Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Vízparton futni szuper!

Istock | Tengerparton, tópartok, és vizek mentén a futásnak egyszerűen más hangulata van. A mesés látvány energiával tölt fel.

Egy: futsz. Kettő: vízparton vagy. Win-win.

A legtöbbünk számára a nyár egy része vízpart közelében telik. Ha pedig ott az a folyó, patak vagy tó, futóként nyilván arra visz az utunk. A vízpart egyszerűen vonzza futókat! Mélyreható elemzésünkben hat fő érvre szűkítettük azokat a szempontokat, melyek szerint vízparton futni a legjobb! Az érvek mellé pedig hoztunk 5 olyan útvonalat, ahol megtapasztalhatod a vízparti futás élményét.

 

Megnyugtat

A kutatások szerint a víz közelsége nyugtató hatással van az emberekre. Azok, akik a vízpart közelében élnek, egészségesebbek és boldogabbak. A víz nyugtató hatására már kifejezés is született, ez a „kék elme” (Blue Mind) állapot, amikor kiegyensúlyozottnak és stresszmentesnek érzed magad a parton. A víz látványa és a hullámzás hangja fehér zajként nyugtatja az embert. A kisbabák lecsillapítására is fehér zajt ajánlanak, ez tulajdonképpen a susogás (shhhh) is. A folyamatos, egyenletes ütemű hang segít ellazulni, valamint biztonságérzetet ad. Sokan még felnőttként is szeretnek az esőcseppek kopogására vagy tenger zúgását imitáló eszközök hangjára elaludni. Azért ne aggódj, futás közben nem fogsz elaludni, de egy nagyon nyüzsgős nap után, ha szeretnél egy kicsit elcsendesedni és relaxálni futás közben, a város helyett menj vízpartra futni, ha csak teheted. A futás már önmagában is segít csökkenteni a stressz-szintet, de ha mindezt vízparton végzed, a stressz, huss, így fog kiszállni belőled!

Jobb a levegő

Ez persze viszonyítás kérdése is, de a vízparti részek általában szelesebb, akár fákkal övezett területek, ahol a levegő gyorsabban tud tisztulni. A légzőszervi betegségekben küzdőknek, például az asztmásoknak kifejezetten segít a sós levegő, tehát ha máskor nem, a tengerparti nyaralás alatt érdemes kihasználni a sós víz áldásos hatásait.

 

Szuper a látvány

A víz csillogása egy napsütéses napon varázslatosan szép tud lenni. A forró nyári futások alatt erősen hívogatja az embert a tó vagy folyó hűsítő vize egy csobbanásra, de már a látvány miatt is megéri elindulni. Ha csendes, nyugalmas vízpartot választasz, akkor a nyugtató hatás a látvány által is érvényesül, ha pedig zsizsegő partszakaszt, akkor a jövés-menés, a motorcsónakok, a hajók, a horgászok (akik lehet, hogy nem örülnek neki, hogy végigtrappolsz a part mentén, de ha futni kell, futni kell…) látványa köti majd le a figyelmedet. Arról nem is beszélve, hogy mekkora hősnek érezheted magad akkor, amikor a vízben lustálkodó emberek úgy néznek rád, mint egy igazi csodabogárra!

 

Hűsítő lábfürdő a jutalom

Az egyik legjobb regenerációs módszer a hűtőfürdő. Hosszú Katinka maga is többször beszélt arról, hogy mennyire hatékonynak tartja ezt a módszert. Bár a kiroterápia során -100 fokosra lehűtött kamrában töltenek néhány másodpercet a páciensek, egy tóparti futás után frissítően hat a lábakra egy kis hűsítő áztatás. A hűtőfürdő serkenti a regeneráció folyamatát, csökkenti a gyulladások kialakulásának esélyét, enyhíti vagy elmulasztja a fáradtság és izomláz érzését. A futás végén kapd le a cipődet és irány a víz! Persze senkit sem szeretnénk arra sarkallni, hogy felhevült testtel ugorjon fejest a hűs habokba, mert veszélyes. Elég ha térdig bemész a vízbe, a hűtőhatás remekül működik így is. 

 

Ahol a nagy tervek születnek

A hullámok csendes szemlélése, a végtelen vízfelszín látványa egy olyan utat nyit meg az elmében, ahol a legnagyobb álmok születnek. Valahogyan a lehetetlen sem tűnik olyan elérhetetlennek, amikor leülsz, nézed a vizet, és következő célodon gondolkodsz. A víz végtelensége magával ragadja a gondolatokat, és amellett, hogy semmi sem tűnik annyira nehéznek, de még könnyen elérhetőnek is tűnik. Elbizonytalanodtál a célodban? Aggódsz az első félmaratonod miatt? Irány a vízpartra futni, közben egy pár perces szünetet iktass be a parton ülve, amikor csak elmélkedsz a továbbiakról.

Körbe lehet futni

Szuper futócél lehet, hogy adott tavakat futva megkerülj, akár szakaszokra bontva, és erre az országban remek lehetőségek vannak, az alábbiakban ajánlunk is néhányat. A legtöbb tó (nem közvetlenül a part mentén) körbejárható, és bicikliút veszi körül, amin nagyon jól lehet futni. Ilyen formában egy bringás kísérő is könnyen csatlakozhat hozzád. Persze edzettségi szinttől függ, hogy mely tavakat és milyen sorrendben érdemes beilleszteni az edzéstervbe.

 

Hazai tókerülés

Balaton

Táv: 221 km

Különálló bicikliúton és az autóút szélén vezető bicikliúton vezet a kör, de nem kell feltétlenül az egészet körbefutni. Akkor is hatalmas élmény a „magyar tenger” mellett sportolni, ha az egyik településből átfutsz a másikba, majd vissza.

 

Velencei-tó

Táv: 29 km

Néhol különálló, néhol az autóút szélén vezető bicikliúton vezet a kör.

 

A tatai Öreg-tó

Táv: 7,5 km

Eléggé árnyas kör, nem végig betonozott, de jól futható.

 

Orfűi-tó

Táv: 5,8 km

A tó egyik felén közvetlenül a tóparton, a másik partjánál a kicsivel kijjebb lévő út mentén tudsz futni.

 

Omszki-tó

Táv: 1,6 km

Pici kör, de a tóparti futás élményét így is megadja.

 

És persze ott van az országot ketté szelő Duna és Tisza, melyek gátjain mesés útvonalakon gyűjtheted a kilométereket.