Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

A futás az élet egyszerűbb, “miniatűr” leképezése - interjú Ruscsák Kriszta ultrafutóval

Ruscsák Krisztina gyűjteményéből | Ruscsák Krisztina (középen) az hazai ultrafutás új szereplője, aki rendkívül tudatosan építkezik, eredményei pedig igazolják őt

Futócsajok az Instáról: @ruscsakkriszta

Kriszta berobbant az ultrafutás világába és letette a névjegyét. Ma már mindenki ismeri, aki egy kicsit is követi az ultrásokat. Kriszta 3 órán belüli maratont fut, és 5 perces kilométerekkel futotta le az első 6 órás versenyét is, majd 2019-ben ezen is túl szárnyalt, 78,909 kilométeres futásával uralta a 2019-es világranglistát. Eddigi egyetlen 12 órás futásán pedig 137, 966 kilométert teljesített. 

 

Azt olvastam, hogy 2014 környékén kezdtél futni. Miért kezdtél el futni és hoztál-e bármilyen sportmúltat magaddal?

2014-ben egy egyetemi csoporttársam le akarta futni a Budapest Félmaratont, belőlem pedig rögtön kibukott a versengő énem, hogy ha ő le tudja futni, akkor én is! Ő végül nem indult, én 1:48-as idővel teljesítettem. Itt kezdődött minden, de akkor még nem futottam rendszeresen, az a következő években fokozatosan jött. Különösebb sportmúltam nincs.

 

Mi a foglalkozásod? Mi a futáson kívüli hobbid?

Orvos vagyok, 2017-ben, diplomaszerzés után költöztem ki Göteborgba a (most már) férjemhez, aki svéd. Megtanultam a nyelvet, és 2018 óta a Göteborgi Egyetemen dolgozom. A futáson kívül sok minden érdekel, de még egy ilyen domináns hobbira nincs időm.

Honnan jött az ultrafutás gondolata?

Már az első maratonomon éreztem, hogy a hosszútávfutás nekem való, mindig is türelmes típusú futó voltam, aki tartalékol, beosztja az erejét, és élvezi, hogy a végén erős. Engem nem nagyon látsz versenyen fejreállni vagy elfogyni, mert nem szeretek kockáztatni, kerülöm a kiszolgáltatottság érzését. Ennek van hátránya is, sokszor annyira biztosra akarok menni versenyeken, hogy túl sokat hagyok benne, nem nyújtom a maximumot. Nem sietek távot emelni, eleinte félmaratonon és maratonon akartam fejlődni, mostanra a félmaraton már nem érdekel, de maratonon még szeretnék, és tudnék is javulni. Az első ultra, amire igazán céltudatosan felkészültem, egy 6 órás volt 2018-ban, azóta futottam még egy 6 órást, egy 100km-es és egy 12 órás versenyt.

 
Ruscsák Krisztina gyűjteményéből
|
Jelenleg 2 óra 59 perc a maratoni legjobbja

 

Az utrafutók esetében nagyon pengeélen táncol az emberi szervezet. Mennyire vagy sérülékeny? Mire kell odafigyelned és mi az, ami segít elkerülni a sérüléseket?

Nagyon óvatos vagyok, nem futok fájdalommal, pláne nem fájdalomcsillapítóval. Edzéstől még sohasem sérültem le, de a tavalyi ultraversenyek megviseltek, mindegyik után visszafogottabban kellett edzenem pár hétig, hogy ne legyen sérülés belőle. A 12 órás után különösen lassan szedtem össze magam, de ebben az átlagosnál feszítettebb munkatempó is közrejátszott, szombat éjfélig versenyeztem Barcelonában, hétfő reggel már operáltam Göteborgban, hetekig túl keveset aludtam. Ezek után át kellett gondolnom, hogyan tudok a jövőben fenntarthatóan versenyezni, és amúgy sem akarok egy bármi másra alkalmatlan “futótestet”, úgyhogy jelenleg keresem azokat a kiegészítő sportokat, amiket szívesen csinálok: falmászás, úszás, konditeremben tanácstalanul sétálgatás. 

Amellett, hogy hosszúakat futsz, bitang gyors is vagy. Most Lőrincz Olivér az edződ, végig edzővel dolgoztál már akkortól, hogy elkezdtél futni?

3:37 volt az első maratonom, és amikor 2018-ban elkezdtük vele a közös munkát, 3:15 volt a PB-m. Ebből csináltunk egy év alatt 2:59-et. Előtte jártam futóiskolába, egy ideig a Sashegyi Gepárdokhoz is, de aztán külföldre költöztem.

Most személyre szabott edzésterved van, ha jól gondolom. Hogyan épül fel egy heti edzésed?

Igen, hetente kapom a tervemet. Heti hatszor futok, ebből kettő-három résztávos edzés, egy hétvégi hosszú, a többi könnyű rövid.  Ezek 1-2 órás edzések, tavaly egész évben volt talán három 3 órás futásom, ennél hosszabb nem. Ultrás mércével nem futok sokat, 10 óránál vagy 125 kilométernél sosem volt még nehezebb edzéshetem. A pulzuskontrollal történő edzés sokak fejében egyenlő a leláncolt vánszorgással, de egy jól megírt pulzus alapú tervvel simán lehet minőségi gyorsmunkát végezni, ráadásul úgy, hogy nem ölöd meg magad sem a mennyiséggel, sem az intenzitással. 

 

Bőven vannak szuper eredményeid aszfalton és terepen, ultrán és maratonon. Ki tudsz emelni párat, amire igazán büszke vagy?

Tavaly márciusban 78.9 kilométert futottam a Sixárd 6 óráson, ami 2019 világranglistavezető eredménye, nem mellesleg egy tökéletes versenyélmény volt. Pár hónapra rá Stockholmban futottam egy 3 órán belüli maratont, amiről régebben azt hittem, elérhetetlen álomcél. Utána 8 óra 12 perccel debütáltam 100 kilométeren, itt van egy kis hiányérzetem, mert 8 órán belül akartam, de büszke vagyok rá, mert 1600m+ szintemelkedés mellett nem rossz eredmény. Ez egy nagyon jó félév volt, félek, magasra tette a belső mércémet a jövőre nézve.

Melyik volt eddig életed legemlékezetesebb versenye, és miért?

Amit sosem fogok elfelejteni, az a 2018-as Budapest Maraton. Végig negyedik helyen futottam az országos bajnokság mezőnyében, de a 41. kilométer végén, a Szabadság hídról a Műegyetem rakpartra fordulva hirtelen megláttam a harmadik lányt, körülbelül száz méterre előttem. "Jól van, gondoltam, akkor most meghalunk egy OB bronzért". Elkezdtem hajrázni, a 42. km 4 percen belüli lett, a végső pár száz métert pedig 3´20-as tempóban rohantam végig, de sikerült, OB harmadik lettem. Fogalmam sincs, honnan volt ennyi energiám, a legvégén már a kézujjaim hegyéig égetett a tejsav, és hangosan “egy, kettő, egy, kettőztem", hogy erre a ritmusra tudjam emelni az ólomnehéz lábaimat. 11 percet faragtam a PB-men, tehát nem egy végiglazsált verseny volt. Fantasztikus volt megélni, mennyivel több van bennem, mint gondolnám.

 

 
Ruscsák Krisztina gyűjteményéből
|
Egy újabb sikeresen teljesített ultraverseny

 

Egy 12 órás futás során bőven vannak holtpontok. Ilyenkor hogyan motiválod magad, mi tartja benned a lelket? Vannak mantráid, mondataid, emlékeid, amiket ilyenkor előveszel?

A 12 óráson szerencsére annyira jó napom volt, hogy még zenét sem hallgattam közben. Nehezebb pillanatokban arra szoktam gondolni, hogy most csak pár órán át nehéz, de ez mindig rövidebb idő, mint amennyi ideig (életem végéig) utána büszkén gondolhatok vissza arra, hogy kibírtam és nem adtam fel.

 

Most, ahogy nézegettem az Instádat, rátaláltam egy posztodra a letisztult frissítésről. Mi vált be nálad frissítés terén és mi nem? Mire kell figyelned, mik az egyéni preferenciáid?

Szerencsére erős gyomrom van, mindent kibír. Van egy hígabb gél, amit évek óta használok versenyeken, maratonon félóránként eszem egy ilyet, ultrákon emellé még ropit, puffasztott rizst, bármit, ami szilárd, és lehetőség szerint sós, hogy megtörje az édes monotóniát. Edzéseken leggyakrabban éhgyomorra megyek, de ha verseny közeleg, szoktatni kell az emésztést is. Régebben géllel gyakoroltam, mostanában bármit viszek magammal, amit otthon találok, minél kevésbé optimális, annál jobb.

Mit ad neked a futás, miért szereted csinálni, mi az, amiért fontos számodra ez a sport?

Igényem van magára a fizikai terhelésre, nagyon nehezen bírom az irodai életmódot. Úgy alakult, hogy a futás lett az, ami annyi sikerélményt okozott, hogy komolyabban elkezdtem vele foglalkozni, de biztos más sportágat is ugyanennyire szeretnék. Eleinte a fizikai oldala miatt csináltam, szerettem, hogy haladok, új helyekre jutok el, hogy erősebb, kitartóbb leszek, hogy számszerűen fejlődöm. Mostanában társult emellé egy pszichés vetület is, amibe már az is belefér és értelmet nyer, ha nem minden futás PB: futást az élet egyszerűbb, “miniatűr” leképezésének élem meg, ugyanazokkal a mechanizmusokkal, visszacsatolásokkal. Amíg az életben egyes erőfeszítések, döntések következménye mondjuk évtizedek múlva jelentkezik, a futásban minden kapcsolódás sokkal nyilvánvalóbb, kevésbé áttételes. Ebből egyrészt sokat lehet tanulni, reflektálni, másrészt nagyon könnyű a gyors pozitív visszacsatolástól függővé válni, amit tudatosan próbálok elkerülni.

 

 
Ruscsák Krisztina gyűjteményéből
|
Kriszta nem sietteti a dolgokat, tudatosan építkezik az ultrában

 

Milyen terveid vannak a közeljövőben? Például ha jól tudom, még nem indultál 24 órás versenyen, ilyesmit tervezel? Esetleg szeretnél 12 órán új országos csúcsot futni? (Jelenleg Lubics Szilvi tartja 141,916 kilométerrel, Kriszta ettől 4 kilométerrel futott kevesebbet elsőre.) Milyen céljaid vannak a mostani és az elkövetkező pár évre? 

Ebben a félévben valami teljesen mást szeretnék csinálni, mint tavaly, elindulok a Black Hole-on (egy ultraverseny, aminek előre nem ismert az útvonala, a hossza, és minden technikai "kütyü" nélkül indul minden futó - szerk.), és az Ultra Trail Hungary 112 km-es távján. Emellett megvan az A-szintem a szeptemberi 100 kilométeres vb-re, remélem, sikerül felkészülnöm rá. Persze, izgat a beláthatatlan, vágyom az ismeretlenre, kíváncsi lennék, mit tudnék mondjuk egy Ultrabalatonon, esetleg 24 órán, menő lenne országos csúcsot futni bármilyen távon, de a közeljövőben nem tervezek 12 órást, vagy annál hosszabbat síkon. Ennek még nincs itt az ideje, majd akkor lépek feljebb, ha úgy érzem, maratonon és 100 kilin már nincs tennivalóm.