Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Napi két futóedzés – kinek, hogyan, miért?

davidpradoperucha | Ha tapasztalt amatőr futóként szeretnéd hetente egy-egy alkalommal kipróbálni a napi két futás módszerét, figyelj oda arra, hogy eleinte mindkét edzés inkább könnyű legyen

A duplázás szabályai.

Az amatőr futók esetében ritka, hogy naponta kétszer is futnak, de akadnak olyan időszakok, élethelyzetek vagy egyedi esetek, amikor bevethető ez a módszer. Viszont nem mindegy, hogy hogyan és milyen gyakorisággal! Jakus Béla futóedző szakértőnk elmondja, mire kell odafigyelni.

 

Előfordulhat az az eset, amikor egy hosszabb helyett két rövidebb edzésre van ideje a futónak napközben, esetleg az adott héten kevesebb olyan nap áll a rendelkezésére, amikor meg tudja oldani a futóedzést, és ezekbe kell „belezsúfolnia” a teljes heti edzésmunkát. Az is megeshet, hogy valaki a sérülékenyebb futók közé tartozik, és a heti összkilométerszám növelése gondot okoz számára.

 

A kilométerszám emelésére

Alapvetően a napi két futóedzés azoknak javasolt az amatőrök között is, akinek már komolyabb tapasztalata és múltja van a futásban. A napi két futás azért igen komoly terhelést jelent a szervezetnek, amit ki kell pihennie, regenerálódnia kell. Ezért aki hetente összesen 20-30 kilométert fut maximum, annak ez a megoldás tulajdonképpen felesleges, számára nem is ajánlott. Inkább haladóknak, hosszútávú versenyre készülőknek javasolt.

– Egyrészt akkor szoktuk alkalmazni ezt a módszert, amikor a haladó futó elért egy bizonyos heti kilométerszámot, amit csak úgy tudnánk „kényelmesen” és a lehető legkisebb stresszhatással növelni, ha az egyik hétköznapra kiírt edzésadagját kettévesszük. Tegyük fel, egy 20 km-es edzés várna rá egy adott napon, de ő eddig csak 16 kilométereket futott – magyarázza Jakus Béla. – Ebben az esetben megoldhatjuk az emelést úgy, hogy nem visszük fel a távot rögtön 20 km-re, hanem ezt a mennyiséget kettéosztjuk, ami kisebb stresszt jelent a szervezetnek: például reggel 10 km, délután 10 km vagy reggel 8 km, délután 12 km.

 

Kemény résztáv? Ne a duplázós napon!

– Általában ilyenkor az a legjobb megoldás, ha ezek az edzések könnyűek, tehát ne ezekre a napokra tegyük a legkeményebb futásokat – javasolja szakértőnk. – Hiszen ha délelőtt van az intenzív edzés, akkor délutánra nagyon nehezen pihenné ki magát a futó; ha pedig már reggel teljesít mondjuk egy 10 kilométeres edzést, akkor azért délután például egy odavágós résztávba vagy tempófutásba már eleve nem a szükséges frissességgel vág bele. Ismét hangsúlyozom: akik már ott tartanak a futásban, hogy szeretnének néha napi két futóedzést is beiktatni, azok úgy kezdjék, hogy mindkét edzés könnyű legyen. Aztán mikor már beépültek ezek a duplázós tréningek, és gond nélkül mennek, akkor lehet az egyik futás kicsit erősebb. De csak az egyik!

Béla azt ajánlja a módszer iránt érdeklődőknek, hogy eleinte hetente egy alkalommal próbálják meg a duplázást, és nézzék meg, hogy miként reagál a szervezetük a napi két edzésre. Később a gyakoriság emelhető akár heti 2-3 alkalomra is, de a tapasztalt amatőröknek, akik ezt a megoldást is alkalmazzák, általában heti maximum 1-2 duplázós napjuk van.

 

Egyedi esetek

A heti összkilométerszám növelése magával hozhat egy olyan speciális helyzetet, amikor a hosszabb távokra készülő futónak praktikus lehet bevetnie a napi két futóedzés metódusát. Mégpedig akkor, amikor a futó kifejezetten sérülékeny, és tartósan az egy-egy napra kitűzött kilométerszámot nem tudja egyben teljesíteni anélkül, hogy le ne sérülne.

– Ezekben az esetekben, tulajdonképpen kényszerűségből, akár hetente 2-3 alkalommal is két rövidebb edzésre bontjuk a futó napi hosszabb kilométeradagját. Ez segíthet elkerülni a túlterhelést egy sérülékeny sportoló esetében. Nyilván természetesen jobb lenne, ha egyben futná le az adott távot, de van az a szituáció, amikor ennek egyszerűen fizikai gátjai vannak.

 

Amire fontos odafigyelni

– Javasolt, hogy legalább 8-10 óra azért teljen el a reggeli/délelőtti és a délutáni/esti futás között, hiszen az első edzésen a szervezet kimerül. Mind a glikogénraktárak visszatöltése, mind az izmok szempontjából szükséges ennyi idő, hogy a testünk újra erőre kapjon, kicsit felfrissüljön – mondja Jakus Béla. – Eleinte a napi dupla edzés meglepően fárasztó lehet, még akkor is, ha csak két rövidebb futásról van szó. A duplázó futók általában nem is feltétlenül aznap, inkább 1-2 nap múlva érzik magukat a szokásosnál kimerültebbnek. Nem is csoda, hiszen a napi két futás ugye sorozatterhelésnek számít, azaz nagyobb stressz jelent a szervezet számára, mint amit megszoktunk. A megszokottól való eltérés pedig mindig több pihenést is igényel, azaz a regenerációs idő szintén megnövekszik. Ezért is fontos, hogy fokozatosan hozzuk be az edzéstervbe ezeket a duplázós napokat, és ugyanez a fokozatosság jellemezze a két futóedzéses nap távjainak növelését is.

 

A heti hosszút ne szedd ketté!

A heti hosszú futásunkat hasznosabb egyben teljesíteni, a hosszútávú futóversenyre készülők számára ez nagyon fontos.

– A napi két futóedzés módszere az összkilométerszám növelését segítheti a hétköznapokban, amikor időhiányban szenved az amatőr sportoló, vagy a sérülékenyebb futók közé tartozik – hívja fel a figyelmet ismét szakértőnk. – De a hétvégi hosszú elengedhetetlen, gondoljunk csak a maratonra: általánosságban elmondható, hogy a felkészülés során legalább a 30 km lefutásáig el kell jutni, ezt nem célszerű például 2x15 km teljesítésével letudni, hiszen ez nem tudja kiváltani ugyanazt a terhelést és edzéshatást, mint amit a hosszú futás nyújt!