Futás és szoptatás | Futásról Nőknek

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Futás és szoptatás

Istockphoto

Lehet-e futni, ha még szoptatja a gyerekét egy anyuka? A tanulmányok szerint igen.

Az élet természetes feladatai közé tartozik a gyermekszülés, a szoptatás, a baba ellátása. Mindemellett azonban szükség van az anyai gondoskodásra is, és most utóbb valóban az édesanyákkal való törődésre gondolok. 

Sok édesanya kezd el futni a szülés után, mert ez a legpraktikusabb sport sok szempontból. Időtakarékos, nem kell hozzá komoly anyagi befektetés (persze egy futóbabakocsi nem kis kiadás), a saját szintjén bárki tudja űzni, és a babával is végezhető. Miután beállt a baba napi ritmusa, sok anyuka ilyenkor szakít időt arra, hogy ismét formába hozza magát testileg-lelkileg, és valljuk be kell egy sport, amiben le lehet vezetni a napi stresszt. Ilyenkor üti fel a fejét a kérdés, hogy szabad-e futni a szoptatás alatt? Szakértőket kérdeztem meg a témában, valamint a saját tapasztalataimat is szeretném megosztani. Mielőtt nekiállsz az olvasásnak, megosztom veled a szoptatás legfontosabb szabályát: csináld úgy, ahogy neked és a babádnak a legjobb. 

Szabad futni a kismamának, ha még anyatejes a gyermeke?

Szüleinket úgy okították annak idején, hogy a terhesség alatt kettő helyett kell enni, a szoptatás alatt pedig a kímélő életmód a javasolt. Nem csoda hát, hogy a lányokból egy év alatt teltkarcsú asszonyság lett. Pár évvel ezelőtt anyukám is tágra nyílt szemekkel nézett rám, amikor szoptatás után futni indultam, és a legjobb indulattal kérdezte meg tőlem, hogy: "Kislányom, nem lesz ebből baj?" A gyermekeim kinőttek a babakorból, nem maradtak le az anyatejről, de még mennyire nem! A szoptatás időszakában rendszeresen aerobikoztam, sőt az első félmaratonomat is ebben az időszakban futottam le.

A futásnak nincs gátló hatása a tejtermelésre

Az édesanyákat a szoptatásban szaktanácsokkal ellátó La Leche Liga munkatársa, Kalmár Alexandra is megerősítette, hogy a sport, a futás pozitív hatással van az édesanyák közérzetére és a szoptatási kedvre.  A napi 1-2 órás könnyű vagy közepes intenzitású futás nem okozza a tej elapadását. Ha ilyen jellegű problémával szembesül az édesanya, annak okát másban kell keresni. Sok esetben az orvosok és védőnők ennek az ellenkezőjét javasolják, de ez sokkal inkább egy reflexes reakció - mondja. Okosan, fokozatosan, könnyű terheléssel nyugodtan el lehet kezdeni a futóedzéseket.

Lehet futni a szoptatás alatt

Az interneten igyekeztem fellelni a szoptatás és sport relációjában közzétett szakmai publikációkat. Találtam pár vizsgálati adatot, de szinte mindenhol gondot okozott, hogy nem tudtak reprezentatív mintából dolgozni. Ha jól belegondolunk, nem egyszerű egy ilyen vizsgálat elkészítése, mert szoptató és futó édesanyákat kellene bevonni a felmérésbe kellő mennyiségben. 

Egy 1990-ben készült felmérésben versenysportban aktív, kismamákat, többek között triatlonozó hölgyeket vizsgáltak, akik heti 5 alkalommal legalább 45 percig végeztek sporttevékenységet. Megvizsgálták, hogy miként hatott a sport a tejtermelésüke. A tanulmány megállapította, hogy a sportoló nők a megnövekedett energiaszükségletet tápanyag formájában pótolták és ugyanúgy tudtak szoptatni mint a nem sportoló társaik. A tanulmány ugyanakkor felhívja a figyelmet, hogy a szoptatás gyakoriságán nem változtattak a felmérésben résztvevő hölgyek, de előfordulhat az a helyzet, amikor erre esetleg szükség lehet.

Egy 2000-ben készített felmérés korábban nem sportoló nők között végzett hasonló megfigyelést és szintén megállapította, hogy a heti 4 alkalommal 45 percen keresztül végzett, könnyű intenzitású sport nem változtatta meg a tej összetételét, nem csökkenti annak volumenét. Egy másik tanulmány mindezt egy 7-11 napig tartó,  500kcal megvonással járó diétával is kiegészítette és hasonló következtetésre jutott.

Fontos

Az említett tanulmányok nem reprezentatív minta bevonásával készültek. Csak a könnyű és közepes intenzitású mozgásnak nincsenek negatív hatásai a tejtermelésre és a gyermek fejlődésére. Ha valaki az igény szerinti szoptatást választja, az edzések időzítésénél és a helyszín kiválasztásánál figyelembe kell vennie ezt a tényt! Ha az anya nem tud rendelkezésre állni amikor a baba igényli az anyatejet, az megzavarhatja a tejtermelés menetét, és ebben a formában a sport már negatív hatással lehet a tejtermelésre. A baba tudja a legjobban kiüríteni a mellet, így ha az édesanya előfeji a tejet, hogy hosszabb időt edzhessen szintén veszélyeztetheti a tejtermelés hatékonyságát. Futás és szoptatás mellett még fokozottabban kell ügyelni a folyadékpótlásra!

Összességében tehát elmondható, hogy lehet a szoptatás alatt futni és sportolni, de nem a szoptatás időszaka a világmegváltó tervek megvalósításának ideje!

Tippek

1. Ha korábban futottál de épp terhes lettél, ugyanakkor nem szeretnéd túlterhelni magad vagy kerülnöd kell a rázkódással járó mozgásokat, akkor próbáld ki az ellipszis trénert. Könnyű aerob zónában végezheted a gyakorlatokat, a mozgás mechanikája hasonló mint a futásé. Ezzel a módszerrel kondiban tarthatod magad, míg ismét aszfaltra léphetsz.

2. Jó időben vidd magaddal a futásaidra a babát is. Személy szerint a nagy kerekű futóbabakocsikat ajánlom, melyek kereke olyasmi, mint egy kerékpáré. Ezek biztosan nem rázódnak, jól veszik a kisebb kátyúkat. Hátránya, hogy kicsit macerásabb velük a tömegközlekedés. Babával futni azért praktikus, mert bármikor megszoptathatod, ha nem vagy híve a fejésnek és cumisüvegből etetésnek.

Saját tapasztalataim

Mikor az első gyermekemet vártam, még nem tudtam, hogy mire számítsak a terhesség alatt. Így a várandósság során csak nagyon könnyű, átmozgató tornákat végeztem. A hasam gyakran bekeményedett, nem mertem kockáztatni egy esetleges vetélést vagy koraszülést, ugyanakkor rettenetesen hiányzott az intenzív, aktív sport. Így a 9 hónap terhességet kicsit nehezen viseltem. Nagyon vágytam rá, hogy visszakapjam a testemet és végre azt tegyek vele, amit szeretnék. A szülés után kivártam az ajánlott 6 hetet és mire a fiam 2 hónapos lett, már ismét edzéseket tartottam és kocogtam.

Persze sokan megjegyezték, hogy nem kéne futnom, mert nem lesz tejem. Így a kezdődő idegbaj kialakulása és a tej esetleges elvesztésének bizonytalansága mellett döntöttem a mozgás javára, szerencsére helyesen.

Nekem a szoptatással semmi problémám nem volt a sportolás mellett. A nagyfiam 2 év 8 hónapig volt anyatejes, úgy hogy mindent tőlem kapott, nem a hűtőből, nem a cumisüvegből. Ez nem teljesen az én érdemem. Már sokkal korábban szerettem volna abbahagyni a szoptatást, mert igen, szerettem volna szabadabb lenni, nem otthon strázsálni 3-4 óránként, de a gyerek nagyon tudta, hogy mit akar.

Utólag nem bánom, végül is minden korszak véget ér egyszer.

A kisebbik fiamnál már rutinosan vágtam bele a terhességbe. Vele gyakorlatilag a terhesség 7. hónapjáig edzettem. A születése után vettem a fejembe, hogy lefutom a félmaratont. A gyermekágyas időszak után el is kezdtem a felkészülést. Heti 3-4 alkalommal futottam, és heti kétszer aerobik órákat is tartottam. A szoptatással ismét semmiféle problémám sem volt, még a fagyasztóba is jutott az anyatejből. Mindig ügyeltem arra, hogy a szoptatás idejére otthon legyek. Végső soron így került a futás erőteljesen az életembe, mert két szoptatás között ez volt a legidőtakarékosabb megoldás a mozgásigényem csillapítására. Ezzel csak azt szeretném igazolni, hogy amennyiben zavartalan a terhesség, a baba és az anyuka között harmonikusan működik a szoptatás, a futás nem lehet oka a tej elapadásának. Ha további kérdésed van a szoptatással kapcsolatban, keresd a La Leche Ligát, ahol gyakorló édesanyák és szakemberek segítenek Neked!

Jó futást!

Györgyi

Források: Secrets of baby behaviour blog. Marathon running and breast milk production., La Leche Liga. Kalmár Alexandra., Trailandultrarunning.com How does endurance running affect lactation?