Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

„Megtorpantam a futásban – de vajon miért?”

Istock | Ha úgy érzed, csökkent a motivációd a futásban, érdemes néhány tényezőn elgondolkodnod

Előfordulhat, hogy nem a saját célodért futsz.

Az új év sokunkat arra indít a futásban, hogy új célokat tűzzünk ki magunk elé, és január elején vagy már decemberben lelkesen belekezdünk az alapozó edzésekbe. Azután eltelik néhány hét, és van, hogy az alapozás során különböző okokból megtorpanunk. Ugyan kinek van kedve kimenni a jó meleg lakásból egy ködös, téli, esti futásra? A megtorpanás egyik oka az lehet, hogy valami gubanc van a futócélod körül. Coach-ként azt javaslom, hogy érdemes áttekinteni, mit is tehetsz ilyenkor.

 

Mit érzel legbelül?

Előfordul, hogy a megtorpanás nem észlelhető egy kívülálló számára. Ha fegyelmezett futó vagy, talán hezitálsz egy kicsit, de végül erőt veszel magadon, és kimész futni akkor is, ha nincs kedved. A kérdés csak az: mit érzel belül? Vajon izgalmat, várakozást nyújtanak az edzések? Örömet, elégedettséget érzel, amikor sikerül azokat teljesítened? Vagy egyre többször kapod magad azon, hogy unatkozol? Ha így van, ez utalhat arra is, hogy a kitűzött célod nem érdekel eléggé.

Van olyan is, hogy kellemetlen érzések jönnek elő a futással kapcsolatban. Talán tartasz attól, hogy túl nehezek lesznek az edzések vagy kételkedsz magadban. Ezek az érzések jelezhetik, hogy nagy fába vágtad a fejszédet, de ilyenkor nem feltétlenül kell a célod módosításán gondolkodnod.

 

Mit tehetsz?

Gondold át az utóbbi néhány hét edzéseivel kapcsolatos érzéseidet az alábbi kérdés segítségével:

„Leggyakrabban hogy érzem magam az edzésekkel kapcsolatban?”

1 – általában tartok az edzésektől, nehezen indulok neki, kételkedem magamban, és utána sem érzek elégedettséget

2 – gyakran érzem kellemetlenül magam, tartok a nehezebb edzésektől

3 – kimegyek edzeni, de valahogy automatikus és közömbös ez az egész

4 – sokszor vannak kellemes érzéseim, izgatottan várom, hogy futni mehessek

5 – szinte mindig nagyon várom az edzéseket, és utána elégedett vagyok, mert tudom, hogy megint tettem a célomért

„Mi az első dolog, amit megtehetek, ha 1-3-ig értékeltem magam?”

Előfordul olyan is, amikor a megtorpanás már a külvilág számára is érzékelhető, például úgy, hogy az alapozás megkezdése után pár héttel máris ki-kimaradnak edzések. Talán úgy érzed, túl kevés az időd: inkább a családodra, barátaidra szánod, vagy más céljaid megvalósításával foglalkozol. Érdemes feltenned magadnak a kérdést, hogy hetente mennyi időt tudsz (és akarsz) futásnak szentelni. Szánj időt arra, hogy minden héten előre betervezed az edzéseid pontos időpontját, így nagyobb eséllyel fogod teljesíteni azokat. 

Az is lehet, hogy néhány hét után elfáradtál, ezért hagysz ki edzéseket. Ne kockáztass sérülést! Ha túlságosan igénybe vesznek az edzések, futhatsz lassabban, vagy fordíthatsz több időt nyújtásra, pihenésre, masszázsra.

 

Rendszeresek az edzéseid?

Gondold át: mennyire maradtak ki edzések az utóbbi hetekben?

1 – hetente többször

2 – hetente egyszer

3 – egyszer-egyszer, de nem rendszeresen

4 – volt már, hogy valami váratlan közbejött, de nem ismétlődött meg

5 – egyszer sem

Ha változtatnál, válaszolj még egy kérdésre:

„Mit tehetnék azért, hogy az edzéseim rendszeresek maradjanak?”

Talán továbbra is ott motoszkál benned a kérdés, hogy az edzettséged, más terveid vagy kötelezettségeid lehetővé teszik-e a futócélod megvalósítását. Figyeld magad a következő hónapban is! Nem biztos, hogy néhány hét elteltével meg kell kérdőjelezned a célt, amit kitűztél magad elé. Ám ha továbbra is úgy látod, hogy egyre távolabb kerülsz az eredeti edzéstervedtől, gondold át még az év első hónapjaiban, hogyan tovább. Kísérletezz önmagaddal, meg persze fuss, és érezd magad egyre jobban közben!

További hasznos tippeket kaphatsz Orsitól az Álmodj, tervezz, fuss! című könyvben is!