Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Futás az ünnepek alatt

Istock | A karácsonyi ünnepek alatt is van helye a futásnak

5 tipp, hogy karácsonykor is gond nélkül futhass.

Az ünnepi időszak, a karácsony, az év vége sokak számára különleges. Nincs baj azzal sem, ha ilyenkor teljesen félreteszed a futást: Ha úgy érzed, elfáradtál, kell a kikapcsolódás, ne fuss, hobbi futóként szerencsére megtehetjük, hogy azért futunk, mert jól esik, örömet okoz a sport. De ha mégis úgy érzed, hogy az ünnepi hangulatba belefér egy kis kocogás, mi támogatunk.

 

Tervezd meg!

Habár van, akinek beválik az „ahogy esik úgy puffan” hozzáállás, azért általában szeretünk rendszerben gondolkodni, ha az edzésekről van szó. Nagy vonalakban legyen meg a fejedben, hogy melyik napokon és mennyit tervezel futni, és ezt mikorra fogod tudni beilleszteni a napba. A legtöbb családnak azért megvan a szokásos karácsonyi menetrendje, hogy mikor van a nagy családi összejövetel, nagyjából meddig szokott tartani és így tovább. A leghatékonyabb talán az, ha reggel letudod az edzésedet, és a nap további részében készen állsz minden családi programra. Persze, lehet olyan családi ütemterv, ahol inkább a reggeli ünneplés a megszokott, ilyenkor adott a délutáni, esti futás ötlete. Azért arra vigyázz, hogy a sötét utcákon merre futsz! Jópofa közös időtöltés lehet, ha megkéred az egyik rokonodat, hogy kísérjen el futva vagy biciklivel. Miért ne lehetne új ünnepi hagyományként beépíteni az együtt edzést?!

Légy rugalmas!

Az előző pontban leírtaknak némiképp ellentmond ez a tanács, de nagyon fontos, hogy a futás helyét találd meg az ünnepi időszakban és ne fordítva. Ha elhúzódik egy családi vacsora, betoppan egy meglepetésvendég vagy csak át tudod élni az ünnepi pillanatot, ne hagyd, hogy az előre eltervezett edzésed vessen véget ennek. Ha reggeli futásra készülsz, de a család apraja-nagyja is korán kel, és ez egy olyan ritka pillanat, amikor minőségi időt tudnátok együtt tölteni, akkor ne toporogj a futócipődben, nyugodtan dobd le, és legyetek együtt! Edzésről edzésre épülsz és erősödsz, de tényleg nem ezen az 1-2 kihagyott edzésen fog múlni egyik futós célod sem. Persze senkinek sem szeretnénk megmondani, hogy mit csináljon, ha téged feszélyez az, hogy nem végezted el az edzést, nyugodtan szaladj egyet, de ha kihagyod, ne érezz egy fikarcnyi lelkiismeretfurdalást sem! A „Nincs kedvem”, „De esik, rossz idő van”, „Ma nem akarok elmenni” mondatok csak kifogások, de a „Karácsony van, és végre békében, rohanás nélkül együtt tudunk lenni” az bizony jó ok az edzés kihagyására. Ha az edzésre nincs időd, de valamit mozognod kell a jó közérzet miatt, nyomj le egy gyors tornát, ugrókötelezz, lépcsőzz, fuss pár gyorsítót. Ezekben jólesően elfáradsz majd, elillan a hülye bűntudat, de időben kevesebbet vesznek el a napodból.

Figyelj másokra!

Nem ritka jelenség, hogy karácsonykor az egymástól távol élő családok is összejönnek, együtt töltenek pár napot, ilyenkor kicsit zsúfoltabbak lehetnek a lakások. A megszokott futás előtti készülődést talán le kell rövidítened, nem biztos, hogy örülnének a rokonok, ha hajnalban hatszor másznál át a fejük felett, mert ott maradt a zokni és a futóöv meg a pulzuspánt is. Készülj fel előre! Minden futáshoz szükséges dolgot készíts elő már este, hogy másnap tényleg ne kelljen mérgezett egér módjára rohangálnod. Egyébként az előre kikészített ruha már önmagában elköteleződés a reggeli futás mellett, nehezebb lesz lemondani vagy ellógni a feladatot, ha már ennyi mindent tettél érte.

Lásd meg a lehetőséget!

El kell szaladni még egy ajándékért a csomagautomatához? Szükség van egy kiló lisztre a sütihez? Nem gond, jelentkezz önként, hogy elszaladsz a boltba, postára, csomagot átvenni. Persze a heti nagybevásárlást nem ildomos átizzadt futócuccban intézni, és egy fél kanapéval a hátadon se fuss haza, de ha csak egy könnyű kis apróságot kell elhozni, miért ne köthetnéd össze a kellemest a hasznossal? A postaládába bedobálni a képeslapokat (ha híve vagy a régi szokásoknak), átvenni egy előre megrendelt csomagot nyugodtan tudsz futócuccban is. Gyakorlatilag nem is kell, hogy fuss az adott tárggyal, akár haza is viheted gyorsan, de legyen egy apropó a futásra, hogy „ha már kimozdulok otthonról és úgyis át kell öltözni, miért ne futhatnék egyet?”

Mesélj, mutass példát!

Amikor a reggeli futás után hazaérkezel majd a család zsibongó életébe, biztosan megkérdezik: „Milyen volt a futás?” Vagy az is lehet, hogy a karácsonyi vacsoránál egy távoli és régen látott rokon fordul oda hozzád néhány olyan kérdéssel, melyeket ezerszer megválaszoltál már. Például: „Minek szaladgálsz ennyit?” „Jaj, de jó, hogy ennyi időd van futkározni!” „És nem teszi tönkre a térded ez a sok mozgás?” „Aki ennyit fut, az karácsonykor zabálhat, igaz?” „Hányadik lettél a legutóbbi futóversenyeden?” Ismerős kérdések,ugye? Na, ilyenkor vegyél egy nagy levegőt, beszív, kifúj, és mosolyogva válaszolj. Az a helyzet, hogy az emberek nagyobb része ezeket a kérdéseket egyáltalán nem bántó szándékkal teszi fel. Próbáld megfordítani a dolgot, és vedd úgy, hogy most van lehetőséged kifejteni, miért is szeretsz futni. Használd ki az alkalmat, mesélj el minden szépet a futásról, csak jól járhatsz vele, mert ha át tudod adni, lehet, hogy megváltozik a kérdező véleménye. Ha pedig nem, legközelebb nem fog kérdezni róla, mert annyit beszéltél. Mindenki nyer! Karácsonykor ne legyél sértett, dacos futó, inkább mutasd meg, hogy milyen kiegyensúlyozott és boldog leszel a futástól. 

 

Békés, boldog, futást csak mellékesen tartalmazó karácsonyi ünnepeket kíván a Futásról Nőknek Magazin csapata!