Iratkozz fel hírlevelünkre!

Felhasználási feltételek

Írj nekünk

Időre vagy távra fussunk?

@iloveallyspix via Twenty20 | A legtöbben vegyesen használják a futóedzéseikben a táv vagy idő alapú feladatokat

Az egyéni futócéltól is függ, hogy melyik a praktikusabb.

Van, aki időre edz, van, aki távra, sokan pedig a kettőt kombinálják. De vajon melyik a jobb: a táv vagy az idő alapú futás? Egyáltalán van-e köztük bármi különbség, vagy teljesen mindegy, hogy a perceket vagy a kilométereket számoljuk? Íme néhány kiindulási pont mindkét módszerrel kapcsolatban.

 

Mind a távra, mind az időre futásnak megvan az előnye és a hátránya, illetve a futó egyéni céljától is függ, hogy melyiket érdemes használnia. Az időre futás például jobban működhet, ha nagyon be vagy táblázva, a távra futás viszont abban segíthet, hogy motivált maradj! A futóedzők pedig legtöbbször mind a két módszert alkalmazzák az edzéstervek készítésénél, attól függően, hogy mi a cél.

 

Futás időre

Pro

• Az időre futás egyik legnagyobb előnye, hogy jól tervezhető. Ha tudod, hogy az adott napon csak egy órád van futni, akkor nem kell azon aggódnod, hogy nem lesz időd lefutni az adott távot.

• Ha időre futsz, akkor kevésbé vagy a tempóra ráfeszülve. Sokkal inkább úgy futsz, ahogy jól esik, tehát egy rosszabb napon nem fogod magad ostorozni azért, mert a kiírt távnál kevesebbet sikerült lefutnod.

• Kezdőknek is ideális megoldás, ha a futás/séta intervallokat időben határozzák meg – például 3 perc futás, 1 perc séta –, hiszen ez sokkal kézzelfoghatóbbá teszi a célt.

• Az időre futás izgalmasabbá is teheti a testmozgást, például ha új utakat fedezel fel, és nem a megtett kilométereken aggódsz.

• Ha tudod, hogy aznap hány percet szeretnél futni, akkor könnyebben elkötelezed magad, és kevésbé leszel hajlamos ellógni. Hiszen egy kis kocogás mindössze 40 percet vesz el a napodból, annyi meg igazán belefér.

• Ha nincs GPS-es órád, esetleg olyan helyen futsz, ahol megbízhatatlan a jel, akkor ezt a problémát egyszerűen kiküszöbölheted az időre futással.

Kontra

Ami mellette szól az egyben ellene is. Előfordulhat, hogy időre futásnál nem erőlteted meg magad, és túlságosan lazára veszed az edzést, nem mozdulsz ki a komfortzónádból és a fejlődés elmarad.

 

 

Futás távra

Pro

• Ha egy hosszabb verseny teljesítése a célod, akkor bizonyos távok teljesítésének a felkészülésed szerves részét kell képeznie. Látod az utat, ami a célhoz vezet, és azt is, hogy mi vár még rád, így motivált maradsz.

• A távra futás sokat elmond az aktuális edzettségi szintedről. A teljesített kilométerek segíthetnek meghatározni a számodra reális versenycélokat és versenytávokat.

• A távra futás jót tesz a tempóérzékednek. Legyen szó könnyű kocogásról, tempófutásról vagy versenytempóról, ezek ismerete nem csak abban segít, hogy a kiszemelt távot sikeresen teljesítsd egy versenyen, hanem a célidőd meghatározásában is.

 

 

Ellene

• Ha a kilométerek bűvöletében élsz, az azt eredményezheti, hogy időnként magasabb intenzitáson edzel mint kellene, mert le kell nyomni azt a pl. 10 kilométert 1 órán belül, hiszen aztán már más program van. A gyakori magas intenzitású edzés egy idő után a fejlődésed gátja lehet, mert sérüléshez és/vagy túledzéshez vezethet. Az edzésintenzitás megfelelő megválasztása kulcsfontosságú a fejlődés érdekében. Azt is érdemes szem előtt tartani, hogy az edzéstervedben fontos szerepet kell kapniuk a könnyű, „beszélgetős” tempójú, alap-állóképességi futásoknak is, mert ha túltolod, annak rossz vége lehet.

• Nehezebb távra tervezni, ha ismeretlen helyen futsz, például nyaralás alatt. Ilyenkor érdemes az idő alapú futást választani.

 

 

Egymás kiegészítve

A legtöbb, szakember által összeállított edzéstervben mind a távra, mind az időre futás megtalálható, pont azért, hogy mindkét módszer előnyei – egymást kiegészítve, a kitűzött cél elérésére fókuszálva – érvényesülhessenek a futó programjában.

 

A cikkhez felhasznált forrás: verywellfit.com