Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Ne főjön a fejed, hozd ki a legtöbbet a nyári futásokból!

Istock | Hozd ki a legtöbbet a nyári futásaidból

Mennyi idő alatt szokhatsz hozzá a hőséghez?

Kánikulában futni nem csak kellemetlen, hanem teljesítményromlással is járhat. Vagy mégsem? Jó hírünk van! A kutatások szerint 2 hét alatt hozzá lehet szokni a hőséghez, sőt, még előnyei is vannak!

 

Akklimatizálódj!

kutatások szerint két héten keresztül szükséges 60-90 percet a hőségben sportolni – persze nem muszáj minden nap – ahhoz, hogy hozzászokjunk, sőt, az akklimatizáció 75-80%-a már a hőnek való kitettség első 4-7 napjában bekövetkezik. Az adaptáció során megnövekszik például a vérplazma mennyisége, ami hozzájárulhat a test hűtéséhez. Egy nemrégiben végzett felmérés rámutatott, hogy két hét hőségben való edzés után a pulzus akár 35 ütéssel is alacsonyabb lehet, feltéve, hogy mindig ugyanazt az edzést végezzük. A nagy meleghez tehát hozzá lehet szokni, de nagyon fontos a fokozatosság, hogy elkerüljük a kiszáradást, a napszúrást és a hőgutát.

 

 

Nem győzzük eleget hangsúlyozni: hidratálj!

Tudjuk, hogy a csapból is a hidratáció folyik, de még mindig találkozom olyannal, hogy valaki a legnagyobb hőségben folyadék nélkül indul neki az edzésnek, és még vízvételi lehetősége sincs. Ne tedd! Nem ettől leszel menő, hanem attól, ha rendesen frissítesz és hűtöd magad. Ha a maghőnk megnövekszik, akkor napszúrást, rosszabb esetben hőgutát kaphatunk. Akkor se lépj ki a házból víz nélkül, ha rendszeresen a forróságban edzel, mert az életed múlhat rajta (és ez nem túlzás).

Tipp: A hőségben nem biztos, hogy jó ötlet A-ból B-be futni, a körpálya abból a szempontból praktikusabb, hogy kereshetsz olyan útvonalat, ahol vannak közkutak, illetve a kulacsodat lerakhatod egy bokor alá, így nem kell cipelned magaddal.

 

 

Lassan a testtel!

Az első néhány napban az egekben lehet a pulzusod, ami nem véletlen. Ahogy fent is említettük: idő kell a testednek ahhoz, hogy megszokja a hőséget, így az első néhány kánikulai napon engedd el a szokásos tempódat, ne hagyd, hogy elszálljon a pulzusod, vegyél kicsit vissza.

 

 

Jöhet az őszi PB?

A hőséghez történő adaptáció fejleszti a keringés hatékonyságát, amit egy kutatás is alátámaszt. Azok, akik hőségben edzettek, 10%-os teljesítményjavulást könyvelhettek el szemben azokkal, akik normál viszonyok közt sportoltak.

Ne ijedjetek meg a hőségtől, eddzetek, frissítsetek okosan, és fordítsátok a javatokra az időjárást!

 

 
A cikkhez felhasznált forrás: runningmagazine.ca