Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Nyaral a futó

Istock | Ha egy futó utazik, a futócipő és a futóruhák kerülnek elsőként a bőröndbe.

Praktikus ötletek, ha a vakációd alatt is szeretnél futni.

A nyár a vakáció és a nyaralás időszaka. Nem mindenki szeret nyaralás alatt is futni, de ha te úgy tervezed, hogy az aktív pihenésre is szánsz időt, akkor biztosan megkérdezted már magadtól, hogy hol és hogyan oldd meg a dolgot. Most eláruljuk, mire érdemes figyelni, és mit kell magaddal vinni, hogy ilyenkor is hatékonyan és örömmel állhass neki az edzésednek!

Ezt a lépést még az elutazás előtt meg kell ejtened. Mielőtt pakolni kezdenél, érdemes utánanézned, hogy a nyaralásod helyszínén milyen lehetőségek vannak. Ajánlott futószemmel átnézni a szállásod környékét, valamint csekkolni a várható időjárást, a csapadékmennyiségét, a páratartalmat. Ha egy futóversenyre utazol el, akkor végig kell gondolnod, mit vihetsz magaddal, és mit kell helyben beszerezned. Őrülten nehéz a verseny előtt 1-1,5 héttel mindent összepakolni, de fontos, hogy a nagy napon minden szükséges felszerelés nálad legyen.

 

Futóközösségek

Akár még itthonról felfedezheted, hogy milyen futóközösségek vannak a környéken, amelyekhez csatlakozni tudnál. Persze ha csak 1-2 futásod lesz az adott városban, nem feltétlenül lesz szükséged partnerre. Bár azt hozzá kell tenni, hogy egy kultúrát, szubkultúrát (mondjuk a helyi futóidentitást) a legjobban úgy ismerhetsz meg, ha „beépülsz”. Biztosan sok érdekességet tudnak mesélni az országról, a városról, és esetleg érdekes futóterepekre is elvisznek.

Útvonalak

Helyi oldalakon tájékozódj, hogy merre és mikor érdemes futni. Helyi futók blogjain találhatsz információt az útvonalakról és a közbiztonságról is. Külföldön egy kicsit jobban oda kell figyelni, hogy merre mész: egy hibásan vett utcasarok a laza 10-esedből akár órákig tartó bolyongást eredményezhet. Internetes térképen bejárhatod az utat, megnézheted, hogy hogyan tudsz kijutni a legközelebbi parkba, futókörre. Ha navigációra alkalmas órád van, akkor akár útvonalakat is letölthetsz, így pedig biztosan nem fogsz eltévedni. Ha bizonytalan vagy, akkor inkább fuss oda-vissza egy kisebb szakaszon, vagy körözz a szállásodtól nem messze. Unalmas, de legalább biztos, hogy visszatalálsz.

Például a ploteroute oldalon (vagy bergfex, gpsies, strava stb.) kereshetsz számodra alkalmas futóhelyet, érdemes szétnézni, hogy a nyaralás helyszínén van-e olyan kör vagy útvonal, ami neked tetszik. A filter results gombbal ki tudod szűrni a futóútvonalakat, az aszfalt- vagy tereputakat, síkokat és emelkedőket, valamint akkor is a segítségedre lehet, ha olyan útvonalat keres, melynek a kezdete és vége ugyanott van. A kiválasztott útvonalat le tudod tölteni különböző formátumokban, melyek az órádra vagy telefonodra feltéve segítenek a navigálásban. De az általad használt futóóra vagy alkalmazás oldalán is érdemes böngészni letölthető útvonalakat. 

A fentieken kívül is számos olyan oldal és alkalmazás van, ami segít útvonalat tervezni: ezek a tervezők azért hasznosak, mert megmutatják, merre tudsz majd futni, illetve kialakítják a számodra optimális útvonalat, ha futva tervezel például várost nézni. 

 

Biztonság

Legyen nálad telefon, némi pénz, és írd fel a címet, ahol a szállásod található, arra az esetre, ha a telefonod lemerülne vagy lefagyna. Egy olyan országban, ahol nem beszéled a nyelvet, a cetli segítségével könnyen visszatalálhatsz a szállásodhoz, ha esetleg elkeverednél. A pénz pedig azért jó, mert ha mégis eltévednél, vehetsz magadnak folyadékot és ételt is. Sőt, ha úgy adódik, akár buszra vagy taxiba is szállhatsz, hogy visszajuss a szállásra.

Pakolás

Futóként tudjuk, hogy szennyeskosár tartalmának 97%-a futócucc. De egy utazásra, főleg ha hosszabb időre mész, nem vihetsz magaddal minden egyes futáshoz váltóruhát. Akár hidegebb, akár melegebb irányba indulsz, nehéz kérdés, hogy miből mennyit pakolj. Ha korlátozott a férőhely (és mikor ne lenne az?), akkor bizony kompromisszumokat kell kötni. Ennek vannak kellemetlen és nem túl vonzó következményei is, de na, futók vagyunk! Érdemes a futónadrágon spórolni, mert ezt amúgy is többször is fel tudod venni. A felsőrésszel úgy tudsz „spórolni”, ha a réteges öltözéked alsó részét cseréled gyakrabban, a felsőt ritkábban. Például a futópulcsid alá veszel egy pólót, és ezt cseréled. Egy hosszabb futófelső akár 2-3 rövidebb futást is kibír, ha muszáj. Ha esős, szeles helyre utazol, egy széldzseki nagy segítség lehet, és helyet is spórolhatsz vele, mert ez is egy plusz réteg, amit többször felvehetsz. Futás után teregesd ki jól szellőző helyre a ruhákat, ne a táskádban „érleld”. A futóruhádat akár kézzel is kimoshatod futás után, egy ilyen frissítéssel pedig elég akár egyetlen szett is.

Reggel és este lehet

A nyaralás a legtöbbek számára valami meleg klímájú, tengerparti helyet jelent, ahol napközben igazi strandidő van. De futni itt is lehet, csak érdemes nem napközben, a kánikulában nekiindulni a városnak, a tengerpartnak. A legjobb, ha a futást az esti vagy a kora reggeli órákra időzíted (már amennyiben a hely közbiztonsága ezt megengedi!), így kényelmesebbé teheted a saját edzésed, és a futással töltött időt nem a családtól veszed el.