Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Nem vagy reggeli futó? Semmi baj, ne is erőltesd

Istock | Vannak akiknek könnyen megy a reggeli futás, míg másoknak sikerül átszoktatniuk magukat, de vannak, akik akárhogyan próbálkoznak, egyszerűen képtelenek reggel edzeni

A versenyek miatt azért néha érdemes gyakorolni.

Sokszor hallani, hogy milyen sok nagyszerű előnye van a reggeli futásnak, minden szempontból. Éppen ezért a „született” délutáni/esti futók néha megpróbálják meggyőzni magukat, hogy érdemes a madarakkal kelni, és akkor elvégezni az edzést – főleg azért, mert a futóversenyek nagy része reggel rajtol. Igyekeznek hosszabb-rövidebb ideig, de aztán inkább maradnak a jól bevált időpontjuknál. Viszont nincs ezzel semmi gond, a szakértők szerint ugyanis egyáltalán nem kell erőltetned a korai futásokat, ha nem pacsirta, hanem éjjeli bagoly vagy a futásban! Ha a későbbi edzés a biológiai órádhoz és az időbeosztásodhoz jobban passzol, hajrá, mert a délutáni és esti edzés is ugyanolyan hatékony, mintha reggel tennéd.

 

 

Egyedi és nehezen átalakítható

A New Yorker egyik 2015-ös cikke megszólaltatta a Georgetown Egyetem egyik tudósát, aki 5 évig tartó kutatása során számos alvásmintát tanulmányozott. Végül – többek között – arra a megállapításra jutott, hogy az emberek alvásmintája és a hozzá kapcsolódó napszaki preferenciája (kronotípus) rendkívüli módon egyedi, és nagyon nehezen változtatható meg. A kutató szerint az a legjobb megoldás, ha megértjük és elfogadjuk a saját kronotípusunkat. Egyszerűen azért, mert még ha nem is lehetetlen, de komoly és kicsit sem egyszerű feladat ezt átalakítani, és kiképezni magunkat arra, hogy a szervezetünk jobban működjön a saját biológiai órájukhoz nem passzoló időszakokban.

 

 

Ki korán kel (fut), aranyat lel? Nos, nem mindenki

Ha többszöri reggeli próbálkozás után sem érzed úgy, hogy „működnél” reggel, ráadásul azt tapasztalod, hogy a korai futásaid még csak a közelébe sem érnek annak, sem közérzetben, sem teljesítményben, amit a délutáni/esti alkalmakkor megszoktál, akkor ne erőltesd. Főleg a komolyabb kihívást jelentő edzéseket (pl. résztáv, tempófutás) ne!

 

 

Oké, de a legtöbb verseny reggel rajtol és zajlik...

A reggel 8 vagy 9 órás rajt miatt a délután/este edző futóknak is feltehetően hajnalban kell kelniük, a verseny pedig reggel/délelőtt zajlik. Feltehetően egy éjjeli bagoly nem fog tudni a megmérettetés előtt hetekig, hónapokig minden alkalommal reggel edzeni. De azért fontos, néhányszor megpróbálj a versenynap időbeosztása szerint felkelni, majd elvégezni az aznapi futóedzését – érdemes a gyakorlást a könnyű futásaid napjára időzíteni. Ez kicsit olyan, mint amikor a verseny előtti hónapokban, hetekben gyakoroljuk a frissítést. Ez a pár alkalom segíthet abban, hogy a hajnali kelés ne sokkolja le a szervezetedet a nagy napon.

Habár a korai kelés gyakorlása a verseny miatt tényleg fontos, ne érezd úgy, hogy esti futóként ezt egész évben erőltetned kellene! Fuss úgy és akkor, ahogy a szervezetednek, a személyiségednek és időbeosztásodnak leginkább megfelel.

 

 

A cikkhez felhasznált források: runningmagazin.ca, newyorker.com