Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Jön a hideg, most akkor abba kell hagyni a futást?

Istock | A futás egészéves sport, amit hidegben épp úgy lehet űzni, mint a legnagyobb melegben

Semmiképp!

Egész nap szakad az eső a reggel hideg és ködös. Este tiszta nyálkás-párás minden. Ilyenkor még a kutyát sem viszik ki sétálni, nemhogy futni menni… Sok kezdő futó elbizonytalanodik ilyenkor, és teszi fel a kérdést: Kell ez nekem? Hidegben, sötétben futni? Inkább bemegyek egy edzőterembe vagy otthon egy torna videóra tornázom - gondolják sokan. Ez is megoldás, de egyáltalán nem kell lemondanod a futásról, mert a futást egész évben érdemes művelni, hogy miért, mindjárt el is mondom.

Annak idején kora nyáron kezdtem el futni. Jó volt, hogy a hajnali nap már simogatta az arcomat. Imádtam, hogy csak felkaptam a trikómat, sortomat és már indulhatott is az edzés. Aztán amikor megérkezett a hidegebb idő, a lelkesedésem is alábbhagyott kissé. Fogalmam sem volt, hogyan öltözzek, másképp fussak-e és egyáltalán mi ilyenkor a teendőm. Aztán szép lassan beletanultam és bevallom, ma már jobban szeretek az őszi téli szezonban futni, el is árulom, hogy miért.

 

Fejben helyre rak a vacak időjárás

Nálam egy jó ideje az őszi-téli szezon a mentális erősítés időszaka. Tavasszal-nyáron tele van futókkal, családokkal, kirándulókkal a megszokott futóútvonalam, de ahogy beköszönt a hideg-esős időszak, majdhogynem egyedül maradok. Nekem hihetetlen erőt tud adni, ha ramaty időben sikerül teljesítenem az aznapi célt, amit, kitűztem magamnak. Amellett, hogy jó érzés utána libabőrős testtel állni a forró zuhany alatt, elképesztő büszkeség és magabiztosság tölt el, miután lenyomtam az edzést. Ilyenkor mindig arra gondolok, hogy a versenyeken sem tudom megjósolni előre az időjárást, viszont így, hogy nehezebb körülmények között is simán kimegyek futni, szinte már nem is számít majd, hogy milyen idő lesz aznap. Egy idő után pedig összefoly

Egy kora tavaszi verseny vagy cél folyamatos motivációt ad

Négy éve kitaláltam, hogy szeretném teljesíteni a márciusban megrendezésre kerülő Balaton Szupermaratont. Mivel a verseny a szezon elején van, bizony a novembertől február végig tartó felkészülést nem lehet ellinkeskedni. Nekem ez folyamatos motivációt ad, hiszen tudom, hogy minden egyes edzésemmel közelebb kerülök ahhoz, hogy teljesítsem a versenyt. Találj te is versenyt, amit szívesen teljesítenél, nevezz be, utald el a nevezési díjat, és hidd el, a motivációs mutatód megugrik. Ha nem szeretnél versenyezni, akkor lehet a motivációd az például, hogy tavaszra le tudd futni a 10 kilométert vagy a félmaratont, megszabadulj a felesleges kilóktól. Tavaszig van jó pár hónap, a télen befektetett energia megtérül!

Tárt karokkal vár az erdő

Ha eddig nem nagyon merészkedtél terepre, ne hagyd ki az őszi-téli erdőben futás élményét! Nekem, városi lánynak minden ilyen őszi terepfutás egy csoda. Hidd el, nagyon jót tesz a testednek és a lelkednek is, ha ebben az időszakban a természetben futsz. Ilyenkor már sokkal kevesebb a turista, nincsen annyi rovar, zavartalanul lehet élvezni az avaron futást. Az erdő mindig annyi gyönyörű kincset tartogat, hogy meglátod, lelkileg feltöltődve fogsz hazaérni. Egy biztos: esős-szeles időben elindulni a legnehezebb. De ha már egyszer kimentél a meleg lakásból, és elkezded az edzést egy erdei ösvényen, lépésről-lépésre egyre jobban fogod élvezni, és elönt az elégedett boldogság érzése.

 

Színesítés keresztedzéssel

Sokáig azt gondoltam, hogy a futó csak fut. Aztán rájöttem, hogy ez nem igaz. Ahhoz, hogy a lendület és a motiváció megmaradjon, hogy fejlődjenek a futásnál nem használt izmok, hogy néha megnyújtsuk az egész testet, érdemes választani egy kiegészítő sportot, amit szívesen csinálsz. Én néhány évig úsztam a futás mellett. Aztán jött a kerékpár, majd a funkcionális edzés, most épp a crossfit van soron. A keresztedzés nem csak másfajta kihívás elé állítja a testedet, de újfajta motivációt is ad a futóedzésekhez. Én például meglepődve szoktam tapasztalni, hogy mennyit fejlődök futóként a beiktatott keresztedzésekkel.

 

Ha kimarad egy-két hét, nem dől össze a világ

Végezetül egy nagyon fontos üzenet. Most egy nagyon különleges időszakot élünk. Lehet, hogy az életedbe most nem fér bele annyi futás, mint korábban. Lehet, hogy nem akarsz kockáztatni egy megfázást most, a járvány idején. Ezért azt javaslom, hogy most tényleg csak annyit és úgy fuss, amennyi és ahogy ez most belefér. Az őszi-téli időszakban más az anyagcserénk, más az életciklusunk és a motivációnk. Nem kell ráfeszülni annyira az edzésekre. Azt gondolom, hogy egy konkrét időre beiktatott aktív pihenő is lehet jótékony hatással. Ha kimarad egy-két hét valami miatt, még nem dől össze a világ. Járj el nagyokat sétálni, étkezz egészségesen és amint lehet, kezd el újra az edzéseket. Hiszen mi jórészt hobbifutók vagyunk. Azért sportolunk, mert örömünket leljük benne. Kísérletezz nyugodtan te is, nézd meg, mi és hogyan esik jól ebben az őszi-téli időszakban. Hajrá!