Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Igazítsd a futást az életedhez!

Istock | Ha szoros az időbeosztásod, akkor is érdemes legalább egy rövid futóedzést beiktatni.

Munka, tárgyalások, utazás, stressz... – Ne aggódj, alkalmazkodj!

Amikor távol vagy a jól megszokott környezetedtől és időbeosztásodtól, nem mindig egyszerű beiktatni az előírt futásokat. A futóedzésekkel kapcsolatban talán az egyik legnagyobb kihívást az jelenti, ha elutazol, függetlenül attól, hogy munkaügyben vagy kikapcsolódásképp teszed. Az ismeretlen útvonalak, a rengeteg elfoglaltság, valamint az ezekkel járó kimerültség megnehezítheti azt, hogy teljesítsd az előírt, optimális edzésadagod.

Hogyan végezd a futóedzéseidet akár vakáción, akár üzleti úton vagy? Arról, hogy az adott helyszínen hol találsz jó futóterepet, futópályát vagy edzőtermet, az internet segítségével részletesen tájékozódhatsz. Mi most Jeff Gaudette futóedző néhány hasznos, kicsit holisztikusabb szemléletű tanácsát osztjuk meg veled, amelyek elsősorban mentálisan segítenek kezelni az utazással járó stressz és kiszámíthatatlanság hatásait az edzéseidre nézve.

 

Egy kihagyott edzés még nem borítja fel a teljes tervet

Amennyiben előre megtervezett edzésprogram szerint haladsz, és komolyan veszed az előírtakat, nagyon nehéz kezelni, ha valami bezavar a jól felépített rendszeredbe, és keresztülhúzza a számításaidat. Először is meg kell küzdened a lelkifurdalással, aztán rád törhet egy kisebb pánik, ha az adott edzés nem, vagy nem úgy sikerül, ahogy korábban képzelted – mert mondjuk nem találsz olyan terepet, borítást, ami az adott edzéshez passzol, esetleg nincs annyi időd, amit a terved előírt, vagy beesik egy váratlan program és még sorolhatnánk a rajtad kívülálló okokat.

Jeff azt javasolja, tekints az edzéstervedre egy vödörként, amiben minden vízcsepp egy edzést jelent. Attól még, hogy egyetlen edzés kimarad, annak a vízcseppnek a hiánya a teli vödörben nem lesz érzékelhető. Ez a metafora segíthet megérteni, hogy az edzésterved nem az egyes alkalmakról szól, hanem a tréningjeid összességéről, amelyek elvezetnek a célodhoz. Innentől kezdve az, ha egyetlen edzés esetleg elmarad, vagy nem a tervek szerint valósul meg, csak minimális hatással van a teljes képre.

Mit tehetsz? Ne hagyd, hogy egy hosszúra nyúlt repülőút vagy üzleti meeting miatt kimaradó egyetlen egy darab edzés lerombolja az egész hetedet, vagy megingassa az önbizalmadat. Ne változtass a programon, a kimaradt alkalom után folytasd ugyanúgy az edzéseket, ahogyan az elő van írva.

 

Valamit csinálni sokkal jobb, mint semmit nem csinálni

A legtöbb ember arra vágyik, hogy a lehető legtökéletesebben teljesítsen a magánéletében, a munkájában – és természetesen a futásban is. Sajnos utazás közben előfordul, hogy nem megy minden az elképzelésed szerint, alkalmazkodnod kell a körülményekhez, és a lehető legtöbbet kell kihoznod az adott helyzetből, még akkor is, ha az távol áll az ideálistól.

Talán nincs időd arra, hogy végigcsináld a tervezett intervallt, vagy nem találsz olyan helyet, ahol a megszokott módon megfuthatod a 400 m-nél rövidebb sprintjeidet. Ilyen esetekben légy kreatív! Ha például pályaedzésed lenne, de közel távol nincs egy 400-as futókör, csinálj fartlekedzést, sprintelj villanypóznától villanypóznáig. Monszunszerű vihar tombol odakint, vagy mindössze 15 perced van a sportolásra? Végezz erősítőedzést a szállodai szobádban, vagy irány a lépcsőház, és jöhet egy jó kis lépcsőzős edzés!

Mit tehetsz? A kevés mozgás is jobb, mint a nem mozgás! A rövid edzésekkel is hozzájárulhatsz az egészséges megőrzéséhez és ahhoz, hogy még jobb futó váljon belőled!

Hova vezet az alvás és a regeneráció hiánya?

A túledzettség tüneteit nem csak a túl sok vagy túl kemény tréningek okozhatják, hanem az alvás és a regeneráció hiánya is – és lássuk be, egy utazás során mindkettő felmerülhet.

A kevés pihenés, az utazással járó feszültség, valamint az edzésterv teljesítése miatti aggódás olyan mértékű stresszt okozhat a szervezetednek, amire nem is gondolnál. A sűrű programterv vagy munkamenetrendből adódó szorongás és alváshiány hasonlóan nehéz kihívás elé állítja a szervezetet, mint az edzések – csak míg a sport csupa pozitív hatással bír, addig az alváshiány és a stressz éppen ellenkezőleg: csak rombol.

Mit tehetsz? Légy reális, tervezd be az alvás és a regeneráció idejét is. Egy hosszú repülőút és egy maratoni tárgyalássorozat után, mikor már majdnem egy napja nem aludtál, biztosan nem az a legfontosabb, hogy „letudd” a napi penzumot, hanem az, hogy pihenj. Másnap aztán újult erővel húzhatsz futócipőt, majd ülhetsz vissza a tárgyalóasztalhoz. És ne feledd: néha az a legjobb módja annak, hogy egészséges és fitt maradj, ha beiktatsz némi extra pihenőidőt!

Ha tehát üzleti útra vagy családi nyaralásra mész, ne felejtkezz meg a futással kapcsolatos holisztikus szemléletről sem. Légy alkalmazkodó, fókuszálj a kisebb eredményekre, győzelmekre is, és ne ostorozd meg stresszeld magad amiatt, ha egy edzés esetleg nem sikerül, vagy nem az elvárt módon sikerül.

A cikk forrása: podiumrunner.com