Futó és fitt csajok az Instáról @annacholnoky | Futásról Nőknek

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Futó és fitt csajok az Instáról @annacholnoky

Instafutók

Anna a futás mellett keményen CrossFitezik, és olyan gyakorlatokat csinál, hogy csak kapkodjuk a fejünket.

Cholnoky Anna igazi mozgásszerető, örökmozgó csajszi. Sportos családja révén már kiskorában megszerette a mozgást, de igazi megszállottá a CrossFit felfedezése tette. A változatos és igazán erőtpróbáló feladatokat a férfiakat megszégyenítően tolja.

Amit mindenképpen szögezzünk le: brutálisan erős vagy! Honnan jött ez a sportszeretet, ez a megszállottság? 

A sport egész életemben jelen volt. Óvodás koromban kezdtem úszni, télen a családommal síelni, snowboardozni jártunk és emellett már gyerekkoromban rengeteg különböző sportot kipróbáltam a tenisztől a jazz baletten és a röplabdán át a vitorlázásig mindenfélét. Versenyszerűen nem sportoltam soha. Sokáig foglalkoztam síoktatással, elsősorban gyerekek részére. 

Honnan jött az ötlet, hogy kipróbáld magad a CrossFitben?

Sokáig jártam konditermi csoportos órákra, azon belül is inkább a keményebb, fárasztóbb edzéseket kedveltem. Néhány évvel ezelőtt egy barátnőm összeszervezett egy kisebb lánycsapatot, hogy egy edző tartson kiscsoportos edzéseket nekünk a TF pályán. Mivel tudta, hogy aktívan sportolok, elhívott engem is, hogy lenne-e kedvem. Azt válaszoltam, hogy amennyiben lesz legalább annyira fárasztó, mint az akkori edzéseim, akkor szívesen csatlakozom. Az első edzés után napokkal később is izomlázam volt, megállapítottam, hogy akkor ezek elég kemény edzések lesznek, tehát benne vagyok! Az egész nyarat végigedzettük a TF pályán: a 30-35 fokban futottunk, trx-eztünk, padra ugráltunk és elkezdtünk kisebb kettlebelleket használni. Az ottani edző révén ismertem meg utána a CrossFitet és szerettem bele ebbe a sportba.

Ha 10 évvel ezelőtt valaki azt mondja nekem, hogy súlyt fogok emelni, kinevetem. De sosem gondoltam volna, hogy valaha végre tudok hajtani akár egy darab szabályos húzódzkodást is.

Milyen gyakran jársz edzésre?

Jelenleg egy térdsérülésem van, így teljesen felborult a megszokott heti rutinom. Normális esetben hetente mondjuk 5-6 alkalommal edzem. Egy vagy két pihenőnapot igyekszem tartani – esetleg ezeken a napokon beiktatok valami más sportot: úszást, futást, nagy ritkán jógát. Bevallom, ez utóbbi sokszor nagyon unalmas nekem, de próbálkozom. Alapvetően az a különlegessége egy CrossFit edzésnek, hogy minden edzés más. Vannak alap gyakorlatok, amikből felépülnek a feladatsorok, és ezeknek különböző kombinációját végezzük az edzéseken. Ezek a feladatsorok nagyon változatosak és leginkább intenzívek. Tartalmaznak különböző elemeket olimpiai súlyemelésből, erőemelésből, szertornából, használunk kettlebellt, ugrólókötelet, evezőgépet, kötelet mászunk vagy akár lehetnek benne hosszabb-rövidebb futások is. Egy-egy versenyen pedig az úszás is bekerülhet a feladatok közé. Az egyik mottója a sportnak, hogy ‘Prepare for the unknown and the unknowable’ – tehát tényleg úgy edzünk, készülünk, hogy bármilyen váratlan feladatot meg tudjunk oldani egy versenyen is akár.

Milyen egy CrossFit edzés menete?

Egy klasszikus CrossFit edzés a megfelelő bemelegítés után általában valamilyen súlyemelő feladattal kezdődik. Ezt követik az adott napi gyakorlatsorok, az aznapi WOD, azaz ’Workout of the Day’. Ezeket vagy időre kell teljesíteni, például egy bizonyos gyakorlatból 12 perc alatt minél több ismétlést/ kört elvégezni, azaz ‘AMRAP' = 'as many reps/ rounds as possible'. Most mondok egy nagyon egyszerűt: 10 guggolás, 10 húzódzkodás, 10 fekvőtámasz, 10 felülés és a cél, hogy az adott időn belül minél többet csinálj ezekből. Vagy mondjuk van egy adott gyakorlatsor, megadott feladatokkal és azok mennyiségével és ezt kell a lehető leggyorsabban elvégezni. Emellett van külön súlyemelő edzés, ahol nagyrészt a technikai fejlődésen van a hangsúly vagy adott esetben az erőfejlesztésen, van külön gimnasztika is, mely leginkább a saját testsúlyos feladatok helyes elvégzésére vezet rá, mint pl. húzódzkodás, kézállás, kézenjárás, tornagyakorlatok a gyűrűn vagy nyújtón. Ha lehetőségem engedi, heti 1x mobilizációt is beiktatok: a nyújtás és hengerezés elengedhetetlen ilyen fizikai igénybevétel mellett.

Van-e kedvenc gyakorlatod és miért ezt szereted a legjobban?

Sok mindenkinek a mumusa, de nekem az egyik kedvencem az egylábas guggolás, azaz a ’pistol’. Nagyon szeretem még a ’box jump over’t-, ahol egy 50 cm magas dobozon át kell ide-oda ugrálni. Általában jobban bírom a ’tüdősebb’ gyakoratsorokat, mint azokat, ahol nagyobb súllyal kell dolgozni. Fél éve kapcsoltam át arra az agyamat, hogy kifejezetten örüljek annak, ha valami olyan gyakorlat következik, amit nem szeretek mivel az valószínűleg kevésbé megy, így lehetőségem van azt gyakorolni.

 

Thank you ❤️👟 @reebokhungary

A post shared by Anna Cholnoky (@annacholnoky) on

 

A képeid között van súlyemelő versenyről is emlék. Mesélj egy kicsit erről! 

A CrossFit egyik szerves része az olimpiai súlyemelés is. Így ismertem és szerettem meg ezt a sportágat és volt egy verseny másfél éve, amire elmentem – mindig jó egy kicsit kilépni a komfortzónánkból, igaz? A CrossFit a maga komplexségével sokkal közelebb áll a szívemhez, mint a súlyemelés önmagában. Ezzel együtt nagyon örülök neki, hogy a súlyemelés a CrossFit révén egyre népszerűbb széles körben is. És talán egy picit kezd megváltozni a klisé, ami az emberek fejében a súlyemelőkről, főleg a nőkről él. Rengeteg erős lánnyal találkoztam az elmúlt években, akik keményen dolgoznak a céljaikért, ezért rendkívül motiválóak. És hozzátenném, szuper csinosak is. Emellett egy verseny, illetve az arra való felkészülés mindig ad egy plusz motivációt. A verseny tök jó lehetőség, hogy kihozz magadból olyat, ami a hétköznapi körülmények közt nem biztos, hogy sikerülne.

Van olyan gyakorlat amit hosszasan próbáltál, mire sikerült megcsinálni, amire büszke vagy?

A sérülésem miatt a súlyemelés most háttérbe szorult, így ezen a téren nem tudnék most ilyet mondani. Bár talán egy kívülállónak az is egy érdekes adat, hogy a testsúlyomnál nehezebb súlyt is a fejem fölé tudok juttatni. Vagy, hogy el tudok emelni a földtől több, mint 100 kg-t. Általában amúgy a hosszabb, akár 30-50 perces WOD-okat kedvelem, ahol lehet egy kicsit taktikázni, az energiát beosztani és esetleg a végét jól meghúzni. Mostanában viszonylag sokat úszom, legutóbb annak örültem legjobban, hogy a 33-as medencét sikerült egy levegővel átúsznom!

It never gets easier, you just get stronger💪🏼

A post shared by Anna Cholnoky (@annacholnoky) on

Külön szeretném felhívni a figyelmet a kézenjárós és kézenállásból végzett karhajlításos gyakorlatra, mert elképesztő! Kísérletező típus vagy és addig csinálod, ameddig nem sikerül egy-egy ilyen feladat?

Igen, bár azt gondolom, erre rá lehet kattanni. Sokszor, ha valamit a fejembe veszek, addig küzdök, míg nem sikerül. Vagyis inkább azt mondanám, hogy addig, míg azt nem érzem, hogy kihoztam a maximumot magamból. Egyszer egy verseny kvalifikációs feladatát csináltam. Megcsináltam és nem sikerült jól. Egyszerűen tudtam, hogy tudok ennél jobbat. Leültem, pihentem 10 percet és megcsináltam újra. Jobb eredménnyel. Megérte – bár a többiek a teremben azt gondolták, hogy tuti nem vagyok normális.

It never gets easier, you just get stronger💪🏼

A post shared by Anna Cholnoky (@annacholnoky) on

Mindig van olyan gyakorlat, ami elsőre, másodikra, sőt, harmadikra is teljesen lehetetlennek tűnik. Amiről azt gondolja az ember, hogy ezt ő biztosan soha nem fogja tudni megcsinálni. Viszont - talán ez az egyik legnagyobb titka a CrossFitnek - elég hamar jönnek az apró sikerélmények. Először meglepődsz, hogy mikre képes a tested. Utána pedig már magad is elhiszed: olyan dolgokra vagy képes, amikről nem is álmodtál. Felnőtt fejjel nekiállni kézállást tanulni vagy akár kézenjárni - és mennyien megtanulják! Egy kis kitartással és rengeteg gyakorlással egyébként bárki meg tudja tanulni! Talán ebben hasonlít is a futáshoz, lefutsz 2 km-t, 5-öt, majd rájössz, hogy a 10 is menne. Jön a 12, 15 és akkor meg miért ne tudnál félmaratont futni? Ugyanez a CrossFitben: először csak kisebb súlyokat mozgatsz meg, emelsz fel, majd elkezdesz megerősödni és javul a technika. Így jönnek a nagyobb súlyok. Ráadásul mindig van hova fejlődni, mindig van valami, amiben még jobb lehetsz, amiben még többet szeretnél. Vagy - ami a lányoknál sokszor egy sarkalatos kérdés - a húzódzkodás: a legtöbb lány fejében úgy él, hogy ez egy olyan fiús dolog. Aztán mikor kiderül, hogy te is tudsz húzódzkodni.

Step by step.. walking into 2017🙃

A post shared by Anna Cholnoky (@annacholnoky) on

 

Az egyik legjobb dolog pedig a CrossFitben a közösség. Amellett, hogy rendkívül inspiráló ilyen motiváló környezetben lenni, a legnagyobb dolognak mégis azt tartom, hogy mindig, minden helyzetben mindenki drukkol, segít a másiknak. Egy versenyen például, ha már csak egy valaki dolgozik, a többi versenyző és a közönség egy emberként kiabál neki, hogy sikerüljön befejeznie.

És a futás se megy valami rosszul...mennyi fér bele az edzések mellett?

Korábban elég sokat futottam – sőt, volt idő, míg csak futottam. Egyszer csak én is rájöttem, hogy nem csak 1, de 2 kört is le tudok futni a Margitszigeten. Akkor jött a félmaraton ötlete. Mikor erre készültem, szinte csak futottam és minimális kiegészítő edzéseim voltak. Hosszabb távot igazából nem szoktam futni, 11-12 km-nél többet nem kíván a szervezetem (bár már megfordult a fejemben olyan ‘őrült ötlet’, hogy esetleg egy pár év múlva bevállalom, hogy maratont futok vagy egy triatlon versenyen is kipróbáljam magam… ki tudja? Hetente, de inkább azt mondanám, hogy kéthetente 1x szoktam futni. 5-12 km-t mondjuk, amihez épp kedvem van. Néha szívesen elmegyek 1-1 közösségi futásra is, bár oda igazából inkább a társaság miatt csatlakozom, nem feltétlen a futás miatt.

 Anna és Virág (@viri.the.trainaholic), akivel már szintén készítettün egy rövid bemutató interjút az oldalon. 

Mi volt a futásban elért 3 legnagyobb sikered?  

A félmaraton volt eddig a leghosszabb távom (évekkel ezelőtt). Néhány hónapos felkészüléssel 1.50-es idővel teljesítettem, akkor ez volt a célkitűzésem és ez sikerült is. Vicces, hogy amióta CrossFitezem, sokkal jobb időket futok. 5-10 km-es távon a 4.40-5.00 perc/km-t simán tudom tartani, annak ellenére, hogy tényleg ritkán futok. Így mondhatjuk, hogy erre büszke vagyok!

Szerinted a futás-erősítés megfér egymás mellett? 

Sok súlyemelő fél attól, hogy a futástól elfogynak az izmai, és sok futó fél attól, hogy a súlyemeléstől túl izmos lesz. Ez egy bizonyos szint felett nyilván így van. De azt gondolom, hogy egy olyan hobbi sportoló számára, mint én, nem zárja ki egymást a kettő. Én alapvetően azért sportolok, mert élvezem. Azért szeretek futni is, mert nagyon jól kikapcsol. Ha egyedül futok, a saját gondolataimba merülök és jól ki is fárasztom magam. Ha pedig valakivel vagy valakikkel futok, az egy szuper kis program lehet. Tehát akinek nincsenek bizonyos fix céljai egyik sportágban sem, ami kizárná a másik mozgásformát és élvezi mindkettőt, akkor miért ne?

Olyan színes az életed, hogy szinte fáj abbahagyni a kérdéseket, de az utolsó az, hogy kicsit mesélj a "nem sportoló" Annáról. 

Rendkívül szerencsés vagyok a családomat tekintve. A szüleim fiatalok, fiatalosak, sportosak és nagyon büszke vagyok rájuk, mivel aktívan sportolnak most is: síelnek, sífutnak, vitorláznak, heti rendszerességgel futnak 10-15 km-es távokat, anyukám emellett bodyartra jár, apukám úszik és nyáron szörfözik. A családban a húgom 'az élsportoló': a riói olimpián részt vett szörfösként és 9-szeres szörf magyar bajnok. Emellett sí-, szörf- és vitorlásoktató is. Az öcsém régebben rengeteget biciklizett. Ő is szokott szörfözni, síelni. Most mindketten szintén CrossFiteznek és úsznak is. A húgommal ez egy közös programunk: legalább heti 1x együtt úszunk! Szabadidőnkben is szoktunk együtt sportolni az egész családdal: nemrég sífutni voltunk mindannyian együtt, ha pedig az időjárás engedi, túrázunk. Nagyon szeretek a friss levegőn, a szabadban lenni, akár futni vagy kirándulni. A hétköznapokban marketingesként dolgozom. De az irodai élet mellett állandó mozgásban vagyok, sőt, sokszor az irodában is. Tudom, hogy sokszor más fordulatszámon pörgök, mint mások körülöttem.

Szeretek új sportokat is kipróbálni. A falmászás nagyon érdekel egy ideje, de még nem jutottam el odáig, hogy kipróbáljam. Ez lesz a következő! Az edzések és a munka mellett szinte mindig csinálok valamit, például sokat járok színházba. Arra viszont tudatosan figyelek, hogy legyen hetente néhány olyan este, amikor pihenek és csak főzök otthon vagy olvasok. Hétvégente pedig nincs jobb egy kényelmes reggelinél/ brunch-nál a barátaimmal!