Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Miért megy jobban az edzés, miután rossz hírt kaptunk?

Istock | A feszültséget sokan futással vagy másfajta edzéssel vezetjük le

Nehéz nap, kiugró teljesítmény.

Megfigyelted már, hogy ha nagyon nehéz, stresszes napod volt, vagy esetleg rossz hírt kaptál, akkor az edzés sokkal jobban ment mint máskor? Egy 2020-as kutatás most bebizonyította, hogy ez nem csak képzelgés vagy véletlen. A kutatásban résztvevők egy részét rossz hírekkel lombozták le, majd ezután mindenkit egy állóképességi tesztnek vetették alá. Az eredmények szerint azok, akik rossz hírt kaptak, jobban teljesítettek, mint a kontrollcsoport tagjai.

 

A teszt két részből állt. Első körben a résztvevőkkel egy ál-IQ tesztet töltettek ki, majd ezt 30 perc bringázás követte. A csoport egyik felével a kerékpározás előtt közölték az eredményt, mi szerint nagyon rosszul teljesítettek (ami egyébként nem volt igaz), míg a másik felének semmit nem mondtak. A kerékpáros teszten 30 percen át kellett azonos pedálfordulaton tekerni úgy, hogy csak az első 10 percben látták a résztvevők a pedálfordulatot, de aztán nem tudták nyomon követni a saját teljesítményüket. Azok, akikkel közölték, hogy rosszul teljesítettek az ál-IQ teszten, sokkal keményebben nyomták, mint a többiek.

 

 

Miért spannol fel a rossz hír?

Mindkét csoport csak az első 10 percben látta a pedálfordulatot (ez idő alatt kalibrálták a bringákat), tehát akik keményebben tolták, nem voltak ezzel tisztában. A második teszten az volt a feladat, hogy egy adott pedálfordulatot tartsanak, de itt is inkább „idegből” tekeretek, és nem a pedálütemre figyeltek.

A kutatók szerint az eredmények a összecsengnek a társadalmi önfenntartás elméletével: eszerint ha olyan helyzetbe kerülünk, ami a társadalmi megítélésünket fenyegeti (például a szégyenérzet a rosszul sikerült egy IQ teszt miatt), akkor beindul a stresszhormon, vagyis a kortizol termelődés. A fokozódó kortizolmennyiség pedig, felkészítve a testünket arra, hogy „Üss vagy fuss!”, megemeli a vércukorszintet, ami pedig nagyobb teljesítményre sarkall.

 

Te is túltolod néha?

Hiába van ott az edzéstervben az adott intenzitás, ha valaki felidegesített, vagy nyugtalan vagy, akkor bizony hajlamos lehetsz túltolni az edzést, vagyis túl magas intenzitáson teljesíted. Ha ez egyszer-egyszer előfordul, az nem probléma, de ha egy stresszesebb periódusban vagy, akkor akár sérülés is lehet a vége. Ezért fontos, hogy adott esetben az edzéstervet úgy módosítsd, hogy ne csinálj több kárt, mint amennyi hasznod származik belőle; hosszabb feszült időszakokban érdemes alacsony intenzitású mozgásformákat (pl jóga, pilates) választani a brutál résztávok helyett.

 

 

A cikk forrása: runningmagazine.ca