Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Belső erő a futásban: 10 perces motivációs gyakorlat

Istock | Minden futónak szüksége van a motivációja megerősítésére időről időre

A testi-lelki (futós) harmóniáért.

Az elmúlt hetekben igen különleges helyzetbe került mindenki a járvány miatt. A felborult életritmus és napirend mind fizikailag, mind lelkileg erősen hat az emberre – ráadásul a futóéletünket a versenyek, a futós események elmaradása miatt erős bizonytalanság jellemzi. Az alábbiakban egy olyan egyszerű módszert szeretnénk nektek bemutatni, amely egy kis mentális segítséget nyújthat a futóknak a nehézséget jelentő időszakokban.

 

 

Meditációs gyakorlat futóknak

Miért ne hívhatnánk segítségül a képzeletünket egy ilyen helyzetben? A képzelőerő pozitív felhasználása ugyanolyan mentális erősítéssel bír, mint a futás. Arra tanít meg bennünket, hogy a gondolatainknak hatalmas ereje van, csak okosan kell használnunk azokat. Újra abba az irányba állíthatnak minket, ahová el szeretnénk jutni. A meditáció egy rendkívül erőteljes és igen hatékony módja annak, hogy ismét megszilárdítsuk a lélek, az elme és a test kapcsolatát. Az alábbi gyakorlat mindössze napi 10 percet vesz igénybe, és valóban sokat segíthet abban, hogy újra harmóniába kerüljünk – legalább egy kicsit – önmagunkkal, a futásainkkal vagy az életünk bármely területével kapcsolatban, ahol egyensúlyvesztést érzékelünk.

 

 

A gyakorlat

Meddig tart? 10 perc

Milyen gyakran érdemes végezni? Naponta

 

Lépések:

• Ülj le, helyezkedj el kényelmesen.

• Állítsd be az órát, hogy 10 percnél jelezzen.

• Hunyd le a szemed! (De előtte természetesen olvasd el az alábbiakat.)

• Hívj elő magadban olyan futással kapcsolatos élményeket, amelyek jól érzéseket ébresztenek benned, amik mosolyra fakasztanak. Lehet ez egy emlékezetes edzés vagy verseny, ami azért maradt mert benned, mert jól sikerült, vagy egy nagyon szép helyen zajlott, vagy olyan emberekkel futottál, akiket nagyon szeretsz, és így tovább. Érezd a nap sugarait, a szellő érintését a bőrödön, lásd a lelki szemeid előtt a tájat, amerre futottál, idézd fel a hangokat, amiket hallottál, lehet ez például a szurkolók buzdítása, a madárcsicsergés, a szél zúgása vagy a kedvenc dalod, ami közben ment a füledben. Bármilyen futós emlék működik, amire szívesen emlékszel vissza.

• Ha elkalandozna a figyelmed, térj vissza a szép emlékhez, vagy idézz fel egy hasonlóan jót. Az a lényeg, hogy ebben a 10 percben ezeket a pozitív futós emlékeket játszd le a „belső mozidban.”

• Amint bármi negatív érzet vagy gondolat megjelenik, ne ragadj le nála, engedd tovább, vidd vissza az elmédet, a lelkedet a szép emlékekhez.

• Amikor jelez az óra, a saját tempódban térj vissza az itt és most pillanatába. Ezután akár le is jegyezheted a meditáció során megjelenő, számodra legjobb pillanatokat! A nap további részében pedig engedd magadnak megtapasztalni, hogy miként hatott rád ez a gyakorlat.

 

Személyes tapasztalat

Mivel nemrégiben én is egy kisebb futós motivációs gödörbe kerültem, több mint egy hete minden nap elvégzem ezt a gyakorlatot. Egyrészt segít abban – főleg akkor, ha meditációs zenét is hallgatok közben –, hogy letegyem a stresszt. Másrészt pedig, ami még fontosabb, újra és újra emlékeztet arra, hogy miért is szeretek futni – akkor is, ha épp nagyon nem szeretek futni, és nem is megy jól. A megfelelési kényszer igazi csapda, és mikor nem vagyok éppen a topon, akkor meg különösen alattomos egy jószág, legalábbis nekem. Kell tehát, hogy tudatosan elővegyem a pozitív futós képeket, amik ezen a nehezebb perióduson át tudnak lendíteni.

 

 

„Új kezdet”

Amikor a futós motiváció fenntartását segítő technikákat keresgéltem, akkor bukkantam rá egy futós cikkben a fenti gyakorlatra. A cikkben Melody Fairchild, amerikai futó, futóedző ír arról, hogy számára milyen módszer segített megerősíteni a test és az elme kapcsolatát, valamint fenntartani a motivációt a sportban.

Melody az 1964-es olimpia 10.000 méteres síkfutásának győztese, Billy Mills Wokana című könyvéből inspirálódott. Az indián származású Mills kötetének címe lakota nyelven „új kezdetet” jelent, és egyik fontos üzenete, hogy igyekezzünk fókuszálni a boldog pillanatokra. Melody hónapokon keresztül minden nap elvégezte a meditációt: állítása szerint a gyakorlat újra megtanította összepontosítani, ismét rálelni a saját útjára, valamint megerősített az intuícióját is.

 

Ez a realitás időszaka

Mostanában egyre gyakrabban hívják fel a pszichológusok, a lélektannal foglalkozó szakértők az emberek figyelmét arra, hogy ez bizony nem az a periódus, amikor mindenáron a maximumot kellene nyújtanunk, vagy a produktivitás, az önmegvalósítás területén éteri magasságokban kellene repkednünk. Ebben a bizonytalan, kissé kontrollvesztett állapotban már az is kiváló eredmény, ha nem esünk szét teljesen, és nagyjából kézben tartjuk a teendőket a munka, a háztartás, a család terén. Ez nem a tökéletességre törekvés időszaka, hanem a realitásé.

 

 

A cikkhez felhasznált forrás: podiumrunner.com