Ultrabalaton először és negyedszer | Futásról Nőknek

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Ultrabalaton először és negyedszer

A Balaton egyéni körbefutása a hazai ultrafutók nagy álma. Edit negyedszer, Szilvi először fut neki a nagy körnek.

 Egyéniben lefutni 221 kilométert nem kis feladat. A reggel 7-kor induló egyéniknek végig kell futni a nappalt, az éjszakát és a következő délelőttöt ahhoz, hogy vasárnap délután 2-ig visszaérkezzenek Balatonaligába, ahonnan sok-sok órája útnak indultak. Szembe kell nézniük az időjárással, fájdalmakkal, de legfőképpen önmagukkal. A szintidő 32 óra, ami akár soknak is tűnhet, de ez leszámolva 9 perces kilométerátlaggal van meg. Megkérdeztünk egy elsőbázoló és egy rutinos, eddig 3 UB-n egyéniző futót, hogyan készültek és milyen lélekkel állnak majd be a rajtba. 

Bogárdi Szilvia

Első egyéni Ultrabalaton

2015 óta ultrázik legjobb eredmény 12 órán 122,099 km 

Miért épp az UB-t választottad? 

A tavalyi 12 órás versenyeim után egy 24 órás versenyre szerettem volna felkészülni eredetileg, amihez az UB egyénit szántam egy olyan „tesztnek”, hogy meddig és milyen állapotban tudok futni egy - nappalt és éjszakát is magában foglaló - versenyen. Úgy voltam vele, hogy eljutok, amíg eljutok és kész. Mára ez teljesen megváltozott; hihetetlen boldog lennék, ha sikerülne körbeérni.

Hogyan készültél fel a versenyre? 

Heti 5 edzésem van; a hétfő és péntek pihenőnap, így általában jól tervezhető a hetem. Hétköznap vannak a rövidebb, pörgősebb edzések (10-15 km) és hétvégente van időm a hosszabb, egyenletesebb futásokra (25-50 km). Ez hetente kb. 70-100 km-t jelent. Edzőversenyem csak egy volt ebben az évben (100 km-es OptiVita Velencén), de ott 60 km környékén kiszálltam. Ennek oka, hogy az alapozási időszakom az elhúzódó influenza miatt nem sikerült úgy, ahogy szerettem volna, így – utólag értékelve - március elejére fejben nem voltam rendben és a versenyen bedaráltak az apróbb problémák.

Egyedül vagy edzővel készültél? 

Edzővel készülök, mert szükségem van a kontrollra és a visszajelzésekre.  Az edző által összeállított edzésterv ösztönzőleg hat rám, nagyon törekszem arra, hogy pontosan végrehajtsam azokat a feladatokat, amiket az edzésterv előír. Ha gondom, problémám vagy sikerélményem van, tudom jelezni, meg tudjuk beszélni. Pulzuskontrollal futok, de arra is törekszem, hogy megtanuljak érzésre is futni úgy, hogy nem lesem állandóan az órámat. A munkáját itt is köszönöm!

Van-e olyan edzés vagy akár verseny, ami valamiért extra nehezen ment és bevésődött örökre? Amit az UB-n végig magaddal tudsz majd vinni és erőtmeríteni belőle?

Érdekes módon verseny kevésbé küldött padlóra, mint egy-egy nehezebb edzés. Ezek általában olyan hosszabb futások voltak, ahol tempósabban kellett menni és akkor azt hittem, hogy sosem lesz vége. És tulajdonképpen most egy tippet is kaptam Tőletek; az UB-n lesz időm ezeket az emlékeket is előszedni és erőt meríteni belőlük.

Milyen elvek alapján készítetted össze a frissítést és nagyjából mikkel fogsz nekiindulni? 

Ebben az évben próbáltam ki és több hosszú futás alkalmával teszteltem magamon azt a frissítést, amit az UB-ra is viszek. A szénhidrát és elektrolitpótlást alapvetően italpor formájában viszem be a szervezetembe, ehhez eszegetek fél óránként 1-2 falat rizst, banánt, csokit, ropit, esetleg energiaszeletet. Igyekeztem a frissítés kapcsán másoktól is tájékozódni, nyitott szemmel járni, illetve sok edzésemen feladatszerűen gyakorolnom kellett, figyelve az energiaszintemet. Az UB-n tervezek meleg levest enni; szinte biztos vagyok benne, hogy az a lelkemet is fel fogja tölteni.

Lesz-e segítőd és hogyan fogjátok megoldani a frissítést? 

Zsuzsi és Bandi barátaink kísérnek váltott bringázással, a párom, Miki pedig jön autóval. Zsuzsiéknak már van tapasztalatuk UB egyéni versenyző kísérésében, körülbelül tudják, hogy mire vállalkoznak. Úgy beszéltük meg előzetesen, hogy valahol ott lesznek mindig elérhető távolságban. Miki fogja hűteni az inni- és ennivalót az autóban, illetve szerzi a jeget, amire – az időjárásjelentést elnézve – nagy szükségünk lesz.

A felkészülés során (vagy most a verseny előtt) milyen lelkiállapotban vagy illetve ez változott-e a hónapok során? 

Éppen ezekben a napokban vagyok a leghullámzóbb állapotban ilyen téren. Van egy nagyon kellemes izgatottság bennem, rettenetesen várom, korábbi egyéni teljesítések beszámolóit olvasgatom a neten. Mindemellett egyik pillanatban arra gondolok, hogy én ehhez édeskevés vagyok, míg a másik pillanatban megszáll egyfajta higgadt magabiztosság. Párosban már teljesítettem a kört, illetve volt 2 db 12 órás versenyem, de ez egy komoly ugrás az ismeretlenbe; úgy érzem, hogy az ott szerezett tapasztalatok itt mit sem érnek (vagy legalábbis nem sokat).

Készülsz vagy készültél-e valamilyen módon fejben a versenyre? 

A fejben készülést egyelőre nem bonyolítottam túl: nézegettem az útvonalat, a nehezebb szakaszokat, próbálok valamiféle ütemtervet összeállítani a fejemben, hogy hogyan szeretnék haladni. Zene lesz bekészítve, az sok esetben nagyon tud motiválni. Alapvetően szeretném kiélvezni a pályán töltött időt, annak minden nehézségével együtt.

Van-e bármilyen olyan tanács, mondat, mottó, ami nagyon megragadt a fejedben és tudod, hogy biztosan elő fogod venni majd az út során?

Egyik barátunk, egy korábbi UB-teljesítő szavai rendkívül fognak motiválni: „Csak ügyesen!” :-)

Megvan-e már az induló "szett", az ünneplő ruha? :) 

Az időjárás jelentés mai állása szerint az ünneplő ruha az alábbi: Compressport 3D UltraLight fehér felső, Kalenji CARDIO sportmelltartó (jeladót mindig erre teszem), félhosszú NIKE naci, HOKA Clifton4 cipő, Garmin 920XT óra, SALOMON sapi, Compressport Freebelt öv. Lesz bekészítve még kettő nadrág (hosszú és rövid), 3 db póló (hosszú ujjú és trikófazonú), esőkabát, cserecipő és -zokni probléma esetére. 

Egyedi futócuccok itt!

Huzsvay Edit

Negyedik egyéni Ultrabalaton (2015: 30:33:09 7. hely, 2016: 25:54:45 3. hely, 2017: 25:45:16 2. hely)

2013 óta ultrázik Spartatlon-teljesítő (2017: 33:16:28 21. hely


Ez már a 4. UB-d lesz, és ha minden igaz, eddig mindegyik sikerült, amin elindultál, gratulálunk, minek tudod be, hogy ennyire fekszik neked ez a verseny?

Így van, ez már a negyedik UB-m lesz! Tetszik benne, hogy teljesen ki tudok kapcsolni közben.

A három eddigi teljesítés közül melyik volt a legnehezebb és miért?

A tavalyi nehéz volt! Nagy viharban futottunk, Villámok cikáztak a fejünk fölött és a szél csak úgy dobált minket! Nehéz volt az egyensúlyunkat megtartani. A Siltes sapkám alól nem is nagyon néztem ki. Csak az esőcseppeket figyeltem.

Szerinted könnyebb vagy nehezebb 4. alkalommal odaállni ehhez a pályához?

Még mindig ugyanolyan érzés, mint először! Nagy tisztelettel állok a rajthoz, hiszen ekkora távot lefutni eszetlenül nem lehet.

Van kedvenc részed az UB-n? És leggyűlöltebb? 

A kedvenc szakaszom, amikor 120-130 km körül járok és már alig várom, hogy a Balaton túl felén legyek. Itt már “csak” 10 tulipánt kell összeszedni (karton tulipánokra írják rá 10 kilométerenként a távot). A leggyűlöltebb a vége előtt 3-4 km-rel, itt már azt gondolom-  "az egész verseny központot áthelyezték"

Milyen frissítővel készülsz idén a versenyre? 

Biotech-es termekkel frissítek: izotonic+carbox vagy bcca, energy gél, só tabletta (óránként 1 vagy kettő - a melegtől függően), kalcium, magnézium, energiaszeletet is és magne shotot is viszek az izomgörcsökre. Az asztalról nem nagyon szoktam fogyasztani, esetleg banánt és vizet. A kedvenc kajám 156 km-nél a rizs, ezt már nagyon várom. 

Edit frissítés közben

Frissítő embered lesz?

Az idén kíséret nélkül megyek, így nagyon át kell gondolnom mindent. A korábbi frissítőm, Gugánné Tisztarto Ágnesnek más elfoglaltsága akadt, Drobina Ottilia barátom pedigmeg a versenyen fut váltóban.

Hogyan készültél a versenyre? 

Tavaly 150-220 km-es heteket futottam. Idén kevesebbet futottam, inkább a résztávozás és a dombozás kapott nagyobb hangsúlyt. Talán így jobb lesz az álló képességem.

Van, amit máshogy fogsz csinálni az előző évekhez képest? 

Az edzést másképp alakítottam: tempókat és dombokat futottam, és a végén kötelező fitnesz park. A frissítés marad a régi, hiszen már három nagy versenyen bevált.

Van bármilyen kabalád az UB kapcsán? 

Nincs semmilyen berögzülésem. Egyedüli dolog talán az, hogy a verseny előtti hetekben fejben próbálom lefutni a távot, ilyenkor elképzelem, mikor mit fogok tenni.

Mi jut eszedbe arról itt és most, hogy Balaton?

SZABADSÁG!!!

Mire számítasz idén? 

Úgy érzem tavaly jobban fel voltam készülve, mint idén. Talán ez az edzésnek tudható be. A célom természetesen nem titok: Spartathlon automatikus kvalifikációs idő, ehhez 25 óra 36 percen belül kellene célba érnem. Helyezésre nem is gondolok, mert hosszú a verseny.