Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

5 kérdés, amit érdemes feltenned a futóéved tervezésekor

Álmodj-tervezz!

@anonkrudsumlit via Twenty20 | Álmodj, tervezz, fuss - mielőtt elkötelezed magad bármilyen futós cél mellett, gondold át, hogy milyen módon befolyásolja majd a mindennapokat a felkészülés

Elő a papírt és ceruzát!

Nyakunkon az új futószezon. Talán már nagyvonalakban megtervezted a következő futóévedet, de lehet, hogy egy-két nevezéssel megvártad a januárt. Ha még nem írtad tele tervekkel és futóeseményekkel a naptáradat, akkor érdemes feltenni magadnak néhány kérdést.

Az embereket két részre lehet osztani: vannak, akik tesznek újévkor fogadalmat, és vannak, akik nem. Mi, futók egy speciális, harmadik halmazt alkotunk. Hiszen még ha nem is teszünk magunknak semmilyen fogadalmat, akkor is előfordul, hogy jó előre benevezünk egy versenye, vagy azért, mert így sokkal olcsóbb, vagy azért, mert így ehhez tudjuk alakítani a szabadságunkat. Tehát a vágyott versenyünkhöz próbáljuk alakítani az előttünk álló hónapokat, még akkor is, ha ezért néha rohamtempóra kell váltanunk a felkészüléskor. Ha viszont még nem nyomtunk rá a nevezés gombra a hőn áhított versenyre, akkor érdemes tartanunk egy kis önreflexiót, és feltenni magunknak a következő öt kérdést.

 

1.      Ha visszatekintek a tavalyi futószezonomra, mire vagyok legbüszkébb?

A jó és okos tervezés alapja, hogy számot vetsz az elmúlt évi futóteljesítményeddel. Lehet, hogy szuper éved volt, de az is előfordulhat, hogy semmi sem úgy ment, ahogy tervezted. Akárhogy is, lennie kell valaminek, amire igazán büszke vagy. Talán arra, hogy sikerült végrehajtanod a céljaidat, vagy arra, hogy a nehézségek ellenére kitartottál, de akár arra is, hogy képes voltál az újratervezésre. Saját magad elismerése máris ad egy pozitív löketet az újévi tervezéshez és persze egy őszinte alapot ahhoz, ahonnan indulni tudsz.

 

Jegyzeteld le! ...................

 

2.      Mi az az öt tulajdonságom, ami támogat a futásaim során?

A futóév tervezéséhez nem árt, ha tisztában vagy az erősségeiddel. Ezek segítenek ugyanis a céljaid felé vezető úton. Ezen tulajdonságok sokfélék lehetnek, például rugalmasság (az edzések idejét illetően), kreativitás (a futások beillesztése a hétköznapokba), megbízhatóság (az edzésterv teljesítése minden körülmények között) de akár a türelmesség is (a fejlődés ütemének elfogadása). Gondold végig, neked mik azok jellemvonásaid, amiket a hasznodra tudsz fordítani az edzések során és bátran tervezz velük a jövőben.

 

Jegyzeteld le! ...................

Álmodj, tervezz, fuss! - könyv futóknak

Szeretsz futni, és szívesen beszélgetsz, sőt, gondolkozol is róla? Viniczai Andi és Oravecz Orsi, az Futásról Nőknek oldal szerzői, egybecsomagolták hosszútávfutó és coach tapasztalataikat, hogy segítsenek minden futónak céljaik elérésében. Ez az egyedülálló futókönyv egy coaching folyamatot kínál fel neked, amelyben elgondolkodtató kérdéseken, feladatokon, és személyes futósztorikon keresztül dolgozhatsz futó-önismereteden, hogy végül megválaszold a fő kérdést: Hogyan legyek az a futó, aki mindig is szerettem volna lenni?

128 oldalnyi feladat és személyes sztori a futó-fejlődésedért!

 

3.      Melyik az az előbb felsorolt erősségeid közül, ami akkor segít, amikor valami gubanc adódik a futással kapcsolatban?

Legtöbben amatőr futók vagyunk, család és munka mellett hódolunk a hobbinknak. Tudjuk, hogy bármikor adódhat olyan helyzet, ami keresztülhúzza a számításunkat. Ha tudatos sportoló szeretnél lenni, tudnod kell, melyik erősségedre támaszkodhatsz, ha valami gubanc adódik. Kaphatsz egy álommunkát pont a célverseny idejére, kiderülhet, hogy nem jól mérted fel az erőnléted és gyakorlatilag elfogysz a felkészülés felénél, de az is lehet, hogy a motivációd alakul át. Ilyenkor jó, ha tudod, melyik tulajdonságod az, ami átsegít a nehézségeken. A humorod? A találékonyságod? Gondolkodj el ezen is.

 

 Jegyzeteld le! ...................

 

4.      Mi az a futócél, ami reális és lelkesedéssel tölt el?

Ha megtaláltad az erősségeidet, jöhetnek a futócélok. Először olyan célt érdemes keresned, ami a jelenlegi állóképességeddel és az előtted álló edzések mellett reálisan teljesíthető. Ha túl nehéz célt találsz, kínkeservesen kell küzdened, ráadásul a kudarc lehetőségével is számolnod kell. Ha túl könnyűt, akkor lehet, hogy kevésbé lesz motiváló a felkészülés. Onnan fogod tudni, hogy jó célt találtál, hogy örömmel várod és szívvel-lélekkel teljesíted az edzéseket.

 

 Jegyzeteld le! ...................

 

5.      Mi az első lépés, amit meg tudok tenni a célom felé?

Megvan a célod és látod, hogy milyen hosszú út vezet el hozzá. Akkor most fogalmazd meg, hogy mi az első lépés, ahhoz, hogy ezt elérd. Lehet, hogy ez a rendszeres edzés. Lehet, hogy az, hogy leadsz öt kilót. Vagy az, hogy rendszeresen ellátogatsz egy közösségi futóklubba. Esetleg az, hogy keresel magadnak egy futóedzőt. Bármi legyen is, ha megvan az első lépés, onnan már jönni fog a többi is. Jó tervezést és örömteli futókilométereket 2020-ban is!

 

Jegyzeteld le! ...................

Úgy érzed, hogy további segítségre van szükséged? Nézz bele az Álmodj, tervezz, fuss! című könyvbe