Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Tippek a közös családi futóversenyhez

Canstock | Egyre több családi gyalogló és futóverseny kerül megrendezésre itthon, ami nem csak szuper családi program de megalapozhatja a gyermeked jövőbeli sportos életét is.

Minden szülő azt szeretné, ha gyermeke megszeretné az aktív életet.

A családi futóversenyek hangulata, egy életre meghatározhatja a gyerek sporthoz fűződő viszonyát.

Nem csak a tesiórákon szerezett élmények alakíthatják a gyerekek sporthoz fűződő viszonyát. Szülőként is nagyon sokat tehetünk azért, hogy gyermekünk megszeresse a mozgást. Ma már egyre több családnál program, hogy rövidebb vagy akár hosszabb távokon is együtt indulnak egy családi futóversenyen. Talán ti is voltatok már, talán épp most készültök az első családi futásra, esetleg fontolgatjátok. Íme pár tipp, ami segíthet abban, hogyan készüljetek egy közös családi futásra!

Egyre több szülőnek fontos, hogy saját példáján keresztül is megmutassa gyermekének, hogy milyen sok örömet ad a sport, és a futás. A futóversenyek szervezői is egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek arra, hogy a családokat is bevonják rendezvényeikbe, rövidebb futó - és gyalogló távokkal.

 

Íme néhány tipp, hogyan készüljetek fel a családi futóversenyekre: 

Legyél példa a gyermeked előtt

Talán mondani sem kell, de a minta borzasztóan fontos a gyerekek számára. Azok a fiatalok, akik rendszeresen látják, hogy a szüleik sportolnak, nagyobb valószínűséggel fognak maguk is sportolni és természetesnek tartják majd, hogy a sport az élet része.

Válasszatok olyan távot, ami nem megerőltető, amit egy jól megválasztott tempóval mindenki tud teljesíteni a családban

Ha eddig nem futottatok a gyerekekkel, akkor nem kell erőltetni. A legtöbb családi futóversenyen vannak gyalogló számok is. A gyaloglás után érdemes megnézni a nagyobbak rajtját vagy befutóját. A kicsik így könnyen kedvet kapnak, és legközelebb már akár egy rövidebb futószámban is szívesen indulnak. 

Készüljetek a versenyre

A közös családi kirándulások, fogócskák, közös kocogások megfelelő alapot adnak arra, hogy egy rövidebb távon bátran elinduljatok. Ha a gyerekek kedvet kapnak, akkor úgyis csatlakozni fognak anya vagy apa futóedzéséhez bringás, rolleres vagy görkoris kísérőként. Ha pedig megtetszik nekik a futás, akkor úgyis mondani fogják, hogy "menjünk futni". Vannak gyerekek, akik egy picit több motivációt igényelnek, ám amennyiben hajthatatlan a gyerek és nem akar részt venni a családi futáson, akkor nem szabad erőltetni.

 

A WHO ajánlása szerint, az 5-17 éves korosztálynak, legalább 60 perces mérsékelt vagy intenzív testmozgásra van szüksége naponta. Ha a gyerekek ettől többet mozognak, annak csak további pozitív hatásai vannak. Ajánlott, hogy a fizikai mozgás legnagyobb része aerob jellegű legyen, és ezen belül az intenzív  (pl. futás), valamint az izmok és csontok erősítését támogató sportok (mászás, erőjátékok) legalább heti háromszor kapjanak helyet a gyermek életében.

WHO - Global recommendation on physical activity for health

 


Beszéljétek meg a verseny stratégiát

Amikor az egész család rajtszámmal a mellkasán áll a rajtban, az hatalmas élmény. Beszélgessetek a versenyről előzetesen, készüljetek fel arra, hogy ki kivel fut a családban, mi lesz a "stratégia". Ki fogja anya kezét? Ki fogja apa kezét? Ki fogja tartani a tempót a villámgyors gyerkőccel? 

Legyen a közös program biztonságos is!

A családi futásokban az a jó, hogy a kisgyermekesek általában nem azzal foglalkoznak, hogy gyorsan fussanak. Ettől függetlenül a gyerekekre figyelni kell, főleg a rajt utáni plllanatokban, mikor sűrűbben állnak az emberek. Ha bármelyikük elesne, azonnal segítsünk nekik. Érdemes a rajt utáni pillanatokban akár kézenfogva indulni, és mikor szellősebb a mezőny, elengedni a kezecskéket. 

Hívjátok meg a barátaitokat is

Sokkal jobb a közös futás, ha a szintén gyerekes baráti családokkal együtt indultok. Ez a helyzet mindenkit sokkal jobban fog motiválni. 

Soha ne erőltesd!

Ha a gyereknek nincs kedve a közös futáshoz, a közös versenyzéshez, akkor ne erőltesd. Menjetek ki egy családi futóversenyre nézelődni. Lehet, hogy annyira megtetszik neki a verseny hangulata, hogy a legközelebbi futásodhoz már ő is csatlakozni szeretne. Ha mégsem így lenne, akkor se add fel, de soha ne erőltesd a futást! Ha pedig hajlandó veled futni, akkor se terheld a gyereket a futással kapcsolatos elvárásaiddal. Ha azt szeretnéd, hogy egészséges legyen, hogy megszeresse a futást, akkor hagyni kell, hogy a saját ritmusában fusson annyit, amennyihez kedve van. 

Mennyit futhatnak a gyerekek?

A runningmagazine.ca szerint a válasz egyszerű. Ha a szülő nem erőlteti, akkor a gyerek jelezni fogja, hogy meddig szeretne futni. Mivel a legtöbb gyerekből nem lesz elit atléta, a legfontosabb célunk az lehet, hogy 30-40-70 évesen is aktívak legyenek. Így engedjük, hogy annyit fussanak, amennyihez kedvük van, legyen az öröm, a jókedv a futás motorja. Más dolgunk nincs, mint figyelni a visszajelzéseikre - javasolja a kanadai futómagazin.

Az aktív gyerekekre is figyelni kell!

A Journal of Sports Medicine azt írja, hogy  a gyerekek testfelépítése, csontozata, és izomzata fejlődésben van, így a felnőttek által áhított komolyabb felkészülést igénylő távok, mint a maraton nem javasol a számukra. Ne kezeljük őket úgy, mint a kis felnőtteket, még akkor sem, ha nagyon tehetségesek. A legtöbb futóversenyen ezért, életkori alsó határt szabnak a nevezéshez. (forrás: theatlantic.com)


Mondd neki, hogy milyen ügyes

Te ismered a gyermekedet. Van akinek nagyon jólesik, ha futás közben is dicséretet kap, van ki megelégszik a befutó utáni puszival Egy a lényeg: ha ti érkeztek be utolsóként a célba, akkor is legyél rá nagyon büszke!!

Figyeljetek az evésre, ivásra!

Ha korai időpontban van a verseny, akkor figyeljetek rá, hogy a gyerekek reggelizzenek. Mindenképp fontos, hogy egyetek a verseny előtt pár órával, hogy ne éhgyomorra teljesítsétek a távot. Ha nagy meleg van, akkor legyen nálatok kulacsban víz. Ha pedig a versenyen a rövid távra is szerveznek frissítőasztalt, bátran fogyasszatok a kínálatból.