Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Hogyan lehetsz jóban a testeddel?

Istock | Az emberi test állandóan alakul, mindenképp fontos a saját testkép elfogadás, hogy testi, szellemi, leki egészségben élhess.

A futás az egyik csodaszer önmagad elfogadásához.

Miért éri meg jó viszonyban kerülni a testeddel, és hogyan segíthet ebben a futás is? Csaba Eszter pszichológus szakértőnk írásából kiderül.

Biztosan te is szemtanúja voltál már az interneten olyan szituációnak, hogy egy testesebb ember vagy egy itt-ott előbukkanó úszógumival rendelkező sportoló nő fényképe alá negatív, becsmérlő kommentek érkeztek (ez az úgynevezett body shaming - magyarul testszégyenítés - egyik formája). Az online világban gyakran találkozhatsz olyan véleményekkel is, melyek szerint a body positive mozgalmak szinte irritáló módon erőltetik az emberi test sokszínűségének elfogadását. Arról nem is beszélve, mondják a kritizálók, hogy a túlsúly egészségtelen, tehát az egészségtelen életmód mellett teszi le a voksát mindenki, aki bármilyen módon beáll ezen mozgalmak mögé. Az előbbi gondolatmenetben azonban akadnak nagyon komoly logikai bakik, amik nem mellesleg tovább mélyítik az embereknek a saját testükkel való rossz viszonyát, sőt bizonyos szempontból az egészségi állapotukra is negatív hatással vannak.

Mit üzen a body positive mozgalom?

A body positive mozgalom célja, hogy hirdesse: fontos, hogy több elfogadással, törődéssel, megbocsátással fordulj a tested felé. Hiszen az egészség, a testi-lelki jóllétre való törekvés nehezen valósulhat meg az önmarcangolás, a gyűlölet, a szervezet kizsákmányolásának táptalaján. Éppen ezért nem csak a divatban, de a tömegmédia minden területén igyekszik népszerűsíteni, hogy az emberi test sokféle lehet. Minden test, minden állapot megérdemli az elismerést, az elfogadást. A szépség sokszínű, változatos! És senkinek nincs joga megszégyeníteni, elítélni embertársait a kinézete miatt.

Állandó változásban

Először is fontos kiemelni, hogy mi az egészség definíciója: „Az egészség a teljes testi, szellemi és szociális jólét állapota, nem pusztán a betegség vagy fogyatékosság hiánya". Habár idealisztikusnak tűnhet ez a meghatározás, de nagyon fontos törzsét képezi annak a gondolkodásnak, ami nem csak a testet, de a lelket is beemeli az egyenletbe. Ebből következik, hogy hiába egészséges a testünk – jó a vérképünk, a BMI-nkkel elégedett a házidoki, és még a térdünk sem fáj –, ha közben undorodunk a terhesség alatt megváltozott testünktől, vagy nem tartjuk elég kereknek a fenekünket, kockásnak a hasunkat, és ez megakadályozza, hogy nyáron a Balaton partján le merjük vetni a nadrágunkat, a pólónkat. A testképpel való elégedetlenség, az állandó aggódás a kinézetünk miatt, vagy az olyan érzelmek, mint az undor, a viszolygás, a düh, a csalódottság és kétségbeesés a testünkkel kapcsolatban bizony alááshatja a lelki egészségünket. És itt jön egy kis csavar, mert az emberi test állandóan alakul: fogy, hízik, megereszkedik imitt, megnyúlik amott, öregszik, ezért tulajdonképpen odafigyelés és tudatos önismereti munka szükséges ahhoz, hogy jóban legyünk vele akkor is, ha éppen változik – nem pedig a változások ellenére! Ha stabilizálódik a jó viszony, akkor egy lépéssel közelebb vagyunk az egészséghez, és már „csak” a megfelelő életmód kialakítása marad feladatként. A test elfogadása tehát nem hátráltatója, hanem segítője a kiegyensúlyozott életnek. Arról nem is beszélve, hogy az undor nagyon ritkán jó motivációja a tartós életmódváltásnak, negatív érzelmekre nagyon nehéz egy teljes életet felépíteni. Ha szereted a tested, és gondoskodni akarsz róla, már megvan a bázisod a változtatáshoz.
 

Élmények és önismeret

Habár nem vagyok híve a jótanácsok osztogatásának, de vannak olyan dolgok, amikben már feltétel nélkül tudok hinni, annyira összecsengenek a tudományos eredmények és a saját tapasztalataim. A testi-lelki egészség megteremtéséhez és megtartásához az egyik varázsszer meggyőződésem szerint a sport! Rendszeresen futó nőket kérdeztem meg arról, hogy milyen új élményeket, érzéseket adott a futás a testükkel kapcsolatban, és mit tanultak meg önmagukról:

„Az ember rájön, hogy mindenféle időben lehetséges fizikailag az utcán tartózkodni, és a szemerkélő eső is lehet kellemes és hangulatos. Testkép: szerintem a futáskor felszabaduló endorfin ad egy »szupervumen-érzést«.”

„Beépült a tudatomba az »akkor jó, ha fáj!«, azaz hogy nem minden fájdalom rossz.”

„Voltak nagyon futós, nem futós és közepesen futós időszakaim is, de a közös mindegyikben, hogy busz után szaladni, lépcsőn felmászni nem okoz kihívást, és a két kisfiammal is simán bírom a gyűrődést. És emiatt nagyon hálás vagyok a sokat szidott, tükörben nem annyira elviselt látványú testemért.”

„És ez persze önismeret. Átültethető az életemre is, hogy nem kell mindig, mindent, egyszerre, azonnal és 120%-os erőbedobással csinálni. Lehet 70-80%-on is haladni (munkában, életben, bármiben) és akkor is magasra juthatok. Sőt! :)”

„Kezdetben a súlyvesztés céljával vágtam bele a futásba. Ahogy jó irányba változott a testképem, az önbizalmam is nőtt.”

„Emlékeztet arra, hogy ne akarjak túl sokat, adjak esélyt a testemnek, magamnak, ne legyek telhetetlen. És még sorolhatnám, de aki rendszeresen fut, az ezt mind tudja.”

„Szerettem az akkori testemet is, meg a mostanit is. Mindegyiknek megvolt a létjogosultsága. De szerintem »testváltozni« is akkor lehet tartósan, ha megbékélsz a jelenlegi testeddel is.”

Ha megengeditek, néhány szóban össze is foglalom a fentieket:

Önismeret, önértékelés, testtudat, a gondolkodás változása, elfogadása annak, hogy a fejlődés egy utazás, és a test aktuális állapotának elfogadásával segíthetjük azt.

Hát kell ennél több? Fussatok!

Egyébként kell, pontosabban lehet ennél többet tenni, mert úgy tűnik, hogy a sportolás mellett vannak még olyan gondolkodásbéli trükkök, amik segítik az énkép tudatos alakítását. Ugyanis az ok-okozati viszony nem egyértelmű, de az aktív életmód elkezdését hátráltathatják a testünkkel kapcsolatos rossz érzések. És ez egy lépéssel még messzebbre visz, mert így nem tudjuk használni az önértékelést növelő sportolást önmagunk megerősítéséhez. Sajnos ez egy ördögi kör.

Amikor szorongsz a tested miatt, van rá esély, hogy nem köteleződsz el könnyen a sport irányába. Ennek többféle oka is lehet, például az, hogy nehéz magára a tevékenységre, illetve annak élvezetére koncentrálni, miközben a tested mérete miatt aggódsz. Vagy azon, hogy milyen tekintettel figyelik az utcán sétálók a lassabb tempódat, a zihálásodat.

Mit tehetsz tehát azért, hogy sportosabb életet élj, és jobban érezd magad a bőrödben?

  • Barátkozz a testeddel, és keress támogató közösséget, például egy futóklubot, futóegyesületet.
  • Köteleződj el a testeddel kapcsolatos pozitív kommunikáció mellett! Kerüld az önmagadra tett negatív megjegyzéseket („Dagadt disznó vagyok.”), és cseréld le a képességeidet, tetteidet dicsérő kommunikációra („Erős vagyok. Gondoskodom magamról, és ápolom a testemet.”)! Ezeket kiírhatod a tükrödre vagy kiteheted a telefonod képernyőjére, hogy emlékeztessenek: fontos az attitűdváltás. Van rá esély, hogy ez nem megy egyik pillanatról a másikra, és talán gyakorlást igényel. Gyakorolj!
  • Fókuszálj arra, hogy mire képes a tested! Keress olyan edzőket, akik tisztában vannak az eltérő igényekkel, értenek ahhoz, hogyan tudnak segíteni a futóvá válásban. Jelölj ki sportcélokat, amiken jól mérhető a fejlődés, és mindig adnak lehetőséget az előrelépéshez. A centikben és grammokban meghatározott cél hamar megöli a motivációt.
  • Légy proaktív! Találd meg a flow-t, azaz a teljesítményben átélt élvezetet futás közben, valamint a mozgásnak azt a formáját, amiben el tudsz merülni, fel tudsz oldódni. Csatlakozz csoportokhoz! Tapasztalatból mondom, hogy ahol maga a tevékenység és a közösségi lét a cél, nem pedig a marketing és a bícsbádi, ott nagyon megtartó és motiváló emberekkel lehet megismerkedni. Olyan közösséget is találhatsz, amelynek tagjai hasonló élethelyzetben vannak, mint te (lásd: futó babakocsis családok).
  • Köteleződj el magad is a body positive szemlélet mellett. Teljesen torz hozzáállás a 21. században, hogy csak egy adott testalkat lehet egészséges, sportos, esztétikus és elfogadható. Vedd észre, hogyan manipulál a média és az online tér! Vedd észre, hogy sokszor te magad is ítélkezel mások teste felett, sőt, ebből kiindulva akár ismeretlenül erkölcsi ítéletek is születnek róla a fejedben. Az elvárt, divatos testalkatnak megfelelni nem jelent automatikusan egészséget vagy boldogságot. Ez egy tévhit. Az emberi test mindenféle méretben és formában képes az aktivitásra és az egészséges életmód kialakítására. Törekedj a saját utad megtalálására!

Ezekkel a lépésekkel nem csak önmagadért, hanem a gyerekeidért és a környezetedért is nagyon sokat tehetsz. Ha pedig úgy érzed, segítségre van szükséged ehhez, kérd akár szakember segítséget is!

Források:
https://www.medicalnewstoday.com/articles/317958.php
https://appliedsportpsych.org/resources/health-fitness-resources/body-image-and-physical-activity/