Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Igazítsd a futást az életedhez!

Istock | Ha szoros az időbeosztásod, akkor is érdemes legalább egy rövid futóedzést beiktatni.

Munka, tárgyalások, utazás, stressz... – Ne aggódj, alkalmazkodj!

Amikor például távol vagy a jól megszokott környezetedtől, esetleg felborul az időbeosztásod egy utazás vagy egy komolyabb munkahelyi, magánéleti kihívás miatt, nem mindig egyszerű beiktatni az előírt futásokat. A rengeteg elfoglaltság, valamint az ezekkel járó kimerültség megnehezítheti azt, hogy teljesítsd az előírt edzéseidet. Egy kimaradt vagy másként teljesített edzés még nem a világvége, de sokakat megvisel lelkileg. Jeff Gaudette futóedzőtől olvastunk egy jó kis írást, amiben összeírt pár tippet, hogy fejben hogyan kezeld az ilyen helyzeteket.  

 

Egy kihagyott edzés még nem borítja fel a teljes tervet

Amennyiben előre megtervezett edzésprogram szerint haladsz, és komolyan veszed az előírtakat, nagyon nehéz kezelni, ha valami bezavar a jól felépített rendszeredbe, és keresztülhúzza a számításaidat. Először is meg kell küzdened a lelkifurdalással, aztán rád törhet egy kisebb pánik, ha az adott edzés nem, vagy nem úgy sikerül, ahogy korábban képzelted – mert mondjuk nem találsz olyan terepet, borítást, ami az adott edzéshez passzol, esetleg nincs annyi időd, amit a terved előírt, vagy beesik egy váratlan program és még sorolhatnánk a rajtad kívülálló okokat.

Jeff azt javasolja, tekints az edzéstervedre egy vödörként, amiben minden vízcsepp egy edzést jelent. Attól még, hogy egyetlen edzés kimarad, annak a vízcseppnek a hiánya a teli vödörben nem lesz érzékelhető. Ez a metafora segíthet megérteni, hogy az edzésterved nem az egyes alkalmakról szól, hanem a tréningjeid összességéről, amelyek elvezetnek a célodhoz. Innentől kezdve az, ha egyetlen edzés esetleg elmarad, vagy nem a tervek szerint valósul meg, csak minimális hatással van a teljes képre.

Mit tehetsz? Ne hagyd, hogy egy hosszúra nyúlt meeting miatt kimaradó egyetlen egy darab edzés lerombolja az egész hetedet, vagy megingassa az önbizalmadat. Ne változtass a programon, a kimaradt alkalom után folytasd ugyanúgy az edzéseket, ahogyan az elő van írva.

 

Valamit csinálni sokkal jobb, mint semmit nem csinálni

A legtöbb ember arra vágyik, hogy a lehető legtökéletesebben teljesítsen a magánéletében, a munkájában – és természetesen a futásban is. Sajnos néha előfordul, hogy nem megy minden az elképzelésed szerint, alkalmazkodnod kell a körülményekhez, és a lehető legtöbbet kell kihoznod az adott helyzetből, még akkor is, ha az távol áll az ideálistól.

Talán nincs időd arra, hogy végigcsináld a tervezett intervallt, vagy nem találsz olyan helyet, ahol a megszokott módon megfuthatod a 400 m-nél rövidebb sprintjeidet. Ilyen esetekben légy kreatív! Ha például pályaedzésed lenne, de elutaztál, és közel távol nincs egy 400-as futókör, csinálj fartlekedzést, sprintelj villanypóznától villanypóznáig. Monszunszerű vihar tombol odakint, vagy mindössze 15 perced van a sportolásra? Végezz erősítőedzést, vagy irány a lépcsőház, és jöhet egy jó kis lépcsőzős edzés!

Mit tehetsz? A kevés mozgás is jobb, mint a nem mozgás! A rövid edzésekkel is hozzájárulhatsz az egészség megőrzéséhez és ahhoz, hogy még jobb futó váljon belőled!

Hova vezet az alvás és a regeneráció hiánya?

A túledzettség tüneteit nem csak a túl sok vagy túl kemény tréningek okozhatják, hanem az alvás és a regeneráció hiánya is – és lássuk be, egy terhelt időszak vagy egy utazás során mindkettő felmerülhet.

A kevés pihenés, a feszültség, valamint az edzésterv teljesítése miatti aggódás olyan mértékű stresszt okozhat a szervezetednek, amire nem is gondolnál. A sűrű programterv vagy munkamenetrendből adódó szorongás és alváshiány hasonlóan nehéz kihívás elé állítja a szervezetet, mint az edzések – csak míg a sport csupa pozitív hatással bír, addig az alváshiány és a stressz éppen ellenkezőleg: csak rombol.

Mit tehetsz? Légy reális, tervezd be az alvás és a regeneráció idejét is. Egy maratoni tárgyalássorozat után, mikor már majdnem egy napja nem aludtál, biztosan nem az a legfontosabb, hogy „letudd” a napi penzumot, hanem az, hogy pihenj. Másnap aztán újult erővel húzhatsz futócipőt, majd ülhetsz vissza a tárgyalóasztalhoz. És ne feledd: néha az a legjobb módja annak, hogy egészséges és fitt maradj, ha beiktatsz némi extra pihenőidőt!

Ne felejtkezz meg a futással kapcsolatos holisztikus szemléletről sem. A zsúfoltabb, nehezebb időszakokban légy alkalmazkodó, fókuszálj a kisebb eredményekre, győzelmekre is, és ne ostorozd meg stresszeld magad amiatt, ha egy edzés esetleg nem sikerül, vagy nem az elvárt módon sikerül.

A cikk forrása: podiumrunner.com