Mindent a futásról nőknek Németh Györgyi blogja
Írj nekünk

Örömök-ürömök

19. HÉT FUTÓEDZÉSEI Heti összes eddig:   6.2km, 0:38 h Előző hét összes:    42.7 km, 4:12 h

A fokozatosság elvét figyelembe véve, el tudjuk kerülni az ilyen helyzeteket
Mostanában több olyan információ is ért, amikor valaki nagy lelkesedéssel futott, készült valamilyen versenyre, a végén pedig lesérült. Oda lett a dédelgetett cél, az örömből üröm lett! Legalábbis átmenetileg (mert mindenből fel lehet állni, úgyhogy kitartás kedves lerobbant ismerőseim:))!). Én nem szeretnék (már többször) így járni, ezért igyekszem a fokozatosság elvét tudatosan betartani. (Bár nálam a stresszmentesség elérése a legnagyobb kihívás. Ennek okai megérnének egy posztot. Volt már a gyerekem jég alatt, intenzívem stb.)
 
De nézzük, hogyan is kerülhetünk ebbe a kátyúba? 3-6 hónap rendszeres edzés után, olyan messzire juthat a kezdő futó egykori önmagától, hogy a tükörbe nézve, immár egy profi félmaratonista vagy maratonista képét látja viszont. "Hm, meg tudom csinálni még ebben az évben, hiszen csak úgy visz a lábam, nagyon gyorsan fejlődök. Dobjunk a hosszúhoz 8-10km-t!"
Nagyon impresszív ez a kép, de be kell látni ez a hajó már elment.
Na ekkor jöhetnek a buktatók, azaz a sérülések, betegségek - jelez a szervezet, ha gyorsabbra vettük a tempót mint kellett volna. Én nem állítom, hogy mindenki egy ritmusra működik és nem is szeretnék okoskodni, mert persze hogy én is beleestem ebbe a hibába. Azért tudok róla annyi mindent:)). Viszont bízom a hozzáértők írásaiban, elbeszéléseiben és a tapasztalat könyörtelen törvénye is ráirányította a figyelmemet, hogy  a FOKOZATOSSÁG elfogadása fontos!
Jobb örömmel a célba érni, mint sérüléssel
Jelenleg úgy tűnik, hogy egy kicsit be vagyok ragadva a heti 37-43km közé. A saját edzéseim, a mindennapi stressz, az itthoni feladatok miatt nem mindig sikerül a regenerálódásom. Másnap érzem, hogy nem vagyok annyira kipihenve. Ilyenkor képtelen vagyok feladatos futóedzést csinálni, csak a kényelmes kirándulós tempó esik jól, és az sem mindig túl hosszan. Életem jelenlegi kihívása az, hogy továbblépjek erről a heti km mennyiségről. Te most azt kérdezheted, hogy - De minek? Ez már bőven elég. Ez igaz!  Viszont belőttem a maratont az őszre, és első benyomás csak egyszer van. Szeretném ha nem csalódnánk egymásban, én és a maraton. Úgy fogom fel ezt a távot, mint egy találkozást egy új ismerőssel. Nem lehet ajtóstól rontani a házba! Először meg kell ismernünk egymást, aztán jöhetnek az elvárások. A félmaraton szerelem volt első futásra! Még küzdök az egómmal, hogy elfogadjam - elsőre nem fog menni a 4:00h alatti idő. Nem alkalmas a hely, az idő, a korom a gyorsabb tempóhoz. Így látom ezt ma, 2012. május 10-én. Egy éve még összetettem volna a kezem, ha a félmaratont újra képes leszek megcsinálni. Ma pedig azon agyalok (már több hete!!!), hogy milyen konkrét céllal is fussam azt. Akkor most mi ez az időkényszer? Ezt még elemeznem kell magamban... Addig is úgy döntöttem, hogy alapozással töltöm a májust és maximum 1 feladatos futást teszek az edzéseimbe. Azt az egyet, pedig nem leszek rest átkonvertálni kényelmesre, ha úgy diktálja a testem. Így a jelenlegi hetem a következőképpen néz ki. Hétfő: FitVibe Kedd: 60 perc zsírégető óra, 60 perc BodyART DeepWork Szerda: 6,22km kényelmes tempó 0:38h Csütörtök: 10km kényelmes tempó és - kb 1:00h Péntek: Comb, has, hát váll erősítés Szombat: 8km kényelmes esetleg benne 15perc tempósabb 0:55h (nevezzük ezt feladatosnak...) Vasárnap: 14-16km kényelmes 1:25-1:35 h A vasárnapi futóidőt fogom növelgetni a következő hetekben, a többi marad. (Ha jó erőben vagyok, akkor szerdánként néha 10km-t futok, de olyan is van, hogy amennyiben fáradtabbnak érzem magam, a távot elosztom kedd és szerda között.) Az eddigi adatok szerint az elmúlt három hétben, a következő távokat és időket futottam, heti bontásban.
Visszafelé Tihanyból - edzés közben
 
 kmidő
16. hét444:30
17.hét37.63:49
18.hét42.744:12
Eddigi futásaim itt olvashatóak Tehát, arra kell törekednem, hogy 4:05-4:10h/hét futóidőről stabilan eljussak 4:30-4:40h/hétig.  Ezzel az a célom, hogy megszokja a szervezetem a növekvő terhelést, ami ugye a vasárnapokban fog jelentkezni. A vasárnapokat pedig 1:30-1:40/h-ról szeretném 2:00h-ra alakítani. A maraton előtti hónapokban illik majd a 30-35km-t is megkóstolni, ami 3 órás egybeni futásokat jelent majd. Hát, erre készülök most. Abba meg bele sem akarok gondolni, hogy jelenleg hetente futok annyit, mint amennyit majd ősszel szeretnék egyben. (Emlékszem, régen a félmaraton akkora táv volt a szememben... Ma úgy érzem, bármikor le tudnám futni. Jelenleg a maraton az ismeretlen óriás.) Jó futást a hétre! Írjátok meg, merre futottatok és hogy ment. Készül még valaki a Spar maratonra? Az edzéseim kialakításához használt irodalom: 
Maratoni futás mindenkinek. Richard Nerurkar. (Gold Book, 2000.) RunnersWorld sok-sok száma Womens'Running számai Pulzusmérés.Glázer Tamás. (Cser Kiadó. 2010.)
Ui: Ez az én kiindulóhelyzetem a maratonra.
 
A tervezett maraton időpontja: 2012. október 7.

Addig rendelkezésre álló idő: 5 hónap A legutóbbi újrakezdés óta eltelt rendszeres futóidőszak: 1,5 év Lefutott félmaratonok száma: 3 Legutóbbi félmaraton ideje: 2012. március 25. idő: 1:48:54 További érdekes tartalmak: 18. hét futóedzései 17. hét futóedzései Motiváló szavak a kezdő futókhoz Történet egy nyugdíjas futó hölgyről