Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Internetes edzésterv - használd vagy ne használd?

Istock | Használhatsz internetes edzésterveket is, de legyél benne rugalmas, igazítsd a programot önmagadhoz. Ha pedig szeretnéd kihozni magadból a maximumot vagy sérülésmentesen eljutni a célodig, dolgozz futóedzővel.

Sok bennük a buktató, de van, amikor segíthetnek.

Nem igazán kedvelem az edzéstervezés ilyen módját, mert ez nem is valódi tervezés. Sablon, ami azt a képzetet kelti a futóban, hogy azért mégis valamiféle logikusan felépített sémát követ… egész addig, amíg az élet máshogy nem akarja, jön egy betegség, egy családi összejövetel, ami miatt tolódnak az előre megírt edzésnapjaid, ami aztán vagy pótolva lesz vagy nem, vagy túlerőltetés lesz a vége vagy nem, vagy lesérülsz, vagy megúszod. Mindezt játszod ingyen és bérmentve…

 

 

Ha szeretnél hatékonyabban edzeni, hogy a versenyed jobban sikerüljön, a titok nem csak az edzésekben rejlik, hogy mikor milyen edzések következnek egymás után. Az évek edzésperiódusokból állnak, nem lehet folyamatosan ugyanazt a 6 vagy 12 hetes edzéstervet ismételgetni. Egy jó edző felismeri, ha valami miatt nem jönnek az eredmények, és nem csak azért mert olyan okos és nagy tapasztalata van, hanem azért is, mert egy külső objektív szemszögből sokkal könnyebb észrevenni a hibákat. Ha csak te vagy meg az edzésterved, nem látod a fától az erdőt.

Van, akinek szüksége van kifejezetten alapozós évre és olykor kell kevés versenyt tartalmazó gyorsító-erőfejlesztő év, amikor szét kell szedni a versenyzőt és szinte újraépíteni. Az évek eredményei a testünkben lenyomatot hagynak, azok egymásra épülnek. Ettől tudunk folyamatosan fejlődni. Ha ez nincs meg, az hamar stagnáláshoz vezet.

 

Amikor a netes edzésterv mégis működik

Egy esetben tudom elképzelni, hogy egy sablon edzésterv beváljon. Ha a saját teljesítőképességed határaitól elég messze vagy, állóképességben és gyorsaságban is bőven van hova fejlődni. Ez esetben szinte bármit futsz, bármilyen edzést végzel (leszámítva az egész abszurd szélsőségeket), az hatásos lesz. Tehát fejlődni fogsz. Ahogy egyre közelebb vagy ahhoz, hogy meglásd milyen mély a "nyúl ürege", annál kevésbé fog neked megfelelni egy random edzésterv.  

Az edzésterv nem felesel, eltűri az üres napokat, és nem is motivál túlzottan pont emiatt… ugyanakkor nem is okoz stresszt, hiszen nincs személyes kontaktod senkivel. Csak magadnak tartozol elszámolással, és a "saját szerencsédnek vagy a pogácsa. Arra akarok kilyukadni, hogy akinek sűrű az élete, arra az edzői elvárások talán nyomasztóan hatnak. Ez esetben az ingyenes tervek szintén működhetnek.

Hogy használd az ingyenes terveket?

Csomó edzéstippet elleshetünk a különböző edzéstervekből. Én a helyedben azt csinálnám, hogy az összes fellelhető tervet letölteném, végignézném milyen edzések tetszenek, és össze is kombinálnám őket úgy, ahogy tetszik, aztán mehet a teszt! Futás közben és után figyelném magam, hogy mi az ami „bejön” és mi volt esetleg túl erős, vagy jó az edzés, de egy apró változtatás kell, pl. csökkenteni a pihenőidőt a résztávok között… stb. A lényeg, ha kitartasz a netről halászott ingyenes terved mellett, sokkal jobban kell figyelned a tested jelzésidt és azt vedd is komolyan! Ha sok volt a meló, ha kimerítő családi programon vettél részt stb, akkor a futásnak annyi, told az egészet egy nappal. Figyeld meg, hogy mindegyik edzésterv hasonló módon épül fel: erős nap után könnyű jön, de a rövid futás is lehet erős, és egy hosszú is könnyű, szóval a km szám mellett az intenzitást is fontos. Minden héten általában van 1-2 pörgetősebb edzés, és persze a vasárnapi hosszú(futókirándulás) is nélkülözhetetlen elem.

Összegezve: igen, jól látod, annyira nincs jó véleményem az általános edzéstervekről, hogy annál már azt is jobbnak tartom, ha magadnak állítod össze. Így legalább a saját munkád és a saját elgondolásod kerül kipróbálásra, emiatt sokkal nagyobb a sansz, hogy ezt így meg is fogod csinálni. Ennek segítségével nagyobb önismeretre is szert tehetsz, látod, hogy milyen edzéstípusra hogyan reagál a tested. Hajrá!!

Futóedzőt keresel? Írj nekünk a futasrolnoknek@futasrolnoknek.hu címre