak. Ez utóbbi azért fontos, hogy meglegyen az előkészítés a futás közbeni törzscsavarás mozdulatára. Tudom, hogy más a gyorsabb gyaloglás és futás, de a gyaloglás így is jó rávezető mozgás. Közben pedig fontos az állandó mobilizálás, a testérzékelés fejlesztés, a törzserősítés. A terhesség során a nagy pocakkal extra terhelést kap az egész test, így érdemes a felsoroltak végzése során a fokozatosságot betartva „megéreztetni” az egyes területeket egyenként, aztán összehangoltan komplex gyakorlatokkal erősíteni, hogy egy jól irányítható, jó stabilitású, de kellően rugalmas test legyen a végeredmény. A rekeszizom is fontos szereplő a törzs stabilizálásában, akkor tudjuk a végtagokat jól használni mozgás közben, ha igazán stabil a középpont, a törzs. És ha már légzés: mindennek a légzés az alapja, a légzőgyakorlatokat már a szülés után el lehet kezdeni, és később is érdemes folytatni a jó rekeszizommozgásért. A futás elkezdése előtt pedig rákészülésként ajánlott kipróbálni, hogy mit szól a testünk a helyben ugráláshoz, a terpesz-zárhoz, a zökkenősebb mozgásokhoz.

Mi történhet akkor, ha mégis erőlteti valaki a futást a panaszok ellenére?

Rákosi Dóra: Egyre jobban fáj, erősödik a panasz, esetleg máshol is jelentkeznek tünetek, itt fáj-ott fáj. Volt egy páciensem, akinél hosszasan küzdöttünk a lábszárfájdalmával. A panasz menetrendszerűen 12 km futás környékén jött elő nála. A gyerkőc már 6-7 éves volt, kezeltük az adott területet szépen, de valahogy mindig visszajött a probléma, nem volt hosszú távú az eredmény. Aztán megpróbálkoztunk egy másik megközelítéssel, arra jutottunk, hogy kezeljük meg a császáros hegét is! Onnantól kezdve teljesen elmúlt a panasza. Az összenövések, a kismedencei húzás, feszesség kialakulása miatt egy olyan túlterhelést kapott a lábszára, amit hiába kezeltünk helyileg, a fájdalom nem szűnt meg.

A hege nem is húzódott?

Rákosi Dóra: A szöveti összenövések esetében nem azt érzékeli az ember, hogy ott helyben fáj, hanem bárhol máshol. Mindenkinél kialakulnak összenövések, de az, hogy ez kinél milyen panaszokat okoz, azt nem lehet előre tudni. Bármilyen panasz esetében, akár ha futás közben jelentkezik, érdemes a császármetszés következményeként is gondolni rá. A méh össze tud nőni a környezetével. Az, hogy kinek mikor jön ki és hogyan, az már egyéni. De okozhat vizelettartási nehézséget, combközelítő, csípőtájéki vagy térd fájdalmat, a leggyakrabban ezen a vonalon jelentkeznek a tünetek.

Meddig kell a hegre gondolni?

Rákosi Dóra: Bármikor, évekkel, évtizedekkel a műtét után is okozhat panaszt, így akár egy 30 éves heg is, ha éppen akkor ér oda a feszesség. „Az áldozatok kiabálnak, nem a tettesek” (idézet Diane Lee-től – a szerző) – vagyis nem biztos, hogy a fájdalom ott jelentkezik, ahol a probléma is van. Akkor működünk jól, ha a különböző, egymás melletti felületek, rétegek, szerveink el tudnak csúszni, mozdulni egymáson. Azzal, hogy valahová belenyúlnak műtéti úton, megbomlik a rendszer, a keringés változik, kevesebb mozgás lesz az adott területen, amitől elkezdenek a szövetek összetapadni. A műtét utáni gyermekágyi és későbbi nem mozgás sem segít. A seb gyógyulási menete az, hogy gyulladás zajlik, ha ez nem jó minőségű gyógyulás, kis kapcsolatok keletkeznek az elcsúszó rétegek között. Mintha kis hidak lennének ott, amik a nem mozgás hatására terjednek. Rendkívül egyszerű a dolog: mozogni kell! Egy császár után még tovább nehezíti a gyógyulási folyamatot, hogy a baba ellátása során rengetegszer vagyunk görnyedt testtartásban: etetésnél, pelenkázásnál, ringatásnál. Legtöbbször az egész első testfelünk egy megrövidült helyzetben.

Hova érdemes fordulni, ha vélhetően a heg okozza a panaszokat?

Rákosi Dóra: Viszcerális terápiának hívják a kezelést, vagyis a hasi szervek kezelésével foglalkozó szakemberhez érdemes fordulni. A legjobb, ha a futás vagy egyéb sport irányába lépve teammunkában dolgoznak a szakemberek. Az első lépés egy gyógytornásznál való alapos felmérés, és utána lehet továbblépni az edzőhöz. Ha pedig bármi van, oda-vissza tudnak egymásnak segítséget adni. Nyilván edzőként nem kompetenciája és nem is feladata valakinek, hogy belenyúljon a páciens hasába és hegkezelést adjon, de gyógytornászhoz sem kell a végtelenségig járni. Ha már megvan az az elért állapot, tud magára figyelni az illető. Fontos, hogy szakemberként ott legyünk, amikor valakinek segítségre, útmutatásra van szüksége, de ne függjön tőlünk minden lépésében. A hosszú távú rehabilitációhoz vélhetően nem kell gyógytornász. Az érintett embernek kell információt és támogatást adnunk, de fontos, hogy ő maga is figyelje az aktuális állapotát.

Hasizom, szétnyílt hasizom a futást, mozgást mennyiben befolyásolja?

Rákosi Dóra: A törzs, a hasfal állapotának a regenerálása elsődleges, de összefügg a test többi részével. A funkció helyreállítása a cél, fokozatosan felépítve a terhelést, egyszerűtől a komplex gyakorlatokig, fekvő helyzettől az állóig. Császármetszés után 3 hónapig minimál, de speciális tornát javasolok, 3 hónap után pedig jöhetnek a hasfalregeneráló tornák, például: RTM, Fitmummy stb., ezek nagyon jók a stabilitáshoz. A nemzetközi szakirodalom szerint a funkcionalitásra kell törekedni. A minden mindennel összefügg vonalán haladva nem lehet kiragadni a hasfalat, az egész emberrel, testtel és lélekkel dolgozunk együtt. A darabok megtalálása, összerakása és összehangolása a cél. Normális, hogy a várandósság során távolodik és feszül a hasfal, aztán az megint kötőszöveti rugalmasság és terhelhetőség kérdése, hogy mennyire alakul vissza funkcióját tekintve a hasfalunk. Kevésbé számít a rés szélessége, inkább a mélysége. Sokszor a heggel van kapcsolatban a hasfal működése, és hegkezelésre aktívabb lesz. Gyakran előfordul, hogy elkezdjük a tornát a pácienssel; puha, látszik, hogy nem kapcsol be a hasfal, de ha adunk egy plusz terhelést, arra már aktiválódik. Itt is nehéz a kérdés: azt gondolhatnánk, hogy éppen kímélni kellene, ha gyenge, de akkor hogyan erősödne meg? A regenerációs folyamat nem fekete-fehér, sokkal inkább folyamatos lavírozás, egymásra figyelés, állandó visszacsekkolás. Nincs olyan, ami mindenkinek jó. Ha bármi nem megy, változtassunk, aztán arra reagál a test, aztán újra csekkolás.

Néhány fontos szempont a sikeres visszatéréshez:

  • Megfelelő mennyiségű és minőségű alvás a regenerációhoz.
  • Cipő! Futáshoz mindig 1 számmal nagyobb cipőt válassz az utcai cipődnél, hiszen mozgás közben az ember lába megdagadhat. A nagyobb cipővel elkerülheted a vízhólyagok és lepotyogó körmök esetét.
  • A  terhesség változtathat az ember lábboltozatán. Szakboltban, futás közben végzett speciális módszerrel tudod a leghatékonyabban beméretni, hogy milyen típusú cipőre van szükséged. Azért változtathat a lábboltozat, mert nehezen tud a lábunk alakulni a testünk változásához, nem használjuk úgy és arra, amire ki van találva. A relaxin hormon csak a medence körüli lágyrészekre hat.
  • Ha szoptatsz, gondoskodj a melleid megfelelő tartásáról, a jó sportmelltartó nem szorít, de megfelelő tartást ad!
  • A Császárvonal Applikációban található regenerációs programot, tornákat követve hamarabb felkészítheted a tested a visszatérésre.