Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Fuss éjszaka!

A nyári éjszakában futni igazi flow élmény, és még a hőséget is megúszod.

Nyaranta népszerűek az éjszakai futóversenyek, ami nem is csoda, hisz napnyugtától csitul a hőség, és a kellemes nyári éjszaka igazi buli hangulatot teremt a futáshoz is. Összegyűjtöttük, hogy mire érdemes figyelned az éjszakai futóversenyek során. 

Csalóka lehet az éjszaka

A legtöbben alig várjuk a forró nyári napokon, hogy elérkezzen az este, és kellemesebb hőmérsékletben futhassunk. Ilyenkor könnyű megfeledkezni olyan dolgokról mint a száraz felső, vagy vékony pulóver. Egy éjszakai versenyen, futás közben valószínűleg nem fogsz fázni egy rövidnadrágban és pólóban vagy trikóban, de a rajt előtti várakozás alatt és a befutó után jó, ha kéznél van egy száraz póló vagy pulóver, amit magadra tudsz venni. Amikor kimelegedve beérkezel a célba, nagyon gyorsan megfázhatsz. Ha érzed, hogy hideg rajtad a póló, akkor már késő lehet. A II. Holdfény Félmaraton szervezői biztosítanak ruhatárat, zuhanyzási és öltözési lehetőséget a beérkezés után, ezt mindenképpen használd ki, ahogy beértél a célba.

 

Ragyogj!

Egy éjszakai félmaraton azért is klassz, mert itt aztán bedobhatod az összes szuperfényes, macskaszemes és fényvisszaverős darabodat, amit eddig a szekrényben tároltál. Legyen szó fényvisszaverős karpántról, cipőről vagy komplett világító füzérről, itt nem lehet semmi „túl sok”. Jöhetnek a neonszínű pólók és a fluoreszkáló csatok, hajgumik, hajfestékek is egészen nyugodtan. Azon kívül, hogy elképesztő élmény így futni, azt is megkönnyíti, hogy mások észre vegyenek. Mivel a szegedi félmaraton 3 ugyanolyan körből áll, ha a lassabb futók közé tartozol, még az is lehet, hogy a gyorslábú versenyzők leköröznek, akik így biztosan nem fognak hátulról érkezve elsodorni. A verseny útvonala Szeged belvárosában fut végig, így külön fejlámpáról nem szükséges gondoskodnod, de egy picike, futózsebbe elférő lámpa jól jöhet. Sötétben nehezebb észrevenni az úthibákat, nem biztos, hogy jól látod a gödör és árnyék közötti különbséget. Inkább világíts magad előtt, menj lassabban, odafigyelve, minthogy baleset érjen.  

 

Könnyű, de laktató ételeket válassz!

Biztosan neked is megvan, hogy mit eszel a legszívesebben egy futóverseny előtt, ami legtöbbször valamilyen reggeli, hisz a versenyek legtöbbje a reggeli órákban rajtol. Egy esti verseny előtt újra kell gondolni az aznapi étkezésed. Míg reggel egy tál zabkásával vagy pár falat pirítóssal is nekiindulhatsz a versenynek, egy esti rajt előtt muszáj enned napközben is. Bár messzinek tűnik, az aznapi reggelid és ebéded is tönkre teheti a versenyedet, ha pár kilométerenként a mosdóban kell töltened az időt. Semmiképpen se a verseny napján próbáld teletömni magad szénhidrátfeltöltés címén, ne egyél többet, mint máskor csak azért, mert este futni fogsz. Válassz szénhidrátban gazdag, de alacsony zsírtartalmú fogásokat napközben és kerüld a tejtermékeket (igen, a fagyit is). A futás előtt 2 órával ehetsz  még pirítóst, alacsony zsírtartalmú kekszet vagy ihatsz sportitalt vagy valamilyen vizes alapú turmixot.


Verseny előtt a pihenésé legyen a főszerep

Este csúcsteljesítményt nyújtani futóként nem egy megszokott dolog, hisz a futóknak csak egy része edz az esti órákban, így lehet, hogy neked teljesen új élmény lesz ilyen későn futni. Annak érdekében, hogy futás közben ne legyél álmos, megpróbálhatsz napközben aludni egy keveset. Semmiképpen se iktass be komoly túrákat, nagy városnézéseket a verseny napjára. Biztosan hajtani fog a tettvágy és az izgatottság, de a nap első fele szóljon a pihenésről. Készülj fel arra is, hogy amikor beérkezel a célba, annyira tele leszel adrenalinnal, hogy még órákig nem fogsz tudni elaludni. Egy kicsit a következő napodat is érdemes rászánni a regenerálódásra, mert az eltolódott alvás és a kevés pihenés miatt hasonlóan érezheted magad, mintha másnapos lennél. 

 

Frissíts ugyanúgy!

A jó hír az, hogy míg egy reggeli verseny előtt általában kevesebb idő áll rendelkezésre a megfelelő hidratáltság megteremtésére, addig az esti versenyig lehetőséged van elegendő folyadékot fogyasztani a nap folyamán. Semmiképpen se idd túl magad, nem kell, hogy feszüljön a gyomrod :) . Eltérő ugyan, hogy kinek mennyi folyadékra van szüksége, de este 9-ig érdemes megcélozni a 2 liter folyadék elfogyasztását, ami egy forró nyári napon nem is olyan nagy kihívás. A versenyen pedig frissíts úgy, ahogy egy nappali félmaraton alatt szoktál. Érdemes megcélozni az óránkénti 400-800 ml folyadékot és a 30-60 g szénhidrátot. A folyadékpótlásra akkor is oda kell figyelned, ha a hűvösebb idő miatt nem érzed magad szomjasnak. 3,5 kilométerenként fogsz frissítőponttal találkozni a II. Holdfény Szegedi Félmaratonon, egy pár korty vizet érdemes minden ponton innod, hogy ne száradj ki. A verseny utánra pedig készülj valami nem túl megterhelő, de fehérjében gazdag étellel, például egy pár fehérjés energiagolyóval vagy egy doboz csokis tejjel. Arra is figyelj, hogy ne edd túl magad, különben a teli gyomrod miatt nem fog menni a verseny után jól megérdemelt alvás.

 

Tématámogatás. Készült Magyarország Kormánya támogatásával